صفحه اصلی / اسلایدر / علت تاخیر در راه‌اندازی سامانه انتقال سهام عدالت متوفیان/امکان انتقال حضوری سهام فقط برای سهامداران مستقیم
علت تاخیر در راه‌اندازی سامانه انتقال سهام عدالت متوفیان/امکان انتقال حضوری سهام فقط برای سهامداران مستقیم

علت تاخیر در راه‌اندازی سامانه انتقال سهام عدالت متوفیان/امکان انتقال حضوری سهام فقط برای سهامداران مستقیم

کسب و کار نیوز- قائم مقام شرکت سپرده‌گذاری مرکزی با بیان اینکه راه‌اندازی سامانه انتقال سهام متوفیان نیاز به وب سرویس قوه قضاییه دارد، گفت: تنها افرادی در سهام عدالت روش سهامداری مستقیم را انتخاب کردند، می‌توانند به صورت حضوری برای انتقال سهام اقدام کنند.

به گزارش کسب و کار نیوز، در دوره رونق بازار سرمایه و شاخص بالای ۲ میلیونی و با افزایش ارزش سهام عدالت، موضوع تعیین تکلیف سهام عدالت متعلق به متوفیان به طور جدی مطرح شد. پیش از آن شرایط، از شروط انتقال و واگذاری سهام عدالت متوفیان انحصار وراثت بود اما با شیوع کرونا و محدود شدن ارایه خدمات حضوری، تصمیم گرفته شد که واگذاری این سهام به وراث از طریق الکترونیکی و در بستر وب انجام شود اما با گذشت بیش از دو سال هنوز این امکان برای انتقال سهام ایجاد نشده و هر روز بر جمعیت متوفیان سهام عدالت اضافه می‌شود به طوریکه طبق اطلاعات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در حالی که در ابتدای اجرای طرح انتقال اینترنتی و الکترونیکی سهام متوفیان به وراث، جمعیت متوفیان دارنده سهام عدالت ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر احصا شده بود، امروز این جمعیت به  ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار فوتی رسیده‌است.

غلامرضا ابوترابی، قائم مقام شرکت سپرده‌گذاری مرکزی درباره علت تاخیر راه‌اندازی سامانه انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث اظهار داشت: طبق اعلام قبلی قرار بر این بود که شهریورماه و ابتدای مهرماه، امکان انتقال سهام عدالت به صورت الکترونیکی ایجاد و فراهم شود و شرکت سپرده‌گذاری زیرساخت مورد نیاز را تهیه کرده اما راه اندازی این سامانه نیاز به وب سرویس مورد نظر قوه قضاییه دارد.

وی با بیان اینکه این بخش از پروژه راه اندازی سامانه که نیاز به وب سرویس قوه قضاییه دارد خارج از حیطه اختیارات سپرده گذاری مرکزی است، ادامه داد: قوه قضاییه باید سرویسی را در اختیار شرکت سپرده گذاری بگذارد که از طریق آن به اطلاعات مورد نیاز دسترسی داشته باشیم و بتوانیم بر اساس گواهی انحصار وراثتی صادر شده از سوی قوه قضاییه، انتقال سهام متوفیان به وراث را انجام دهیم.

قائم مقام شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: هر چند زیرساخت‌های مرتبط با فناوری اطلاعات آماده‌است اما برای راه‌اندازی سامانه و انتقال قطعی سهام به وراث به وب سرویس قوه قضاییه نیاز داریم و قوه قضاییه هم برای راه‌اندازی این سرویس متحمل هزینه‌هایی شده‌است اما به هرحال سامانه واگذاری سهام عدالت متوفیان به وراث راه‌اندازی خواهد شد و پیگیر این موضوع هستیم. ابوترابی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر امکان واگذاری سهام به وراث به صورت حضوری وجود دارد، تاکید کرد: تنها افرادی در سهام عدالت روش سهامداری مستقیم را انتخاب کردند، می‌توانند به صورت حضوری برای انتقال سهام اقدام کنند. از مجموع ۴۹ میلیون نفر جمعیت سهامداران عدالت ۳۰ میلیون نفر روش سهامداری غیرمستقیم و ۱۹ میلیون نفر روش سهامداری مستقیم را انتخاب کردند.   ‌

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.