به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پلیس راهور، سردار سید کمال هادیانفر با بیان اینکه ماده ۸ قانون هوای پاک برای بازنگری به سازمان محیط زیست رفته است، گفت: الان بر اساس مصوبه کمیسیون زیربنایی دولت از ماده ۱۰ و ماده ۶ استفاده میشود و در این حوزه تکالیفی بر عهده دستگاهها گذاشته شده بود.
رئیس پلیس راهور فراجا ادامه داد: در دولت دوازدهم و در دولت سیزدهم تکالیفی وجود داشته که برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و نوسازی ناوگان شخصی میبایست اتفاق میافتاد و همچنین اعطای تسهیلات چهار درصدی با بازپرداخت ۱۰ ساله و موضوعات مشابه که صورت نگرفته است.
وی در ادامه از اعمال قانون ۲۸ میلیون وسیله نقلیه فاقد معاینه فنی خبر داد و بیان کرد: پلیس در واقع از سال ۹۶ و در بخش ابزاری قانون مذکور، روزی ۵۲,۵۰۰ تومان جریمه را برای خودروهای فاقد معاینه فنی اعمال کرده که تا کنون حدود ۲۸ میلیون وسیله نقلیه جریمه ۵۲۵۰۰ تومانی شدند که از نظر ما شاید خیلی کاردرستی نباشد چرا که قانون باید کامل اجرا میشد.
هادیانفر ادامه داد: در حال حاضر ماده ۸ برای بازنگری رفته است؛ چرا که جریمه ۵۲۵۰۰ تومانی به ۲۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده بود که ما بر اساس دستور فرمانده کل انتظامی به جهت کمک به مردم، از اجرای آن صرف نظر کردیم و به دولت اعلام کردیم که در این شرایط امکان این افزایش وجود ندارد.
رئیس پلیس راهور فراجا با اشاره به لزوم فراهم سازی شرایط اسقاط وسایل نقلیه فرسوده گفت: حتماً باید دولت تسهیلات لازم را فراهم کند و همه موارد در ۲۲ دستگاهی که در قانون مذکور اشاره شده، به وظیفه خودشان عمل کنند و بعد از آن اگر کسی دنبال نوسازی ناوگان نرفت ما اعمال قانون کنیم.
وی با تاکید بر اینکه شرایط باید به گونهای باشد که بتوانیم قانون را اجرا کنیم بیان کرد: به طور مثال طبق گزارش مراکز معاینه فنی تهران، سه میلیون وسیله نقلیه در تهران مشمول معاینه فنی است و پلیس باید براساس ماده شش اینها را توقیف کرد اما اینکه به چه شکلی و کجا توقیف کنیم؟ اینها مسائلی هستند که دولت باید در موردشان صحبت کند.
هادیانفر تصریح کرد: به نظرم باید در قانون مذکور بازنگری صورت بگیرد ولی آنچه که بر اساس سیستمها انجام میدهیم و در بحث معاینه فنی به صورت مستمر اتفاق میافتد، این است که وسایل نقلیه فاقد معاینه فنی توسط دوربینها جریمه ۵۲۵۰۰ تومانی برایشان اعمال میشود که در قانون گذشته اشاره شده بود.
رئیس پلیس راهور فراجا با اشاره به خارج نشدن خودروهای فرسوده از چرخه تردد در کشور اظهار کرد: امروز ما ۳۸ میلیون وسیله نقلیه در کشور داریم و در سال جاری تا کنون ۷۴۶ هزار خودرو نیز اضافه شده و انتظار میرود که تا ۲ میلیون خودرو هم این افزایش با واردات و تولیدات داخلی برسد.
وی در ادامه از انجام ۲۵ میلیون سفر روزانه در پایتخت خبر داد و افزود: روزانه ۲۵ میلیون سفر در کلانشهر تهران انجام میشود که ۸ برابر ظرفیت معابر است یعنی تقریباً به طور میانگین به ازای هر یک ونیم نفر، یک خودرو وجود دارد پس طبیعی است که این موضوع، مدیریت لازم را میطلبد.
هادیانفر اضافه کرد: از طرفی ما ورود شدید وسایل نقلیه داریم و از طرفی هم هیچ خروجی قابل توجهی وجود ندارد و به طور کلی هیچ اسقاطی انجام نمیشود. و این در حالی است که در کل دنیا عمر مفید وسایل نقلیه برای تردد، ۷ سال است ولی در کشور ما هیچ محدودیتی برای تردد وجود ندارد.
رئیس پلیس راهور فراجا تاکید کرد: حتماً باید موتور اسقاط در کشور روشن شود چرا که امروز تقریباً بیش از ۳۵ درصد وسایل نقلیه در کشور فرسوده است که ۸۰ درصد از این مقدار مربوط به خودروهای سنگین است و همچنین از ۱۲ میلیون و پانصد هزار موتورسیکلتی که در کشور تردد میکنند حدود ۱۰ میلیون و پانصد هزار از آن کاربراتوری و فرسوده است.
وی با بیان اینکه، اعمال جریمه به تنهایی پاسخگو نیست و حتماً باید تمام شرایط مدنظر قرار بگیرد خاطرنشان کرد: مسئله نگران کننده این است وقتی به فصل سرما می رسیم که پیشبینی میکنیم، آلودگی و ترافیک زیاد خواهد شد به ماده ۶، ماده ۸ و ماده ۱۰ توجه میکنیم ولی وقتی از این شرایط عبور میکنیم دوباره سکوت میکنیم که این چیز خوبی نیست و باید برنامه منظم و درازمدت اتفاق بیافتد.