صفحه اصلی / اصناف / برندها / رایج ترین منعقد کننده ها در تصفیه آب
رایج ترین منعقد کننده ها در تصفیه آب

رایج ترین منعقد کننده ها در تصفیه آب

منعقد کننده های شیمیایی در فرآیند تصفیه آب نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند که هدف اصلی استفاده از آنها علاوه بر حذف ذرات ریز مختلف از سوسپانسیون، کدورت کمتر آب است.

البته، بسته به صنایع مختلف، منعقد کننده بسیار زیادی در بازار موجود است که هر یک کاربرد و خواصی متفاوت دارند. به همین دلیل، باید با توجه به نوع آب و میزان تصفیه، منعقد کننده شیمیایی خود را انتخاب کنید.
از این رو ما در این مقاله تصمیم گرفتیم، منعقد کننده های شیمیایی مورد استفاده در تصفیه آب را بیان کنیم.

انواع منعقد کننده ها

معنقد کننده ها به دو دسته منعقد کننده های آلی و معدنی طبقه بندی می شوند که هر یک برای از بین بردن جامدات معلق و مواد آلی طبیعی مانند شن، ماسه، جلبک، خاک رس، آهن و حتی باکتری ها مورد استفاده قرار می گیرند. بسیاری از این آلاینده‌ها می‌توانند در صورت وجود در مقادیر زیاد، طعم ناخوشایندی به آب بدهند و همچنین باعث رنگ قهوه‌ای یا نارنجی آب شوند.
با این حال، همه آلاینده ها را نمی توان در یک بازه زمانی منعقد کرد. به همین دلیل، در کنار این روش از روش های دیگری هم استفاده می شود.

منعقد کننده های معدنی

⦁ سولفات آلومینیوم
سولفات آلومینیوم یا همان آلوم به دلیل مقرون به صرفه بودن به یکی از پرمصرف ترین منعقد کننده های معدنی موجود در بازار شناخته شده است که در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد. محدوده pH این ماده شیمیایی بین ۵ تا ۷.۵ است، به این معنی که منعقد کننده در محلول های کمی اسیدی یا خنثی بهترین عملکرد را دارند.
⦁ آلومینات سدیم
گاهی اوقات این فرآیند به عنوان انعقاد مضاعف یاد می شود، در حالی که آلومینات سدیم به تنهایی به عنوان یک عامل انعقاد استفاده نمی شود و معمولاً همراه با سولفات آلومینیوم ترکیب می گردد. این ماده شیمیایی برای مکان هایی که نیاز به تصفیه آب بیشتری دارند، مورد استفاده قرار می گیرد.
⦁ کلرید آلومینیوم
این ماده شیمیایی مشابه سولفات آلومینیوم عمل می کند با این تفاوت که کلرید آلومینیوم در صنایع مختلف کمتر مورد استفاده قرار می گیرد؛ زیرا این ماده خورنده و قیمت آن نیز بیشتر است.
⦁ پلی آلومینیوم کلرید
پلی آلومینیوم کلرید در صنایع مختلف با نام هایی همچون PAC و آلومینیوم کلراید هیدراته شناخته شده است. این ماده گروهی از ترکیبات مختلف را تشکیل می دهد که بسیاری از آنها کاربردهای گسترده ای در صنایع گوناگون دارند. ترکیبات مختلف در این گروه‌بندی باعث ویژگی‌های متفاوتی می شود که می‌توان آنها را در سطوح مختلف pH طبقه بندی کرد.
⦁ کلروهیدرات آلومینیوم
کلروهیدرات آلومینیوم در خانواده مواد شیمیایی PAC است و تنها تفاوت آن غلظت این ماده است. این ماده شیمیایی، یک منعقد کننده بسیار موثر است که اکثر صنایع از این ماده به دلیل تهیه آسان و هزینه کم برای تصفیه آب استفاده می کنند.
⦁ سولفات آهن
سولفات فریک به روشی مشابه سولفات آلومینیوم عمل می کند و به عنوان یک منعقد کننده بسیار موثر برای مصارف صنعتی در نظر گرفته شده است. در صورت دسترسی آسان، سولفات آهن ممکن است ارزان‌تر از سولفات آلومینیوم یا سایر منعقدکننده‌های مبتنی بر آلومینیوم باشد. این ماده شیمیایی در شرایطی که به عوامل کاهنده نیاز است موثرتر است؛ زیرا این ترکیب، دسترسی یون های آهن را افزایش می دهد اما ممکن است هنگام تصفیه آب با سطح pH اسیدی یا خنثی به اندازه سولفات آلومینیوم موثر نباشد.
⦁ کلرید آهن
کلرید آهن ساده ترین و ارزان ترین منعقد کننده می باشد که این امر باعث شده آن را به انتخابی محبوب در برخی صنایع تبدیل کند. از آنجایی که کلرید آهن خورنده ترین منعقد کننده معدنی محسوب می شود، ممکن است در صورت استفاده نادرست، طول عمر تجهیزات را کاهش دهد و در صورت رها شدن در سطح آب، آسیب جدی به محیط زیست وارد کند. کلرید فریک حتی در pH پایین ۴.۵ نیز موثر است.

