صفحه اصلی / اسلایدر / اعتراضات اخیر تمایل بنکداران به خرید را کاهش داده است/بازار برنج در رکود مطلق/کاهش مصرف برنج ایرانی
اعتراضات اخیر تمایل بنکداران به خرید را کاهش داده است/بازار برنج در رکود مطلق/کاهش مصرف برنج ایرانی

اعتراضات اخیر تمایل بنکداران به خرید را کاهش داده است/بازار برنج در رکود مطلق/کاهش مصرف برنج ایرانی

کسب و کار نیوز- برخلاف وعده مسوولان درباره کاهش قیمت، اما قیمت‌ها تغییر آن‌چنانی نداشته است و هر کیلو برنج بین بیش از ۱۱۰ هزار تومان در بازار به فروش می‌رود. هم‌اکنون در خصوص برنج وارد بحث قیمت‌گذاری نشده‌ایم و در حال رصد بازار هستیم؛ این اظهار اخیر معاون بازرگانی وزارت جهادکشاورزی است؛ آن هم در شرایطی که این روزها شاهد عبور قیمت برخی از اقلام برنج از ۱۰۰ هزار تومان برای هر کیلو هستیم و این کالای پرمصرف در محدوده قیمتی ۶۵ تا ۱۱۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

به گزارش کسب و کار نیوز، بر همین اساس، چندی پیش جمیل علیزاده شایق، دبیر انجمن برنج با انتقاد نسبت به شیوه قیمت‌گذاری برنج، می‌گوید: بیش از یک ماه از وعده تعیین نرخ برنج توسط وزارت جهاد کشاورزی می‌گذرد و قرار است نرخ فروش برنج را اعلام کند، اما دولت اعلام نرخ برنج را به تعویق می‌اندازد که به‌واسطه آن، ممکن است بازار آشفته‌ای در ماه‌های مهر و آبان داشته باشیم.

فرامرز علی‌نیا، رییس سابق موسسه تحقیقات برنج کشور نیز معتقد است: بعد از جهشی که در نرخ برنج از سال ۱۴۰۰ رخ داد، کشاورزان اولویت خود را حفظ منافع مالی قرار دادند و به همین علت، دیگر تمایل به فروش محصول با هر قیمتی ندارند. در نتیجه کشاورزان از اواخر مرداد شالی‌های خود را به بازار عرضه نکردند و منتظر بالا رفتن بیشتر قیمت‌ها هستند. این شرایط وظیفه کنترل و مدیریت بازار بر عهده دولت است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که نرخ انواع برنج‌های عطری و مرغوب ایرانی از جمله طارم، دم‌سیاه و هاشمی در خرده‌فروشی‌ها به صورت فله در حدود ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار تومان است. بر همین اساس، در خرده‌فروشی‌ها قیمت برنج شیرودی کیلویی ۶۷ هزار تومان، فجر کیلویی ۷۸ هزار تومان، ندا کیلویی ۶۵ هزار تومان و رمضانی کیلویی ۷۹ هزار تومان اعلام می‌شود. این قیمت‌ها در حالی در بازار دیده می‌شود که به دلیل وعده‌های مسوولان مبنی بر کاهش قیمت برنج، بسیاری از مردم انتظار دارند قیمت‌های برنج را پایین‌تر از نرخ‌های فعلی ببینند. آنها معتقدند که هنوز قیمت برنج آنطور که انتظار داشته‌اند در بازار پایین نیامده است و کاهش قیمت‌ها چندان چشمگیر نیست.

