صفحه اصلی / اسلایدر / از ابتدای سال جاری و با تکمیل ناقص‌های گذشته/بالغ بر ۴۸ هزار دستگاه خودرو بیش از تولید فاکتور شد
از ابتدای سال جاری و با تکمیل ناقص‌های گذشته/بالغ بر ۴۸ هزار دستگاه خودرو بیش از تولید فاکتور شد

از ابتدای سال جاری و با تکمیل ناقص‌های گذشته/بالغ بر ۴۸ هزار دستگاه خودرو بیش از تولید فاکتور شد

کسب و کار نیوز- آمار عملکرد خودروسازان بزرگ طی پنج ماهه ابتدایی امسال نشان می‌دهد که ایران‌خودرو و سایپا در مجموع بالغ بر ۳۸۸ هزار دستگاه خودرو تولید کرده‌اند. این خودروسازان با تجاری‌سازی بخشی از این تولید پنج ماهه و تکمیل و تجاری خودروهای ناقص ماه‌ها و سال گذشته، ۴۸ هزار و ۶۷ دستگاه بیش از تولید (بالغ بر ۴۳۶ دستگاه) فاکتور و فروخته‌اند.

به گزارش کسب و کار نیوز، بررسی صورت‌های مالی اعلام شده توسط ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو (به‌عنوان زیر مجموعه سایپا) به سازمان بورس نشان می‌دهد که طی پنج ماهه نخست امسال میزان تولید خودرو در کشور توسط این خودروسازان به ۳۸۸ هزار و ۵۳۰ دستگاه رسیده و برای ۴۳۶ هزار و ۵۹۷ دستگاه خودرو فاکتور مالی ثبت شده است.

ایران‌خودرو ۲۱۱ هزار و ۳۱۱ دستگاه تولید و ۲۲۸ هزار و ۹۷۵ دستگاه فروخت

طی پنج ماهه اول سال جاری گروه صنعتی ایران‌خودرو ۲۱۱  هزار و ۳۱۱ دستگاه تولید و ۲۲۸ هزار و ۹۷۵ دستگاه فروخته است. پیش‌گرفتن آمار فروش به نسبت آمار تولید نشان‌دهنده تکمیل و تجاری‌سازی خودروهای ناقص گذشته است. از مجموع تولیدهای گروه صنعتی ایران‌خودرو طی مدت مذکور ۱۳۲ هزار و ۷۸۱ دستگاه از محصولات خانواده پژو تولید و ۱۴۶ هزار و ۹۰۷ دستگاه از این خودرو فروخته شده است.ایران‌خودرو ۲۹ هزار و ۶۸۷ دستگاه از محصولات خانواده سمند در پنج ماهه ابتدایی ۱۴۰۱ تولید کرده و برای ۲۴ هزار و ۲۴۶ دستگاه از این محصولات فاکتور فروش صادر کرده است.

همچنین در این مدت، ۲۶ هزار و ۲۳ دستگاه دنا، ۱۰ هزارو ۷۰۸ دستگاه رانا و ۵۲۹۴ دستگاه تارا در این شرکت تولید شده که به ترتیب ۲۸ هزار و ۴۰۶ دستگاه دنا، ۱۹ هزار و ۳۳۶ دستگاه رانا و ۵۱۰۹ دستگاه تارا فروخته شده است.ایران خودرو در محصولات مونتاژی نیز از ابتدای امسال تا پایان مرداد ماه، ۶۵۷۰ دستگاه هایما تولید کرده  و ۴۳۴۰ دستگاه فاکتور و تجاری‌سازی کرده فروخته است. ضمن اینکه این گروه صنعتی در آمار تولید خود در این مدت به تولید ۲۴۸ دستگاه از سایر محصولات ایران‌خودرو اشاره کرده که ۲۳۳ دستگاه آن تولیدی مرداد ماه است و ۶۱۳ دستگاه هم فروخته که ۶۰۵ دستگاه آن در پنجمین ماه از سال جاری فاکتور شده است.

علیرغم اینکه این گروه صنعتی در مرداد ماه حدود ۴۷۴۰ دستگاه کمتر از تیر ماه تولید کرده اما مقایسه آمار پنج ماهه امسال و مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد، به‌ترتیب ایران‌خودرو در پنج ماهه امسال، ۱۹.۵ درصد از پنج ماهه ۱۴۰۰ بیشتر تولید کرده و حدود ۲۹ درصد بیشتر فروخته است.