منعقد کننده های آلی

علاوه بر ترکیبات منعقد کننده معدنی ذکر شده در بالا، تعدادی منعقد کننده آلی مختلف در بازار به فروش می رسد که به دلیل مقرون به صرفه بودن و دسترسی آسان در اکثر صنایع مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع منعقد کننده ها شامل پلیمرها، آمین ها و آکریل آمیدها هستند که همگی می توانند برای تصفیه و انعقاد مورد استفاده قرار گیرند. اکثر این منعقد کننده های آلی بر اساس روش ها و فرمول های اختصاصی ساخته شده اند.
پلی آمین ها و پلی دادمک ها: تنها با خنثی سازی بار عمل می کنند و پرمصرف ترین منعقد کننده های آلی هستند. این دو ماده بار منفی کلوئیدها را در آب خنثی کرده و یک توده اسفنجی به نام “میکروفلوک” را تشکیل می دهند.
ملامین فرمالدئیدها و تانن ها: این منعقد کننده های طبیعی تا حدودی مشابه منعقد کننده های معدنی عمل می کنند؛ زیرا هم مواد کلوئیدی را در آب منعقد می کنند و هم در لخته های رسوب شده خود نقش دارند. به عنوان مثال، این رسوب هم می تواند مواد آلی مانند روغن و گریس را جذب کند و هم ذرات ناخواسته را در آب منعقد کند.

کدام ماده منعقد کننده بهتر است؟
همانطور که اشاره کردیم، منعقد کننده های مختلفی برای انعقاد و تصفیه آب به فروش می رسند که شما باید بسته به بودجه مورد نظر و مابقی عوامل، ماده شیمیایی خود را انتخاب کنید. به عنوان مثال، اگر برای شما بودجه اولویت اول است، کلرید آهن ممکن است، یک گزینه مقرون به صرفه باشد اما شما باید درجه حفاظت از خوردگی را در نظر بگیرید.
از سوی دیگر، سولفات آلومینیوم ممکن است در بسیاری از کاربردها موثر باشد اما شما باید هزینه کنترل pH را در نظر بگیرید؛ زیرا این منعقد کننده تنها در یک باند pH نسبتاً باریک موثر است. همچنین ممکن است، لازم باشد هزینه اضافی کمک انعقادی آلومینات سدیم را در نظر بگیرید.
با توجه به عوامل گفته شده، شما باید بسته به میزان تصفیه آب، منعقد کننده شیمیایی خود را انتخاب کنید. اگر به دنبال مواد شیمیایی با کیفیت هستید، ما به شما شرکت تدارک صنعت کاغذ کرمان را معرفی می کنیم.

همچنین مطالعه کنید:

تفاوت پارتیشن اداری تک جداره و دوجداره

پارتیشن اداری اولین ویژگی که با ورود به یک دفتر خوب به چشم می خورد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.