صفحه اصلی / سرخط خبرها / عوامل رشد تورم
عوامل رشد تورم

پیمان مولوی، اقتصاددان

عوامل رشد تورم

سرماله

دلار هیچ گاه عامل تورم نبوده و نخواهد بود. عامل رشد نرخ ارز تورم است. تورم وجود دارد و افزایش ارزش دلار در برابر ریال رقم خورده است. برای افزایش تورم اصلا قرار نیست بر پیش بینی های بانک جهانی،صندوق بین المللی پول و دیگر نهادهای ارایه کننده آمارها استناد و افزایش تورم را برای سال آینده و یا هر زمانی در پیش رو باور کنیم.
عوامل موجود در کشور خود بیانگر ایجاد تورم هستند و مشاهده آنها به صورت علنی ممکن شده است. تمامی فعالان اقتصادی و اقتصاددان ها طی این مدت بارها هشدار داده اند که با این حجم از رشد نقدینگی و رشد اقتصادی صفر درصد طی ده سال گذشته نمی توان بدون تورم کشور را تصور کرد. اما به نظر می رسد مسوولان و وزارت خانه های مرتبط علم و آگاهی فراتر از فعالان اقتصادی دارند و باور کرده اند تورم در کشور روند کاهشی دارد. بدون کوچکترین رشد اقتصادی در یک دهه گذشته و رشد نقدینگی ۴۰ درصد چیزی جز تورم نخواهیم داشت.
اگر نتوانیم رشد اقتصادی ایجاد کنیم و جلوی نقدینگی را بگیریم تورم در سال آینده در بهترین حالت ۴۵ تا ۵۰ درصد است. در سال آینده باید در انتظار تورم بالای ۵۵ درصد باشیم. حتی اگر تورم در ایران را ۵۰ درصد در نظر بگیریم و تورم آمریکا ۵ درصد باشد باز هم ارزش ریال ۴۵ درصد دیگر کمتر خواهد شد. متاسفانه مسوولان الفبای کنترل تورم را نمی دانند.
در تمامی کشورها تورم مقطعی است اما در ایران شاهد یک تورم طولانی در ۴ دهه هستیم. این تبلوری از اقتصادی است که فقط با تورم زنده است. در این میان دلار در تمام کشورها تعیین کننده است، در اکثر بازارهای کالایی که مشتمل بر محصولات کشاورزی، انرژی، صنایع و فلزات است دلاری قیمت گذاری می شوند. در این بین تفاوت است در این که کشوری مثلا امارات می تواند قدرت برابری خود را با دلار در ۳.۶۷ (سه ممیز شصت و هفت) در سالهای متمادی حفظ کند و یا در ایران شاهد یک دهم ارزش ریال شدن باشیم.
دلار در اقتصاد ایران زمانی به ثبات می رسد و یا به عبارت دیگر زمانی ارزش ریال با دلار برابری خواهد کرد که تورم در ایران با آمریکا برابر شود. امروز آمریکا تورم ۷ درصدی دارد و لازمه رسیدن به تورم ۷ درصدی کسب حداقل رشد اقتصادی ۱۲ درصدی برای همین رشد نقدینگی است. حال کشوری که در ده سال اخیر کوچکترین رشد اقتصادی را تجربه نکرده است چطور می تواند به این رشد برسد باید از مسوولان سوال کرد. متاسفانه اگر اخبار ناخوشایندی در زمینه برجام نیز منتشر شود باید منتظر شوک اصلی در بازار ارز باشیم.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.