صفحه اصلی / اسلایدر / تحریم‌ها نیاز به تامین مالی را دوچندان کرد/ بنگاه‌ها توان پرداخت بدهی‌های بانکی را ندارند
تحریم‌ها نیاز به تامین مالی را دوچندان کرد/ بنگاه‌ها توان پرداخت بدهی‌های بانکی را ندارند

تحریم‌ها نیاز به تامین مالی را دوچندان کرد/ بنگاه‌ها توان پرداخت بدهی‌های بانکی را ندارند

کسب و کار نیوز- نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران خاطر نشان کرد: با افزایش عطش نقدینگی در هر سال بخشی از تسهیلات بانک‌ها باز نمی‌گردند که بتواند چرخش را ایجاد کند و مسیر یک طرفه شده است. تولیدکنندگان نیز در نوسان‌های اقتصادی دچار مشکل شده‌اند و نمی‌توانند بدهی‌های بانکی خود را پرداخت کنند.

به گزارش کسب و کار نیوز، عباس آرگون تورم را یکی از دلایل عمده نیاز تولیدکنندگان به افزایش نقدینگی دانست و گفت: سطح فعالیت بنگاه‌ها هر سال باید مطابق با مکانیزم مشخصی افزایش پیدا کند این در حالیست که ما در کشور تورم ۴۵ تا ۵۰ درصدی را تجربه می‌کنیم و همین تورم باعث شده است که بنگاه‌های اقتصادی به ناچار هر ۲ سال یکبار منابع مالی مورد نیازشان فعالیت‌شان را حداقل ۲ برابر افزایش بدهند تا بتوانند سطح فعالیت موجود را حفظ کنند.

این فعال اقتصادی با ذکر یک مثال توضیح داد: اگر یک واحد تولیدی در سال جاری با ۱۰۰واحد پول ۱۰۰  واحد کالا خریداری می‌کرد با افزایش تورم دیگر نمی‌توان با ۱۰۰ واحد پول ۱۰۰ واحد کالا تهیه و تولید کند در نتیجه حجم تولید را کاهش می‌دهد.

وی تحریم‌ها را عامل دیگر حجم تولید بنگاه‌های اقتصادی معرفی کرد و افزود:  پیش از اعمال تحریم‌ها امکان استفاده از  ال سی در تجارت خارجی برای تجار وجود داشت و آنها می‌توانستند کالا را وارد و وقتی به کالا می‌رسیدند آن وقت پول را می‌پرداختند این در حالیست که در شرایط تحریم که باید به صورت تراستی با دنیا کار کنیم و نخست باید تمام پول پرداخت شود، از این‌رو نیاز به تامین مالی دوچندان می‌شود. وقتی تجار ایرانی نمی‌توانند از ترم‌های تجاری استفاده کنید مجبورند منابع مالی خود را افزایش دهد.

نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: تورم مدیریت و کنترل شود نیاز به افزایش منابع مالی در بنگاه‌های تولیدی، خدماتی و تجاری کاهش پیدا می‌کند. آرگون با اشاره به توسعه ابزارهای اعتباری از سوی وزارت صمت، خاطرنشان کرد: اوراق گام، استفاده از ال‌ سی داخلی می‌تواند فرآیند تسهیل مالی را تامین کند؛ اما اگر مشکل اصلی که همان تورم است حل نشود عطش و نیاز به نقدینگی هر سال افزایش پیدا می‌کند و بدون تردید ابزارهای اعتباری در میان مدت کارآیی خود را از دست می‌دهند.

وی در پاسخ به این پرسش که بانک‌ها یکی از اصلی‌ترین تامین‌کنندگان منابع مالی بنگا‌ه‌های اقتصادی محسوب می‌شوند آیا عملکرد بانک‌ها در زمینه تامین مالی بنگاه‌ها را قابل قبول می‌دانید؟ گفت: نباید فراموش شود که بانک‌ها نیز یک بنگاه محسوب می‌شوند به نظر می‌رسد بانک‌ها برای تامین مالی درازمدت گزینه مناسبی نباشند و برای تامین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط کارکرد بهتری می‌توانند از خود نشان بدهند و بنگاه‌های بزرگ برای تامین مالی می‌توانند متوسل به بازار سرمایه شوند .

به گفته آرگون؛ با افزایش عطش نقدینگی در هر سال بخشی از  تسهیلات بانک‌ها باز نمی‌گردند که بتواند چرخش را ایجاد کند و مسیر یک طرفه شده است. تولیدکنندگان نیز در نوسان‌های اقتصادی دچار مشکل شده‌اند و نمی‌توانند بدهی‌های بانکی خود را پرداخت کنند.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه امکان پیش‌بینی اقتصاد برای فعالان اقتصادی در شرایط فعلی دشوار شده است، گفت: پیش بینی اقتصادی زمانی میسر است که نرخ ارز قابل پیش‌بینی باشد، همچنین نیاز به نقدینگی مشخص و تولیدکنندگان در تامین مواد اولیه با چالش مواجه نباشند؛ امیدواریم اقتصاد ایران به ثبات برسد و  قوانین و مقررات و شرایط اقتصادی به سمتی برود که افراد بتواند رقبت بیشتری برای سرمایه‌گذاری از خود نشان بدهند.

همچنین مطالعه کنید:

ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی به بیش از ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد

به گزارش کسب و کار نیوز ، مرتضی شاهمیرزایی در کنگره ملی نفت و گاز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.