چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اقتصادی / بازرگانی و تجارت / تحولات تجاری منطقه به نفع ترک‌ها/ فرصت‌طلبی ترک‌ها از جنگ روسیه و اوکراین

روس‌ها قصد دارند با حذف ایران در ترکیه هاب گازی ایجاد کنند

تحولات تجاری منطقه به نفع ترک‌ها/ فرصت‌طلبی ترک‌ها از جنگ روسیه و اوکراین

پوتین می‌خواهد یک هاب‌گازی بزرگ در ترکیه برای انتقال منابع گازی که پیش از جنگ اوکراین از طریق خطوط لوله نورداستریم هدایت می‌شد، ایجاد کند. با این‌ طرح، ایده انتقال گاز روسیه به ترکیه از طریق ایران کنار گذاشته می‌شود.

مریم بابایی

پوتین می‌خواهد یک هاب‌گازی بزرگ در ترکیه برای انتقال منابع گازی که پیش از جنگ اوکراین از طریق خطوط لوله نورداستریم هدایت می‌شد، ایجاد کند. با این‌ طرح، ایده انتقال گاز روسیه به ترکیه از طریق ایران کنار گذاشته می‌شود.

براساس گزارش‌های «پایش تحولات تجارت جهانی» اتاق ایران، ولادیمیر پوتین اخیراً ایجاد یک هاب گازی بزرگ در ترکیه را برای انتقال منابع گازی که پیش از جنگ اوکراین از طریق خطوط لوله نورد استریم هدایت می‌شد، پیشنهاد کرده است.

پوتین اعلام کرده این هاب همچنین می‌تواند به بستری برای تعیین قیمت گاز تبدیل شود و از سیاسی شدن این موضوع جلوگیری کند. پوتین هزینه کنونی گاز را «بالا» خواند و افزود که «ما به‌راحتی می‌توانیم قیمت را در سطح عادی بازار، بدون هیچ‌گونه حاشیه سیاسی تنظیم کنیم.» اردوغان بلافاصله به دولت ترکیه دستور اجرایی کردن این ایده را داد. با اجرایی شدن این طرح، روسیه ترکیه را در کانون سیاست‌های جدید انرژی خود در منطقه قرار خواهد داد و موقعیت ایران از این رهگذر متأثر خواهد شد.

ایده انتقال گاز روسیه به ترکیه از طریق ایران عملاً کنار گذاشته خواهد شد و چشم‌انداز چندانی برای همکاری گازی میان ایران و روسیه وجود نخواهد داشت. به نظر می‌رسد ترکیه علیرغم عضویت در ناتو توانسته از فرصت‌های جنگ اوکراین به‌خوبی بهره گیرد.

در همین حال مدیرعامل گازپروم، اخیراً هشدار داد برنامه‌هایی برای تعیین سقف قیمت برای فروش گاز روسیه، که در حال حاضر توسط رهبران غربی در نظر گرفته‌شده باعث توقف عرضه می‌شود. او اشاره کرد که ما به قراردادهایی که امضاشده متکی هستیم. تصمیم یک‌جانبه از این نوع، البته نقض شرایط اساسی توافق‌نامه‌ها است که منجر به خاتمه عرضه‌ها می‌شود.

انتهای پیام/

همچنین مطالعه کنید:

رکود جدید در حمل ونقل ترانزیت جاده‌ای ثبت شد

به گزارش کسب و کار نیوز ، جواد هدایتی مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری با …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.