صفحه اصلی / اسلایدر / کمبود در تولید لوازم خانگی ریز/ لوازم خانگی قاچاق، بامجوز وارد کشور می‌شود
کمبود در تولید لوازم خانگی ریز/ لوازم خانگی قاچاق، بامجوز وارد کشور می‌شود

کمبود در تولید لوازم خانگی ریز/ لوازم خانگی قاچاق، بامجوز وارد کشور می‌شود

کسب و کار نیوز- رئیس اتحادیه لوازم خانگی خاطر نشان کرد: توان و قدرت خرید مردم تقلیل پیدا کرده است از این‌رو در خرید اشتباه می‌کنند و کالاهایی که در سمساری‌ها و امانت‌فروشی‌ها می‌خرند کالاهای استوک، رنگ‌شده و تعمیری بوده و به نوعی دور ریختن پول است.

به گزارش کسب و کار نیوز، اکبر پازوکی با اشاره به رکود حاکم در بازار لوازم خانگی، تصریح کرد: کاهش توان مالی مردم ریزش تقاضا برای خرید را به‌همراه آورده است.این فعال صنفی ورود واردات در شرایط فعلی را اشتباه دانست و افزود: واردات باید به‌صورت هوشمند صورت بگیرد به این معنا که باید مجوز واردات کالاهایی که توان تولید داخلی آنها وجود ندارد داده شود تا در نهایت واردات منجر به تولید در کشور شود؛ از سوی دیگر واردات لوازم خانگی که توانایی تولید داخلی آن وجود دارد اشتباه است.

وی با بیان اینکه لوازم خانگی به‌صورت قاچاق و بامجوز دولت وارد کشور می‌شود، گفت: اگر دولت واردات را هدفمند کند؛ علاوه‌بر اینکه به حقوق خود در گمرکات و دارایی می‌رسد باعث خواهد شد مردم کالای بدون کیفیت خریداری نکنند.رئیس اتحادیه لوازم خانگی ادامه داد: قاچاقچیان لوازم خانگی کالاهایی که سود دارند را وارد می‌کند این کالا در بیشتر مواقع خدمات پس از فروش ندارند.وی در پاسخ به این پرسش که آیا تمایل مردم برای خرید جنس‌ها دسته دوم افزایش پیدا کرده است؟ گفت: قدرت خرید مردم تقلیل پیدا کرده است از این‌رو در خرید اشتباه می‌کنند و کالاهایی که در سمساری‌ها و امانت‌فروشی‌ها می‌خرند کالاهای استوک، رنگ‌شده و تعمیری است و به نوعی دور ریختن پول است. قیمت کالاهای استوک پایین نیست و هزینه تعمیر این کالاها و کالاهای دسته دوم بالاست چراکه واردات قطعه نداریم.

وی با اشاره به سخت‌گیری‌های مردم در هنگام خرید لوازم خانگی، تصریح کرد: کارخانه‌های تولیدی بازار مناسبی دارند از سوی دیگر کیفیت تولیدات نیز افزایش پیدا کرده است اما شرایط مالی مردم باعث شده است که آنها هرکالایی را خریداری نکنند و علاوه‌بر داشتن خدمات پس از فروش شکل ظاهر آن نیز برای خریداران اهمیت دارد.

پازوکی با بیان اینکه در تولید کالاهای ریز خانگی باکمبود مواجه هستیم، گفت: کولرگازی، تلویزیون آل ای دی، ساید بای ساید، سرخ کن، همزن برقی، پنکه، میوه خشک کن، پلوپز، گوشت کوب برقی، غذاساز، چرخ گوشت، آرام‌پز و …. با مارک‌های مختلف به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود چراکه در این زمینه‌ها کمبود داریم و تولید داخلی سلیقه مردم را جواب نمی‌دهد از این‌رو این اقلام از طریق ماشین‌های شوتی، کوله‌برها و ته‌لنجی‌ها وارد می‌شود. رئیس اتحادیه لوازم خانگی تاکید کرد: کارخانه‌های تولیدکننده لوازم ریز لوازم خانگی باید نوع تولیدات و انواع تولیدات خود را افزایش بدهند.

وی در پاسخ به این پرسش که چند درصد بازار را کالای قاچاق تصاحب کرده است؟ گفت: من آماری در این زمینه ندارم و متولی آن یعنی سازمان مبارزه با کالای قاچاق باید در این زمینه اظهارنظر کند.این فعال صنفی با بیان اینکه احداث خط تولید جدید برای لوزام خانگی منطقی به‌ نظر نمی‌رسد، گفت: واحدهای تولیدی که در گذشته سرمایه‌گذاری کردند باید آنها را سامان‌دهی کرد. تولید باید به سمت صادرات هدایت شود؛ تولید قطعات به‌جای کالاهای درشت در دنیا به یک اولویت تبدیل شده است هزینه راه‌اندازی یک خط تولید یخچال هزار میلیارد تومان است.

پازوکی ادامه داد: کالاهای صادراتی عبارتند از بخاری، آب‌گرمکن، کولر، یخچال، فریزر، لباس‌شویی صادر می‌کنیم اما این کالاها به چه کشورهای صادر می‌شود؟ عراق و افغانستان مقصد صادراتی ما هستند. آیا امارات و عربستان خواهان یخچال تولیدی ما را می‌خرند؟ بدون تردید پاسخ منفی است چراکه قیمت تمام شده کالای ایرانی بالاست و آنها می‌تواند کالاهای مشابه ما را با قیمت مناسب از اروپا وارد کند.

این فعال اقتصادی با اشاره به نرخ لوازم خانگی پرکاربرد در بازار، گفت: سایدبای ساید از ۲۲ تا ۶۰ میلیون تومان، و یخچال‌های معمولی ۶ تا ۲۰ میلیون تومان، گاز طرح فر ۳ تا ۵ میلیون تومان، گاز فردار ۷ تا ۲۰ میلیون تومان، گاز تو کار ۵ تا ۱۱ میلیون تومان و اتو ۶۰۰ تا ۱ میلیون تومان است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.