رئیس اتحادیه برنج‌فروشان بابل خاطر نشان کرد: رسم بنکداری در یک قرن اخیر این بود که حداقل ۵۰ تا ۱۰۰ تن محصول در ابتدای فصل برداشت خرید و دپو می‌کردند و در طول سال آن را توزیع می‌کردند، اما امسال به بازار ورود نکردند. علاوه بر بالا بودن قیمت برنج، اعتراضات اخیر نیز انگیزه خرید را کاهش داد چراکه بنکداران تمایلی برای دپو کردن ندارند. حسن تقی‌زاده از کاهش ۱۰ تا ۲۰ هزار تومانی قیمت برنج طارم در بنکداری شهرهای شمالی خبر داد و گفت: بازار در رکود مطلق به سر می‌برد و این ذهنیت ایجاد شده است که مردم تمایلی برای مصرف برنج ندارند؛ عدم تمایل مردم به خرید برنج داخلی باعث شد که نرخ طارم در بنکداری‌ها به کیلویی ۸۰ هزار تومان برسد.

وی با بیان اینکه کاهش قیمت انگیزه خرید برنج را در مردم  تقویت نکرد، گفت: نرخ برنج‌های کشت دوم نزدیک به کشت اول شده است چراکه تمایلی برای خرید برنج وجود ندارد؛ نرخ سایر ارقام برنج نیز کاهشی است بطوریکه ندا کیلویی ۴۰ هزار تومان، شیرودی کیلویی ۴۵ هزار تومان و فجر کیلویی ۶۰ هزار تومان در بنکداری بفروش می‌رسد.

رئیس اتحادیه برنج فروشان بابل در پاسخ به این پرسش که سال گذشته با افزایش نرخ برنج انگیزه کشت برنج از سوی کشاورزان تقویت شد این در حالیست که امسال مردم تمایلی برای خرید برنج از خود نشان نمی‌دهند در این میان تکلیف کشاورزان چه خواهد شد؟ گفت: برنج به میزان کافی در شهرهای شمالی موجود است و ۷۰ تا ۸۰ درصد برنج در منطقه موجود و از  شهرهای شمالی خارج نشده است؛ دولت نیز در این میان ورود نکرده است و فقط شعار می‌دهد چرا که امکانات خرید و نقدینگی برنج را ندارند. تقی‌زاده تصریح کرد: دولت  سیاست کشت قراردادی برنج و خرید تضمینی برنج را مطرح کرد اما متاسفانه هیچیک از این برنامه‌ها را نتوانست اجرا کند؛ دولت نمی‌تواند بازار را با سخن و شعار کنترل کرد.

این فعال اقتصادی با اشاره به عدم تمایل خرید از سوی بنکداران، اذعان کرد: رسم بنکداری در یک قرن اخیر این بود که بنکداران حداقل ۵۰ تا ۱۰۰ تن محصول در ابتدای فصل برداشته خرید و دپو می‌کردند و در طول سال آن را توزیع می‌کردند. اما امسال بنکداران  به بازار  ورود نکردند. علاوه بر بالا بودن قیمت برنج، اعتراضات اخیر نیز انگیزه خرید را کاهش داد چراکه بنکداران تمایلی برای دپو کردن ندارند.

وی افزود: همچنین فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز در حد مصرف ماهیانه اقدام به خرید می‌کنند این در حالیست که در سال‌های گذشته حداقل برای یکسال نیاز خود را تامین و دپو می‌کردند اما از آنجایی‌که بازار رو به پایین است در حجم بالا خرید منطقی نیست.

به گفته وی؛ با وجود کاهش قیمت برنج در شهرهای شمالی همچنان برنج شمال در واحدهای صنفی در شهرهای شمالی بالای ۱۰۰ هزار تومان است و در این میان یک عده محدود سو استفاده می‌کنند. رئیس اتحادیه برنج‌فروشان بابل در پایان خاطر نشان کرد: دولت نرخ تضمینی برنج را اعلام نکرد فقط یک نرخ داد که برنج نباید بیشتر و یا کمتر از نرخ اعلامی به‌فروش برسد.

همچنین مطالعه کنید:

شرکت‌های ارزآور در اولویت تامین ارز هستند/ فرصت خطا نداریم

به گزارش کسب و کار نیوز ، عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.