چهارشنبه , ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اقتصادی / کشاورزی / تقویت ذخایر آبزیان در سواحل در دستور کار است/ وجود ۱۲ هزار صیاد غیرمجاز در کشور
تقویت ذخایر آبزیان در سواحل در دستور کار است/ وجود ۱۲ هزار صیاد غیرمجاز در کشور

وزیر جهاد کشاورزی:

تقویت ذخایر آبزیان در سواحل در دستور کار است/ وجود ۱۲ هزار صیاد غیرمجاز در کشور

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به ظرفیت زیاد موجود برای تولید آبزیان به‌ویژه در مناطق ساحلی کشور، گفت: به‌منظور تقویت ذخایر در سواحل کشور باید اقدامات بیشتری انجام شود.


به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، «سید جواد ساداتی‌نژاد» امروز در مراسم افتتاحیه ششمین نمایشگاه بین‌المللی شیلات، آبزیان، ماهیگیری، غذاهای دریایی و صنایع وابسته، افزود: در کشور مراکز دولتی بازسازی ذخایر گونه‌های مختلف تکثیر آبزیان وجود دارد که در دریا و رودخانه‌ها رهاسازی می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: فعالیت بازسازی ذخایر آبزیان از سال‌ها پیش در سازمان شیلات ایران به منظور پایداری بهره برداری صید و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیانی که مورد بهره برداری قرار می گیرند، انجام و سالیانه بیش از ۳۵۰ میلیون قطعه انواع آبزیان در منابع آبی کشور رهاسازی می‌شود.

وی تصریح‌کرد: با وجود اینکه آبزیان مواد مغذی ارزشمندی دارند اما در سفره مردم به‌خوبی نمود نداشته است که این امر بیانگر مشکل ما در معرفی و حتی تولید این محصولات است.

ساداتی‌نژاد اضافه‌کرد: حتی در تولید گوشت شترمرغ نیز با وجود اینکه جزو تولیدکنندگان بزرگ این محصول در جهان هستیم، اما این کالا جای مشخصی در سبد خانوار ندارد.

وی گفت: صنایع فرآوری آبزیان نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتری دارد، اما در مجموع در بخش کشاورزی شاهد خروج سرمایه گذاران هستیم و لازم است از سایر بخش ها به این بخش سرمایه گذار وارد شود.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه‌داد: هرچند ۹۸ درصد کشاورزی ایران مربوط به بخش خصوصی است، اما در بخش شیلات این‌طور نیست و باید واگذاری ها افزایش یابد که می تواند تولید و ثروت بیشتری برای کشور به همراه داشته باشد.

وی افزود: نیازمند افزایش ورود بیشتر دانش‌بنیان‌ها به بخش شیلات هستیم که در مقایسه با سایر بخش‌های کشاورزی عقب‌تر است.

ساداتی‌نژاد با اشاره‌ به ظرفیت صادرات در بخش خوراک آبزیان، گفت: در بخش خوراک ماهی نیز نیاز به ورود بیشتر دانش‌بنیان‌ها، صادرات و ارزآوری وجود دارد.

وی تاکید کرد: به‌جای اینکه به دنبال محدودیت صید برویم که در برخی مواقع هم موفقیت‌آمیز نبوده و نتیجه آن ۱۲ هزار صیاد غیرمجاز است، باید به سمت سرمایه گذاری و تقویت سواحل حرکت کنیم.

این عضو کابینه دولت سیزدهم اضافه‌کرد: انتظار می رود مجلس نیز در حوزه تقویت سواحل اقداماتی انجام دهد.

به گزارش ایرنا، ششمین نمایشگاه بین‌المللی شیلات، آبزیان، ماهیگیری، غذاهای دریایی و صنایع وابسته از امروز تا چهارشنبه به مدت چهار روز در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران دایر است.

همچنین مطالعه کنید:

خرید تضمینی گندم به ۱۵ هزار تن رسید

به گزارش کسب و کار نیوز ، عطااللّه هاشمی گفت: از روزهای نخست فروردین برداشت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.