صفحه اصلی / اسلایدر / امکان سوخت گیری در برخی شهرها به ۳۰ لیتر کاهش یافت/سناریوی تکراری برای گرانی بنزین/تراکم خودروها در جایگاه‌های سوخت
امکان سوخت گیری در برخی شهرها به ۳۰ لیتر کاهش یافت/سناریوی تکراری برای گرانی بنزین/تراکم خودروها در جایگاه‌های سوخت

امکان سوخت گیری در برخی شهرها به ۳۰ لیتر کاهش یافت/سناریوی تکراری برای گرانی بنزین/تراکم خودروها در جایگاه‌های سوخت

کسب و کار نیوز- افزایش قیمت بنزین در زندگی روزمره مردم نقش بسیار زیادی دارد. در حالی گمانه زنی ها برای افزایش قیمت بنزین ادامه دارد که دولت بارها اعلام کرده در سال جاری تصمیمی برای تغییر قیمت سوخت ندارد. گزارش های منتشر شده اما نشان می دهد در برخی شهرها امکان سوخت گیری برای خودروهای شخصی به 30 لیتر کاهش پیدا کرده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، درست است در قیمت سوخت تغییری ایجاد نشده اما شواهد نشان دهنده مهیا سازی شرایط برای افزایش قیمت بنزین نهایتا در سال آینده است. بسیاری از فعالان حوزه انرژی بر این باورند این سناریو تکراری بوده و مقدمه چینی برای گرانی بنزین است. به گفته این فعالان بخش نیرو و انرژی، مسوولان بجای جلوگیری از قاچاق سوخت در مرزها و مبادی مرزی روی مردم فشار وارد می کنند. این در حالی است که سوخت گیری در کشورهای به شدت توسعه نیافته هم اینقدر سخت نشده است. مرزها را ببندید و با خروج از فشار و دستور، این بار با کمی نوآوری، مشکلات را حل کنید.

این اتفاقات در حالی افتاده و جایگاهای سوخت در بسیاری از شهرها شاهد تراکم خودروها است که معاون رئیس جمهور تاکید دارد رئیس‌جمهور اجازه افزایش قیمت بنزین را نمی‌دهد. صولت مرتضوی معاون اجرایی رئیس‌جمهور گفت: تحت هیچ شرایطی آقای رئیس جمهور اجازه افزایش قیمت بنزین را نخواهد داد. سیامک قاسمی، کارشناس اقتصادی در همین خصوص در یادداشتی نوشت: مسیر افزایش قیمت بنزین، از سه نرخی کردن آن شروع می‌شود و کم‌کم نرخ‌های پایین حذف و نرخ‌های بالا پررنگ می‌شود. به اعتقاد او، همین بازی از الان شروع شده است، اما حذف نرخ‌های پایین به دلیل نگرانی از تاثیرات اجتماعی به سال بعد موکول می‌شود.

یک کارشناس اقتصادی در گفت و گو با “کسب و کار” تبعات گرانی بنزین را تشریح کرد. حمید حاج اسماعیلی گفت: افزایش قیمت بنزین تبعات تورمی دارد که جبران ناپذیر خواهد شد. هر دلیلی هم که برای افزایش قیمت بنزین وجود داشته باشد انجام آن را توجیه نخواهد کرد. آثار تورمی گرانی بنزین در شرایطی که اقتصاد در آن قرار دارد غیرقابل انکار است. امروز شرایط اقتصادی مناسبی در کشور حاکم نیست و بدون گرانی بنزین، تورم معیشت مردم را تخت تاثیر قرار داده است.

حاج اسماعیلی اضافه کرد: اقتصاد کشور درگیر تورمی بالایی است. هنوز برنامه مشخصی برای کنترل و کاهش تورم وجود ندارد. هنوز تبعات حذف ارز دولتی ادامه دارد. برای افزایش قیمت بنزین شرایطی لازم است که اقتصاد ایران هیچ کدام از آنها را ندارد. حداقل در شرایط کنونی ندارد. در حال حاضر به دلیل گرانی های اخیر وضعیت اجتماعی مردم مناسب نیست. دیدگاه‌های روانشناختی و جامعه شناختی هم تایید می‌کند که دولت نباید در شرایط فعلی تصمیماتی را اتخاذ کند که رفتار مردم را تحت تاثیر قرار دهد.

