صفحه اصلی / اسلایدر / هیچ نشانه ‌ای مبنی بر خروج ایران از NPT وجود ندارد
هیچ نشانه ‌ای مبنی بر خروج ایران از NPT وجود ندارد

گروسی:

هیچ نشانه ‌ای مبنی بر خروج ایران از NPT وجود ندارد

گروسی در نشست خبری پس از جلسه شورای حکام گفت: هیچ نشانه‌ای مبنی بر خروج ایران از NPT وجود ندارد. ما در تاریخ اخیر شاهد بوده‌ایم که کشورهایی که خواستار گسترش تسلیحات اتمی بوده‌اند این کار را انجام داده‌اند و ایران تمایل خود را برای حفظ تعهدات خود در چارچوب NPT کاملاً واضح اعلام کرده است. امیدوارم این روند ادامه داشته باشد.

 

 

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست خبری در روز شروع نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد اوکراین و ایران مسائلی را مطرح کرد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به سوالی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران و ارتباط آن با مذاکرات برجامی بیان کرد: پروسه تحقیقات ما همچنان ادامه دارد و در کنار آن نظارت‌های برجامی وجود دارد که تصمیم‌گیری برای آن تنها به عهده کشورهای طرف مذاکره با ایران نیست و همه کشورهای آژانس باید در خصوص آن نظر دهند. این‌ها باید هم مرتبط هستند و یک نکته این است ما امروز نمی‌دانیم چه اتفاقی در حال وقوع است و ما بعضی دوربین‌های خود را امروز نداریم. شکاف اطلاعاتی ما در مورد فعالیت های هسته ای ایران در حال افزایش است. در صورت احیای برجام با مشکلات زیادی مواجه هستیم. ما نمیخواهیم دراماتیک به نظر برسیم، اما واقعیت این است که بسیار دشوار است و ما باید خیلی سخت کار کنیم و ایران باید در دسترسی به اطلاعات ما بسیار شفاف عمل کند تا بتوانیم تصویری را جمع آوری کنیم که تقریبی و نه دقیق باشد.

وی ادامه داد: من فکر می کنم برای رسیدن به یک نتیجه کلی باید تکالیف زیادی انجام دهیم.

گروسی در خصوص همکاری ایران با آژانس برای بسته شدن پرونده پادمانی نیز گفت: از این موضوع ( عدم همکاری ایران) متاسفم. این تازه نیست، وقتی آژانس چیزهایی را مطالبه می کند و ایران نمی خواهد یا به روشی که انتظار نمی رود وارد می شود و آنها متهم به سیاسی کاری می‌کنند و چیز جدیدی نیست. ما سوالاتی داریم و ما آثاری از اورانیوم را در مکان‌هایی پیدا کردیم که هرگز اعلام نشدند، هرگز قرار نبود فعالیت هسته‌ای داشته باشند، و ما سؤال می‌کنیم. برای من توضیح دهید که چرا این یک فعالیت سیاسی است.

وی در ادامه بیان کرد: امیدواریم ایران همکاری با ما را هر چه سریع‌تر آغاز کند. بدون گفت‌وگوهای سخت قادر به حل مساله پادمانی نیستیم. ما تنها می‌خواهیم این موضوع روشن شود. آن‌ها منافع ملی خود را پیش می‌برند اما باید به آژانس احترام بگذارند. من اینجا کارهایی که موظف هستم را انجام می‌دهم و نه کارهایی که می‌خواهم.

وی در خصوص فشار سیاسی موجود در این رابطه گفت: فشار سیاسی همیشه وجود دارد. مسئله این است که واکنش من به فشار سیاسی چیست.

گروسی گفت: هیچ نشانه‌ای مبنی بر خروج ایران از NPT وجود ندارد. ما در تاریخ اخیر شاهد بوده‌ایم که کشورهایی که خواستار گسترش تسلیحات اتمی بوده‌اند این کار را انجام داده‌اند و ایران تمایل خود را برای حفظ تعهدات خود در چارچوب NPT کاملاً واضح اعلام کرده است. امیدوارم این روند ادامه داشته باشد.

مدیر کل آژانس در ادامه اظهار کرد: به نظر من آنها (ایران) باید با آژانس همکاری کنند، باید به آژانس احترام بگذارند. از نظر تعامل با ایران، در نقطه ای نیست که من دوست دارم ببینم. امیدوارم گفتگوها از سر گرفته شود. ما باید چشم در چشم صحبت کنیم و با هم کار کنیم.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.