صفحه اصلی / اسلایدر / آزادسازی منابع ارزی چه تاثیری بر قیمتها در بازار مسکن خواهد داشت؟/رمزگشایی از کاهش سرعت رشد قیمت مسکن
آزادسازی منابع ارزی چه تاثیری بر قیمتها در بازار مسکن خواهد داشت؟/رمزگشایی از کاهش سرعت رشد قیمت مسکن

آزادسازی منابع ارزی چه تاثیری بر قیمتها در بازار مسکن خواهد داشت؟/رمزگشایی از کاهش سرعت رشد قیمت مسکن

کسب و کار نیوز- بررسی تحولات بازار مسکن نشان می دهد در ماهه های اخیر معاملات در این بازار افت داشته است. رکود حاکم بر این بازار بسیاری از معادلات و پیش بینی ها را بر هم زده و سرمایه گذاری در این بازار را به حاشیه رانده است. هرچند گزارش های منتشر شده نشان می دهد بیشترین بازدهی مربوط به بازار مسکن بوده اما خریداران املاک و خانه این مدعا را تایید نمی کنند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، سیگنال جدیدی که به بازارها داده شده خبر آزادسازی منابع ارزی ۷ میلیاد دلاری ایران در کره جنوبی است. به عقیده فعالان بازار مسکن با آزادسازی این منابع با توجه به موازی بودن بازار مسکن با نرخ ارز، می توان رونق را در بازار مسکن شاهد بود. با افزایش عرضه ارز به جهت ورود منابع بلوکه شده، قیمت ارز به احتمال بسیار زیاد کاهشی خواهد شد و تاثیرپذیری بازار مسکن از نرخ ارز غیرقابل انکار است.

در این رابطه یک کارشناس بازار مسکن گفت: آینده بازار مسکن به میزان درآمدهای ارزی و نوع این درآمدها بستگی دارد که سه حالت ممکن می‌تواند در نرخ دلار و قیمت مسکن اثرگذار باشد. فرهاد بیضایی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: وضعیت بازار مسکن در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۱ به متغیرهایی بستگی دارد. باید ببینیم درآمدهای ارزی افزایش پیدا می‌کند یا نه. در صورت افزایش از ناحیه نفت خواهد بود یا دیگر بخش‌ها. درست است که عنوان می‌شود بخش مسکن ارتباط مستقیم با تحریم‌ها ندارد اما غیرمستقیم تاثیر می‌گیرد. وی افزود: اگر درآمدهای ارزی منجر به ثبات قیمت ارز شود بازار مسکن می‌تواند رونق غیرتورمی را داشته باشد و زیر نرخ تورم افزایش قیمت پیدا کند. اگر بدون درآمدهای ارزی، ثبات نرخ ارز را داشته باشیم رکود مسکن همراه با ثبات قیمتی را خواهیم داشت. احتمال سوم یعنی افزایش قیمت ارز با احتمال رشد قیمت مسکن همراه می‌شود.

بررسی رشد نقطه ای معاملات نشان می دهد این نخستین بار در ۱۱ ماه گذشته بوده که رشد نقطه ای معاملات منفی شده است. بنابراین افت همه جانبه تعداد معاملات در پایان تابستان و کاهش تورم مسکن می تواند توضیح دهنده افت فروش معامله گران در بازار مسکن تهران بوده باشد. اما در آخرین ماه تابستانی کشور ارزش هر متر مربع زیر بنای مسکونی در تهران رشدی ۱.۱ درصدی داشته که در ۵ ماه اخیر کمترین تورم مسکن در تهران قلمداد می شود. به گزارش اکو ایران، برخی از کارشناسان معتقدند یکی از مهم ترین عوامل در راستای دلیل کاهش سرعت رشد قیمت ها افت فروش مسکن و به عبارت اقتصادی تر آن عرضه کم در بازار بوده است.

شاهد این ادعا برای این دسته از تحلیلگران سقوط تعداد معاملات در شهریور ماه بوده است. این رقم در پایین ترین سطح ۵ ماهه قرار داشته و در مقایسه با ماه قبل ۲۲.۹ درصد کمتر شده است. تعداد معاملات به نسبت موقعیت مشابه خود در سال گذشته نیز ۲۲.۵ درصد ریزش را تجربه کرده است. بررسی رشد نقطه ای معاملات نشان می دهد این نخستین بار در ۱۱ ماه گذشته بوده که رشد نقطه ای معاملات منفی شده است. بنابراین افت همه جانبه تعداد معاملات در پایان تابستان و کاهش تورم مسکن می تواند توضیح دهنده افت فروش معامله گران در بازار مسکن تهران بوده باشد.

