صفحه اصلی / اسلایدر / گرانی مواد اولیه، دلیل گرانی لوازم خانگی
گرانی مواد اولیه، دلیل گرانی لوازم خانگی

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی مطرح کرد: فروش لوازم خانگی قاچاق در سایت‌های اینترنتی

گرانی مواد اولیه، دلیل گرانی لوازم خانگی


قاچاق در برخی اقلام لوازم خانگی که تولید داخلی در آن زمینه وجود ندارد و یا کم و کیف تولید متناسب با نیاز بازار نیست، از جمله برخی اقلام لوازم خانگی خرد به مراتب رونق بیشتری دارد.

مریم بابایی
قاچاق در برخی اقلام لوازم خانگی که تولید داخلی در آن زمینه وجود ندارد و یا کم و کیف تولید متناسب با نیاز بازار نیست، از جمله برخی اقلام لوازم خانگی خرد به مراتب رونق بیشتری دارد. بررسی‌ها اما نشان می‌دهد حجم بالای کالاهای تقلبی و نبود خدمات پس از فروش، مصرف‌کننده و خریدار این کالاها را مستاصل کرده است. از همین رو اگر تولیدکننده‌های داخلی بتوانند متناسب با نیاز بازار و تکنولوژی روز، تولیدات داخلی در این زمینه را افزایش دهند و با گارانتی و خدمات پس از فروش مناسب به بازار عرضه کنند، مورد استقبال مصرف‌کننده قرار خواهد گرفت.
اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در این باره اظهار داشت: وقتی مواد اولیه با قیمت مناسب به دست تولیدکننده برسد، هزینه‌های تولید منطقی شود و ثبات وجود داشته باشد، تولیدکننده می‌توانند کالارا با قیمت مناسب عرضه کند. بنابراین در تعیین قیمت تنها تولیدکننده نقش ندارد. در حال حاضر واحدها با کمبود نقدینگی و افزایش قیمت نهاده‌های تولید رو به رو هستند و تامین مالی به سختی صورت می‌گیرد. در کشور ما بانک‌ها با نرخ سود تسهیلات بالا و انواع سنگ‌اندازی‌ها، تولید را عاجز کرده‌اند.

پازوکی با انتقاد از حجم بالای اقلام قاچاق و تقلبی و فروش گسترده از طریق سایت‌های خرید آنلاین افزود: نظارت بر کار فروشنده‌ها و کسبه به میزان کافی وجود دارد، اما بر سایت‌های اینترنتی نظارتی نمی‌شود و کالای قاچاق و فیک از این طریق به مصرف‌کننده فروخته می‌شود. اگر قرار است کسب و کار مجازی شکل بگیرد باید مجوزهای لازم از اتاق اصناف، اتاق تهران و …اخذ شود اما متاسفانه این فرایند صورت نمی‌گیرد و اجناس قاچاق به راحتی توسط سایت‌های اینترنتی به فروش می‌رسد. اگر قرار است با قاچاق برخورد شود، چرا پرسیده نمی‌شود این اجناس قاچاق از چه طریقی به دست فروشگاه‌های اینترنتی و مجازی می‌رسد و نهایتا کسبه را به عنوان فروشنده اقلام قاچاق تحت فشار قرار می‌دهند؟

وی ادامه داد: اجناس قاچاق بسیار راحت و حتی با قیمت پایین‌تری به دست مصرف‌کننده و خریدار می‌رسد. در حال حاضر با دلار ۳۰ هزار تومانی لباسشویی خارجی در امارات با ۱۷۵ دلار قابل خرید است اما تولیدکننده داخلی لباسشویی را ۱۲ میلیون می‌فروشد. بخشی از این افزایش قیمت به گرانی مواد اولیه تولید بر می‌گردد. ما طی سه سال اخیر مرتب در مورد مشکلات تامین مواد اولیه تولید لوازم خانگی از جمله فولاد گفتیم و تاکید کردیم فروش در بورس کالا چه مشکلاتی ایجاد کرده است ولی گوش شنوایی وجود نداشت تا اینکه صحبت از تخلفات مالی ۹۱ هزار میلیاردی در این شرکت می‌شود.

پازوکی در پایان گفت: در طرح‌هایی که برای فروش کالا اجرا می‌شود، معمولا کسبه حذف می‌شوند مثلا طرحی برای خرید اقلام لوازم خانگی زوج‌های جوان می‌گذارند و عنوان می‌کنند مبلغ وام در اختیار تولیدکننده قرار می‌گیرد و به راحتی کسبه از این چرخه حذف می‌شوند و برچسب قاچاق فروش می‌گیرند. بنابراین همه این روندها باید اصلاح شود که بازار تولیدات داخلی از رکود خارج شود.

براساس آخرین آمارهای رسمی حجم قاچاق لوازم‌خانگی، سالانه یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار و حجم کالای غیرقاچاق در این بخش چهار میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار است. تخمین‌های صورت گرفته نشان می‌دهد بعد از پنج سال ممنوعیت واردات رسمی لوازم خانگی، بین ۳۰ تا ۴۰ درصد ارزش بازار لوازم خانگی کشور کالای قاچاق باشد.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.