سایپا ۱۲۷ هزار و ۷۱۰ دستگاه تولید و ۱۵۳ هزار دستگاه فروخت

در گروه خودروسازی سایپا نیز در پنج ماهه ابتدایی سال جاری، ۱۲۷ هزار و ۷۱۰ دستگاه خودرو تولید شده که از این میزان به ترتیب ۱۰۲ هزار و ۱۶۴ دستگاه خودروهای خانواده X۲۰۰ (تیبا، ساینا و کوییک)، ۱۵ هزار و ۲۹۷ دستگاه سهم وانت‌های سایپا، ۱۰ هزار و ۱۵۹ دستگاه سهم شاهین و ۹۰ دستگاه سایر محصولات این شرکت (مربوط به ماه‌های پیش از مرداد ) بوده است.

در مقابل از ابتدای فروردین ۱۴۰۱ تا پایان مرداد ماه، گروه خودروسازی سایپا ۱۵۳ هزار و چهار دستگاه خودرو تجاری‌سازی کرده است که از این میزان ۱۲۷ هزار و ۸۵ دستگاه تیبا، ساینا و کوییک است و به‌ترتیب ۱۵ هزار و ۸۲۰ دستگاه متعلق به وانت‌های ۱۵۱ سایپا، ۹۸۷۲ دستگاه از شاهین‌ها و ۲۲۷ دستگاه از دیگر محصولات سایپا صورت فاکتور شده است. ۲۲۵ دستگاه از سایر محصولات سایپا در مرداد ماه تجاری شد.

در حالی گروه سایپا در پنجمین ماه امسال ۲۳۵۹ دستگاه کمتر از تیر ماه تولید و ۱۱ هزار و ۲۰۳ دستگاه کمتر از تیر ماه عرضه کرده است که در مقایسه پنج ماهه ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، تولید ۲.۷ درصد افت داشته اما فروش هفت درصد بیشتر شده است.

پارس‌خودرو ۴۹ هزار و ۵۰۹ دستگاه تولید و ۵۴ هزار و ۶۱۸ دستگاه فروخت

شرکت پارس‌خودرو نیز به عنوان زیر مجموعه گروه سایپا در مجموع پنج ماه نخست امسال، ۴۹ هزار و ۵۰۹ دستگاه خودرو تولید و برای ۵۴ هزار و ۶۱۸ دستگاه، فاکتور فروش صادر کرده است.از تعداد خودروهای تولیدی پارس‌خودرو در این مدت ۲۶ هزار و ۴۳۶ دستگاه سهم محصولات گروه Q۲۰۰ بوده و فروش ۳۱ هزار و ۶۴۳ دستگاهی را ثبت کرده است.

همچنین در مدت مذکور ۲۱ هزار و ۵۱۳ دستگاه کوییک معمولی دنده‌ای، ۱۹۴ دستگاه کوییک S (تولید سه ماهه اول) و ۸۵۸ دستگاه کوییک اتوماتیک پلاس تولید شده است. به‌ ترتیب برای دقیقا ۲۱ هزار و ۵۱۳ دستگاه از محصولات کوییک معمولی دنده‌ای، ۱۹۴ دستگاه کوییک S و برای ۸۵۸ دستگاه کوییک اتوماتیک پلاس فاکتور مالی ثبت شده است.

پارس‌خودرو همچنین تولید و فروش ۴۰۰ دستگاه خودرو ساینا را در عملکرد پنج ماهه خود در سال ۱۴۰۱ ثبت کرده است که ۳۹۹ دستگاه آن مربوط به چهار ماهه و یک دستگاه مربوط به مرداد ماه است.پارس‌خودرو نیز در مرداد ماه امسال نسبت به تیر ماه، ۹۰۱ دستگاه کمتر تولید و ۳۰۹۴ دستگاه کمتر عرضه کرده است اما در مقایسه پنج ماهه امسال و سال گذشته دیده می‌شود که میزان تولید این شرکت ۱۱ درصد بیشتر و میزان فروش ۱۹ درصد بیشتر شده است.

لازم به تاکید مجدد است که در بسیاری از محصولات، آمار فروش بیش از میزان تولید ثبت شده است و خودروسازان بیش از میزان تولید یک محصول از آن محصول فروخته‌اند؛ این موضوع به سبب تکمیل و تجاری‌سازی خودروهای تولیدی پیش از این است که طی این  پنج ماهه امسال تکمیل و عرضه شده است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.