اما در همین رابطه رئیس کانون انجمن‌های صنفی جایگاه‌داران گفت: در برخی استان‌ها امکان سوخت‌گیری چه سهمیه نرخ اول و چه نرخ دوم به سقف ۳۰ لیتر کاهش یافته که گا‌ها در برخی جایگاه‌ها تراکم ایجاد می‌کند. به گزارش ایلنا، همایون صالحی درباره تغییرات سوخت‌گیری بعد از کاهش سهمیه بنزین با نرخ دوم اظهار داشت: تاکنون مردم بیش از اینکه از کارت شخصی برای دریافت سهمیه آزاد سوخت استفاده کنند از کارت جایگاه‌دار استفاده کرده‌اند، بنابراین کاهش سهمیه از ۲۵۰ لیتر به ۱۵۰ لیتر تغییری در افزایش و یا کاهش مراجعه برای سوختگیری ایجاد نکرده است.

وی با بیان اینکه طبق برآورد میدانی کاهش سهمیه با نرخ آزاد تاثیری در عرضه، فروش و قاچاق سوخت نداشته، افزود: دلیل آن این است که مردم غالبا از کارت آزاد جایگاه‌ها استفاده می‌کردند و از کارت مالک خودرو برای سوخت‌گیری نرخ آزاد کمتر استفاده شده است. رئیس کانون انجمن‌های صنفی جایگاه‌داران تصریح کرد: نکته‌ای که وجود دارد اینکه در حال حاضر در تهران و دیگر شهر‌ها برای هر نازل یک کارت وجود دارد، اما در جایگاه‌های استان‌های مرزی به یک تا دو کارت محدود شده، البته فعلا در مسیر اربعین به دو تا سه کارت افزایش پیدا کرده است.

وی گفت: مسئله دیگر این است که در برخی استان‌ها امکان سوخت‌گیری چه سهمیه نرخ اول و چه نرخ دوم به سقف ۳۰ لیتر کاهش یافته که گا‌ها در برخی جایگاه‌ها تراکم ایجاد می‌کند. صالحی همچنین خاطرنشان کرد: اکنون قطعات سامانه‌ها وضع اسفناکی به لحاظ استهلاک دارند، یعنی بیش از ۲۵ درصد نازل‌ها به علت اینکه قطعات سامانه هوشمند کهنه و مستعمل هستند و باید تعمیر شوند، غیرفعالند؛ بنابراین این دو عامل کاهش سقف سوخت‌گیری به ۳۰ لیتر و نازل‌های غیر فعال منجر به تراکم در برخی جایگاه‌ها می‌شود.

وی تاکید کرد: در هر حال با قاطعیت نمی‌توان گفت که کاهش سهمیه منجر به جلوگیری از قاچاق می‌شود، اگر هم قاچاقی در استان‌های مرزی صورت گیرد محدود است. قاچاق سوخت بنا به گفته مسئولین از جمله فرمانده مرزبانی، ریاست مبارزه با قاچاق کالا و ارز و مسئولین نظارتی و امنیتی از مبادی دیگری مثل خط لوله و لنج و به مقدار زیاد انجام می‌شود، هرچند ما بشدت مخالف قاچاق سوخت حتی یک سی‌سی و به هر طریق هستیم، اما برای جلوگیری از قاچاق از مسیر دیگری باید ورورد کنیم با محدود کردن مردم و جایگاه‌داران این مسئله حل نخواهد شد.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی جایگاه‌داران یادآور شد: متولیان امر با کاهش سهمیه بدنبال بهینه‌سازی مصرف سوخت و جلوگیری از قاچاق هستند، چون مصرف از تولید پیشی گرفته بنابراین به دنبال راه حلی هستند که به واردات منجر نشود، بنابراین این محدودیت را ایجاد کردند، اما واقعیت اینکه قاچاق از مسیر دیگری انجام می‌شود. وی میزان مصرف بنزین را طی ۵ ماهه ابتدایی سال جاری روزانه ۱۰۵ میلیون لیتر عنوان کرد و گفت: این روز‌ها به خاطر نزدیک شدن به اربعین و تعطیلات شهریور ماه که همیشه مردم بیشتر به مسافرت می‌روند، مصرف به بالاتر از ۱۱۰ میلیون لیتر رسیده، اما قطعا از مهر ماه کاهش پیدا می‌کند.

همچنین مطالعه کنید:

شماره ۳۰۱۷ روزنامه کسب و کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.