صفحه اصلی / اقتصادی / انرژی / در حال مذاکره با ترکیه برای صادرات برق هستیم
در حال مذاکره با ترکیه برای صادرات برق هستیم

مدیرعامل توانیر:

در حال مذاکره با ترکیه برای صادرات برق هستیم

مدیرعامل توانیر اظهار کرد: مذاکرات اولیه برای صادرات برق به ترکیه صورت گرفته است و اکنون منتظر موضوعات تکمیلی هستیم تا با خود دولت و یا بخش غیردولتی این کار را انجام دهیم.


به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، آرش کردی امروز در حاشیه بیست‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق در نشستی خبری و در پاسخ به سوال ایسنا در خصوص آخرین وضعیت صادرات برق به ترکیه تصریح کرد: ۴۰۰ تا ۶۰۰ مگاوات پتانسیل تبادل برق با ترکیه وجود دارد ترک‌ها نیز در این زمینه سرمایه‌ گذاری انجام دادند؛ اقدامات اولیه انجام‌شده و اکنون این قابلیت وجود دارد که سنکرون شویم.

وی با بیان این‌که برای تعیین نرخ اکنون در حال مذاکره هستیم و این مساله تابع بازار برق ترکیه است، گفت: زمینه ارتباطی با کشورهای خلیج فارس، کشورهای شمالی و بحث افزایش صادرات به پاکستان نیز مطرح است. در خصوص افغانستان نیز باید گفت که به دلیل شرایط سیاسی خاص این کشور اکنون نمی‌توان اظهارنظر قطعی را اعلام کرد.

مدیرعامل توانیر اضافه کرد: نکته اساسی این است که ما با محدودیت مصرف مواجه هستیم اما با این حال نسبت به قراردادهایی که برای صادرات منعقد کرده‌ایم از نظر حقوقی و بین‌المللی پایبند خواهیم بود ولی ارجحیت تامین نیازهای داخل است.

کردی با بیان این‌که از اساس استراتژی و تبادل در صنعت برق یک استراتژی پذیرفته شده در تمام کشورها به حساب می‌آید، تصریح کرد: این مساله دلایل مختلفی دارد که می‌توان به موضوع اقتصادی و فنی اشاره کرد دلیل اقتصادی این مساله این است که کشورها می‌توانند با صادرات برق ارزآوری داشته باشند و از نظر فنی نیز هرچه شبکه گسترده‌تر شود مدیریت آن پایدارتر خواهند بود.

مدیرعامل توانیر تاکید کرد: بنابراین اصل ارتباط و صادرات برق را در دستور کار خود قرار داده‌ایم. توان صادراتی ما اکنون به صورت قراردادی حدود ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ مگاوات است و این قابلیت وجود دارد که این عدد را به ۲۰۰۰ تا ۲۱۰۰ مگاوات ارتقاء دهیم.

وی در خصوص صادرات برق به اروپا نیز گفت: در شمال کشور نیاز به مسیرهای زیردریایی وجود ندارد و از طریق خطوط موجود می‌توانیم به روسیه متصل شویم همچنین از طریق ترکیه نیز می‌توانیم برق را به اروپا صادر کنیم اما به دلیل این‌که این کار می‌بایست از طریق کشورهای واسط انجام شود با مسائلی مواجه هستیم.

کردی با بیان این‌که با دو کشور حاشیه خلیج فارس مذاکراتی را برای این مساله انجام داده‌ایم و مطالعات برای اتصال به عمان و قطر آغاز شده که قابلیت اجرا نیز دارد، اظهار کرد: با قطر مذاکرات جدی داشته‌ایم و امیدواریم اولین کابل‌های دریایی را با عمان و قطر داشته باشیم. براساس پیش بینی‌های صورت گرفته با هر کدام از این کشورها قابلیت تبادل ۱۰۰۰ مگاوات را خواهیم داشت.

مدیرعامل توانیر در خصوص زیرساخت‌های موجود برای صادرات و واردات گفت:‌در بخش صادرات ۲۰۰۰ مگاوات زیرساخت وجود دارد و براساس برنامه ‌ریزی‌های صورت گرفته قراردادهایی را جهت توسعه این موضوع در دستور کار داریم. زیرساخت واردات نیز ۵۰۰ تا ۶۰۰ مگاوات تخمین زده می‌شود که اگر طرح‌های ترکمنستان و ارمنستان اجرایی شود می‌توانیم تا ۱۲۰۰ مگاوات این ظرفیت را افزایش دهیم.

همچنین مطالعه کنید:

برنامه‌ریزی دولت برای تامین برق پایدار صنایع با مشارکت مردم در تابستان امسال

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی افزود: امید است همانند سال‌های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.