صفحه اصلی / اسلایدر / مردم آثار کاهش تورم را از نیمه اول سال ١۴٠٢ می‌بینند/رشد نقدینگی به نفع افزایش تورم
مردم آثار کاهش تورم را از نیمه اول سال ١۴٠٢ می‌بینند/رشد نقدینگی به نفع افزایش تورم

مردم آثار کاهش تورم را از نیمه اول سال ١۴٠٢ می‌بینند/رشد نقدینگی به نفع افزایش تورم

کسب و کار نیوز- مسوولان و مدیران دولتی در حالی همواره موضوع کاهش تورم را مطرح می کنند که نشانه ای از کاهش تورم در اقتصاد دیده نمی شود. افزایش روزانه قیمتها بر رفاه و معیشت مردم اثر گذاشته و منجر به کاهش قدرت خرید در تمامی بازارها شده است. در حالی دولت در جدیدترین وعده خود از کاهش تورم در نیمه دوم سال 1402 خبر داده که در تمام این سال‌ها، مهارم نرخ تورم یکی از وعده‌هایی بود که هر دولتی قبل از مستقر شدن، آن را به مردم داده است. اما بعد از استقرار از انجام آن عاجز می ماند. موقعیتی شبیه به آنچه که در حال حاضر شاهد آن هستیم.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در این رابطه معاون وزیر اقتصاد گفته است شاهد آن هستیم که پس از تخلیه آثار قیمتی اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها روند رشد شتابان تورم کاسته شده و انتظار می‌رود در صورت ثبات سایر شرایط و تشدید انضباط پولی و مالی دولت، این روند کاهشی آثار خود را تا نیمه ابتدایی سال آینده نشان دهد. محمدهادی سبحانیان افزود: همانطور که آمارها نشان می‌دهد، تورم ماهانه کاهش پیدا کرده و آمارهای تورمی به ویژه نسبت به دوره آغاز به کار دولت سیزدهم در حال بهبود است. براساس آمار بانک مرکزی در آغاز به کار دولت، تورم ۱۲ ماهه ۵۹.۳ درصد بود اما در هشتمین ماه از سال ۱۴۰۱ نرخ تورم دوازده ماهه به ۳۹.۹ درصد کاهش پیدا کرده است.

وی همچنین درباره بازه زمانی که اثرات مهار رشد نقدینگی بر روی تورم مشهود می‌شود، تاکید کرد: البته شاهد آن هستیم که پس از تخلیه آثار قیمتی اجرای مردمی سازی یارانه‌ها روند رشد شتابان تورم کاسته شده و انتظار می‌رود در صورت ثبات سایر شرایط و تشدید انضباط پولی و مالی دولت این روند کاهشی آثار خود را تا نیمه ابتدایی سال آینده نشان دهد.

شرایط تحقق کاهش تورم

سهراب دل انگیزان، اقتصاددان

برای اثبات ادعای کاهش تورم باید دلایل موجهی ارایه شود. باید سیاست هایی که منجر به کاهش تورم و یا کنترل تورم خواهد شد مطرح شده و به صورت دقیق اعلام شود. از آنجایی که دلیل محکمی برای اثبات این ادعا وجود ندارد و از سوی دیگر مجموعه عوامل به نفع رشد تورم پیش می رود، انتظار برای افزایش تورم وجود دارد. اگر بخواهیم تورم را در سطح ملی کنترل کنیم در بخشی باید نا اطمینانی را از اقتصاد بگیریم و در بخش دیگر قیمت عوامل تولید را تثبیت کنیم. اما هر دو این ها وابسته به این مسئله است که دولت روش تامین مالی خود را کنترل کند.

دولت در ابتدای آغاز به کار خود اعلام کرد ابتدا تورم را نصف و بعد تک رقمی خواهیم کرد. باید توجه داشت کسی که هدف گذاری تورمی دارد و می‌خواهد تورم را کاهش دهد و ابتدا نصف کند، قاعدتا باید ابزارها، افراد، تیم، سیاست‌ها و برنامه هایش را در همین راستا هدایت کند. نمی‌شود شما هدف گذاری تورمی داشته باشید، ولی ابزارها، تیم، سیاست‌ها یا رفتار‌های اجرایی شما خلاف این موضوع باشد.

افزایش رشد نقدینگی در پاییز به ۳۷ درصد نشان می دهد که اصلی ترین عامل ایجاد  تورم تا چه اندازه بیشتر از انتظارات افزایش یافته است. در حالی که انتظار می رفت رشد نقدینگی تا ۳۰ درصد اتفاق بیفتد شاهد رشد ۳۷ درصدی نقدینگی هستیم. برای کاهش تورم می بایست موتور نقدینگی را که تولید پول اضافه در برابر کالاهای موجود بوده، خاموش کرد. سیاستی برای کنترل نقدینگی و کاهش رشد آن دیده نمی شود.

به عبارتی اگرچه تورم و افزایش قیمت‌ها از کانال‌های عرضه و تقاضا وارد اقتصاد می‌شوند، ولی در ایران سوخت اصلی افزایش مداوم تقاضای پولی، رشد بالای نقدینگی است. لازم است دولت با اتخاذ یک برنامه مناسب، اطمینان بخش و با ثبات در راستای خاموش کردن موتور خلق نقدینگی اقدام کند.

متاسفانه شاهد هستیم هیچ کدام از وعده های داده شده در راستای کاهش تورم تحقق پیدا نکرده است. شرایط هرسال که جلو می رود بدتر و بدتر شده و نا کارآمدی در نظام پولی ایجاد می شود. این باعث می شود با یک نرخ تورم بالای بیش از ۵۰ درصد رو به رو شوید.

با توجه به اثر بالای انتظارات قیمتی در دو حوزه عرضه و تقاضا روی نرخ تورم، انتظار می‌رود مدیران و تصمیم‌گیران دولتی قبل از هر تصمیم یا مصاحبه اثر این تصمیم را بر انتظارات قیمتی آینده جامعه بررسی و پس از آن اقدام کنند. از سوی دیگر با توجه به اینکه اثر بالای نااطمینانی نسبت به آینده بشدت عرضه و تقاضای کالایی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، لازم است دولت، هرگونه اقدامی که نااطمینانی نسبت به آینده را برای مردم کاهش می‌دهد، حذف و اقداماتی از جنس امید و اطمینان به ثبات و بهبود اوضاع آینده را انجام دهند.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.