صفحه اصلی / اقتصادی / تولید و تجارت / صادرات مواد معدنی خام، در سطح ملی نداریم
صادرات مواد معدنی خام، در سطح ملی نداریم

معاون وزیر صمت عنوان کرد

صادرات مواد معدنی خام، در سطح ملی نداریم

معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، ضمن تاکید بر اینکه به سبب نداشتن منطق اقتصادی برای صادرات مواد معدنی خام و همچنین انرژی‌بر بودن صنایع فرآوری و هزینه بالای فرآوری در کشورهای دیگر، می‌توان به صراحت اعلام کرد که خام‌فروشی معدنی نداریم گفت که با توجه به تنوع صنعتی بالا در کشور، تقاضا برای مواد اولیه در داخل بالاست.


سید رضا محتشمی‌پور در نشست صبح امروز (یکشنبه) خود که در محل وزارت صمت برگزار شد، مبنی بر اینکه همچنان علیرغم ممنوعیت خام‌فروشی‌ مواد معدنی، برخی فعالان حوزه معادن بر صادرات مواد معدنی اشاره دارند، تصریح کرد: آمار بخش معدن نشان می‌دهد که کل صادرات مواد معدنی کشور در بالاترین برآوردها به ٢٪‌ کل تولید مواد معدنی نمی‌رسد. همچنین آمارها حکایت از این دارد که سال گذشته ۶١٧ میلیون تن تولید مواد معدنی داشتیم که بالاترین میزان صادرات مدعی شده، ١٠ میلیون تن بوده است. در حوزه معدن، به آن مفهومی که برخی ادعا می‌کنند، خام‌فروشی نداریم و سهم صادرات مواد معدنی در عملکرد  حوزه معدن، بسیار پایین است.

معاون معادن و فرآوری مواد وزیر صمت ادامه داد: عمده مواد معدنی که صادر می‌شود، موادی هستند که مورد نیاز برای فرآوری در داخل کشور نیستند؛ همچون سنگ‌اهن هماتیتی کم‌عیار.  هماتیتی کم‌عیار به لحاظ وزنی، یکی از بزرگترین برش‌های صادرات مواد معدنی کشور حدود ١.۵ میلیون تن را به خود اختصاص داده است. این ١.۵ میلیون تن، ماده‌ای است که به این میزان مورد نیاز داخل نیست. با توجه به اینکه اساسا معدن و حوزه معدن، حوزه تامین مواداولیه و ماده اولیه صنعت یا کارخانه‌ای است؛ لذا باید توجه کرد که این ماده اولیه برای کجا تامین می‌شود؟  لزوما این مشتری مواد اولیه معدنی در شهرستانی که ماده اولیه تهیه و تولید می‌شود، نیست. اما برخی مسئولان این موضوع را اعلام می‌کنند که خام‌فروشی در شهرستان ما انجام می‌شود، چرا که مواد معدنی از یک شهرستان به شهرستان دیگر و حتی دو استان هم‌جوار یک شهرستان، خام‌فروشی تلقی شده است. بطور مثال یکی از مواردی که مطرح شده این است که معدن یک کارخانه سیمان به لحاظ تقسیمات کشوری در ایالت همجوار قرار دارد. حمل حجم سیمان از این استان به کارخانه، خام‌فروشی تلقی شده و گفته شده خاک رس و سنگ آهک ما خام‌فروشی می‌شود.  بنابراین در سطح ملی خام‌فروشی نداریم.

معاونت معدنی وزارت صمت خاطر نشان کرد: ضمن اینکه ما کشوری هستیم که صاحب منابع انرژی هستیم و صنایع فرآوری معدنی، به شدت صنایع انرژی‌بر هستند. اینکه بخواهیم یک ماده معدنی را از یک کشور صاحب منابع انرژی به کشور دیگر فرآوری کنیم، اصلا منطق اقتصادی ندارد. همچنین ما در کشور دارای تنوع صنعتی بالا هستیم و بر همین اساس، تقاضای مواد اولیه در کشور ما بسیار بالاست. بنابراین بازار خوب در داخل وجود دارد و نیاز به خام‌فروشی نداریم.

محتشمی‌پور در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر آسیب محیط زیستی برخی معادن در برخی استان‌ها و اقدام وزارت صمت در این رابطه، گفت: ممکن است در برخی مناطق کشور به لحاظ  محیط زیستی، تخلفاتی وجود داشته باشد. قانون راهکار را مشخص کرده است و شورای معادن استانی موظف هستند که شکایتی که در این زمینه می‌شود را پیگیری کنند. مواردی که مشکل ایجاد کنند، قطعا برخورد صورت خواهد گرفت و حتی اگر معادن، مشکل را حل نکنند، منجر به تعطیلی معدن خواهد شد. قانون در این زمینه شفاف موارد قانونی را مطرح کرده و برای من نیز حائز اهمیت است و در کنار سازمان محیط‌زیست از موضوع حمایت خواهیم کرد.

همچنین مطالعه کنید:

نیمی از برق کشور در بخش تولید مصرف می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی افزود: در سال ۱۴۰۰ با …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.