براساس گزارش «تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در شهریورماه سال ۱۴۰۱» که برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است، توسط اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی تهیه و منتشر شده است:در شهریور سال ۱۴۰۱، تعداد آپارتمان‌های مسکونی معامله‌شده در شهر تهران به حدود ۶.۰ هزار واحد مسکونی رسیده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۲۲.۹ و ۲۲.۵ درصد کاهش نشان می‌دهد. در ماه مورد گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۴۳۲.۲ میلیون ریال بود که حاکی از افزایش ۱.۱ درصدی نسبت به ماه قبل می‌باشد.

سوء مدیریت در اقتصاد مسکن

منصور غیبی، کارشناس مسکن

افزایش و کاهشی که در قیمت مسکن در برهه های زمانی مختلف شاهد هستیم، روندی طبیعی در حوزه اقتصاد این بازار است. اما نگرانی از این کاهش یک انتظار در حال رفت و برگشت بین خریداران، مصرف کنندگان، حتی سازندگان و انبوه سازان ایجاد می کند. چراکه مشخص نیست این روند کاهش سرعت رشد قیمت به دلیل سیاست های اتخاذ شده بوده و یا به دلایل طبیعی و روتین بازار اتفاق افتاده است. این همان نگرانی است که به آن اشاره شد. به همین دلیل است که این روند کاهش قیمت راه حلی برای بازار مسکن فراهم نمی کند تا از رکود خارج شود.

به نظر می رسد این کاهش رشد بیش از آنکه تابع سیاست منسجم باشد اتفاقا ناشی از نوعی نابسامانی و سوء مدیریت در اقتصاد مسکن است. وقتی بازار در بلاتکلیفی رها می شود، رشد کاذب اتفاق می افتد. همچنین زمانی که بازار بدون توجه و برنامه رها شود موجب می شود اقتصاد مسکن که بخش مهمی از اقتصاد و به عنوان اقتصاد پیشرو نام گرفته با فروکش و سکته مواجه شود.

در این شرایط تمام عوامل اجرایی، فنی و مهندسی، تمام تولیدات بخش ساختمان و مصالح ساختمانی هم راکد خواهد ماند. همین رکود در بخش های مرتبط با بخش اقتصاد مسکن، به کمبود عرضه و در نتیجه کاهش سرعت رشد قیمت ها در بازار مسکن می انجامد. یعنی آنچه سرمایه گذار برای آن سرمایه گذاری کرده به برداشت مطلوب و مناسب منجر نمی شود. در نتیجه سرمایه گذار به دنبال حوزه ای خواهد رفت که تضمین کننده بازگشت سود باشد.

تولید مسکن از آن دسته بخش هایی است که موجب غنا و رونق می شود. البته به شرطی که تضمین برگشت سرمایه و رونق ممتد و پر تکرار را حداقل متناسب با نرخ تورم سالیانه داشته باشد. نادرستی چرخش اقتصادی موجب شده در برهه ای با کاهش سرعت رشد قیمتها مواجه شویم اما دلایل آن مبهم بماند. به همین دلیل گیجی در حوزه اقتصاد مسکن ادامه دارد و تبعات و مشکلات معناداری را ایجاد خواهد کرد.

رابطه و تاثیرپذیری نوسان قیمت در بازار مسکن با بازار ارز وجود دارد. اما اینکه آزادسازی ۷ میلیارد دلار منابع بلوکه شده بتواند رونق را به بازار مسکن بازگرداند جای تردید دارد. در رابطه با آزادسازی منابع بلوکه شده و تاثیر آن بر رونق بازار مسکن نگاه این است که درست است این مبلغ برای کشور عدد مهمی است اما برای تحرک بخشی به اقتصاد ملی عدد موثری نیست. اینکه سهم آن در اقتصاد مسکن چقدر است مبهم است و بعید است نقش آفرینی زیادی برای تعدیل بخش مسکن داشته باشد.

ممکن است از نظر بعد روانی تاثیراتی داشته باشد. چون با ورود این سرمایه و هیجان ورود دلار، مدیریت روانی ایجاد می شود و ممکن است قیمتها در مسیر کاهش تغییر جهت دهند. اما به هیچ عنوان بر روی این تغییرات نمی توان حساب طولانی مدت باز کرد. این مبالغ تا به کشور برسد و تاثیر خود را بگذارد خیلی زمان بر خواهد بود. در کوتاه مدت اصلا نباید انتظار تغییر فاز را داشت. نباید آرزوی های اقتصادی را به مردم وعده داد. به هر ترتیب آزادسازی منابع در کره جنوبی به صورت اسمی و رسمی تاثیری بر قیمتها ندارد اما اثرات روانی آن می تواند در کوتاه مدت دیده شود.

 

 

همچنین مطالعه کنید:

تامین مالی ۳۵۰ همتی از طریق ابزارهای تأمین مالی زنجیره‌­ای در سال ۱۴۰۳

به گزارش کسب و کار نیوز، این بانک در راستای مأموریت خود مبنی بر تنظیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.