صفحه اصلی / اسلایدر / مالکان همچنان از زیر بار پرداخت مالیات شانه خالی می‌کنند/بن بست مالیات ستانی از لوکس سواران
مالکان همچنان از زیر بار پرداخت مالیات شانه خالی می‌کنند/بن بست مالیات ستانی از لوکس سواران

مالکان همچنان از زیر بار پرداخت مالیات شانه خالی می‌کنند/بن بست مالیات ستانی از لوکس سواران

کسب و کار نیوز- در حالی دولت تمام تمرکز خود را برای دریافت مالیات و افزایش درآمدهای مالیاتی گذاشته است که در رابطه با مالیات ستانی از لوکس سواران موفق عمل نکرده است. پایه های جدید مالیاتی و تعریف آن برای رشد درآمدهای دولت در شرایط فعلی اقتصادی ضروری به نظر می رسد. اما گویا اراده ای جدی برای اخذ مالیات از مالکان خودروهای لوکس وجود ندارد. به طور کلی نحوه برخورد دولتها با مودیان مالیاتی، ایران را به بهشت فرار مالیاتی تبدیل کرده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، بر اساس آخرین گزارش از سوی سازمان امور مالیاتی، تعداد مشمولان مالیات بر خودروهای لوکس ۱۷۷ هزار و ۶۱۷ نفر هستند که ۳۷۰ هزار و ۱۱۳ خودروی گران‌قیمت دارند. از این تعداد، ۶۸ هزار و ۲۲۷ نفر برای بررسی وضعیت مالیات بر خودروهای خارجی مراجعه کرده‌اند که ۱۸ هزار و ۳۷ نفر مالیات را پرداخت کرده‌اند.

۱۴ هزار و ۸۵۲ نفر نیز نسبت به مالیات بر خودروهای گران‌قیمت خود اعتراض کرده‌اند. طبق این گزارش، مالیات مطالبه شده از خودروهای گران‌قیمت ۲۰ هزار و ۲۹۷ میلیارد ریال بوده که تنها هزار و ۲۸۴ میلیارد ریال مالیات دریافت شده است که معادل حدود ۶ درصد است.

همچنین مالکان نسبت به پرداخت ۲ هزار و ۷۹۶ میلیارد ریال مالیات خودروهای گران‌قیمت خود اعتراض کرده‌اند که در حال بررسی است. این نوع اعتراض به مالیات خودروهای گران‌قیمت در حالی صورت‌گرفته است که این نوع خودروها بیشتر در دست دلالانی است که از خریدوفروش این خودروهای لوکس، بساط کاسبی را راه انداخته‌اند و سودهای کلانی را به جیب می‌زنند.

مالکان خودروهای لوکس تا ۱.۵ میلیارد نسبت به مازاد یک میلیارد تومان؛ یک درصد، تا مبلغ سه میلیارد نسبت به مازاد ۱.۵ میلیارد تومان؛ ۲ درصد و تا مبلغ ۴.۵ میلیارد نسبت به مازاد سه میلیارد تومان؛ سه درصد باید مالیات پرداخت کنند.

بر اساس این اطلاعیه، اشخاص حداکثر یک ماه فرصت داشتند تا با مراجعه به درگاه مذکور نسبت به پرداخت مالیات اقدام کنند که در غیر این صورت از طریق عملیات اجرایی و توقیف و بازداشت اموال اعم از منقول و غیرمنقول نسبت به وصول مالیات و ۱۰ درصد آن به‌عنوان هزینه اقدام خواهد شد. سازمان مالیاتی این امکان را به مالکان خودروهای گران‌قیمت داد تا در سامانه مذکور با ثبت «عدم‌پذیرش» مراتب اعتراض خود را اعلام کنند تا به اعتراض آنها رسیدگی شود.

هزینه کرد درست درآمدهای مالیاتی

مسعود دانشمند، اقتصاددان

در حالی در بسیاری از کشورهای توسعه یافته شاهد ایجاد پایه های جدید مالیاتی برای رشد درآمدهای دولتها هستیم که در ایران هنوز در تحقق ابتدایی ترین درآمدهای مالیاتی موفق نبوده ایم. اتکای دولتها بر درآمدهای نفتی منجر به بی تفاوتی در برابر فرارایان مالیاتی و مشمولان پرداخت مالیات شده است.

عظم چندانی برای تحقق و کسب درآمدهای مالیاتی دیده نمی شود. تلاش های بسیاری انجام می شود ومسوولان در صبحت های خود عزم جدی برای تحقق درآمدهای مالیاتی دارند اما یک نمونه آن مالیات خودروهای لوکس در بن بست قرار گرفته است. به عبارت بهتر در شرایطی که کشورهای توسعه‌یافته با اتکا به بخشی از درآمدهای مالیاتی، اهداف بلندمدت و بودجه سالیانه خود را اجرا می‌کنند، در ایران هنوز هم مهم‌ترین و اصلی‌ترین منبع درآمد، درآمدهای نفتی است. دولت باید تا دیر نشده برای حل بحران مالیات‌دهی در کشور چاره‌ای بیندیشد.

در حال حاضر هر ساله میلیارد‌ها تومان فرار مالیاتی در ایران صورت داریم. باید تکلیف افراد و نهاد‌هایی که مالیات نمی‌دهند، مشخص شود. چراکه نمی‌شود که مردم عادی و فعالان اقتصادی مالیات خود را بپردازند، اما برخی به هر دلیلی از زیر این کار در بروند. در کشور فرار مالیاتی گسترده‌ای وجود دارد و میزان مالیات دریافتی به نسبت تولید ناخالص داخلی اندک است، شواهد حکایت از این دارد که در حال حاضر میزان مالیات دریافتی دولت کمتر از ۴۰ درصد از برآوردهای کشور است.

برخی از نهادها و ارگان‌ها دارای شرکت‌های کوچک و متوسطی بوده که مالیاتی برای آن پرداخت نمی‌شود و به عبارت معافیت مالیاتی عجیبی دارند، این درحالی بوده که واحدهای تولیدی مشابه باید مالیات خود را پرداخت نمایند، در نتیجه شاهد رقابت نابرابر در بازار هستیم.

این در حالی است که سالهاست که این موضوعات مانند مالیت خانه و خودروهای لوکس هم مطرح است. اما کاری برای اصلاح انجام نشده است. حال باید دید که چه زمانی دولت می‌خواهد به این فرار‌های مالیاتی ورود کرده و آن‌ها را سروسامان دهد.

هرچندد راهکار این موضوع کاملا مشخص است. برای جلوگیری از فرار مالیاتی گسترده و همچنین اجرای عدالت مالیاتی برای هر شخص، یک پرونده مالیاتی تشکیل شود و هیچگونه استثناء و تبعیضی در این مورد شکل نگیرد و هرکسی که هر درآمد و نقل و انتقالی داشت، باید در پرونده مالیاتی او ثبت شود، تنها در این صورت است که عدالت مالیاتی حکمفرما می‌شود.

البته اگر همه مردم در بحث مالیات مشارکت داشته باشند و مالیات خود را به‌موقع و بدون ابزارهای فشار قانونی پرداخت کنند، مسأله درست هزینه‌کردن مالیات‌ها هم باید در نظر گرفت. اگر این پول دریافتی در جای درست هزینه نشود، اعتماد مردم از بین می‌رود و به‌طور قطع مشارکت در مالیات‌دهی کاهش پیدا می‌کند.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.