صفحه اصلی / اسلایدر / زنگ خطر ورود اقتصاد ایران به دوره رکود به صدا در آمد
زنگ خطر ورود اقتصاد ایران به دوره رکود به صدا در آمد

پیش بینی می شود شرایط سخت تولید در ماه های آینده ادامه داشته باشد

زنگ خطر ورود اقتصاد ایران به دوره رکود به صدا در آمد

تولید در مردادماه به ورطه رکود افتاد. گزارش بازوی پژوهشی اتاق ایران در مردادماه امسال نشان می‌دهد که شامخ صنعت به سطح کم‌‌‌ سابقه 45/ 48 واحد سقوط کرده است. سقوط 5/ 5واحدی شاخص مدیران خرید صنعت در میانه تابستان، انقباض بخش تولید را در کشور تایید می‌کند؛ کاهشی که ماه‌‌‌هاست آغاز شده و حالا به یکی از بدترین نقاط خود طی سالیان اخیر رسیده است.

به گزارش کسب و کار نیوز، پس از ماه ها هشدار کارشناسان و فعالان اقتصادی در نهایت به نظر می رسد که صنعت و تولید در ایران وارد فاز رکود شده است؛ موضوعی که آخرین گزاری شامخ که مربوط به مرداد ماه است هم آن را تایید می کند. موضوعی که شامخ اقتصاد را نیز به زیر نمره ۵۰ کشاند. دلیل رکود صنعت بر اساس داده‌های گزارش جدید مدیران خرید، قطعی‌های برق، تعطیلات تابستان و کاهش تقاضا در دومین ماه تابستان بوده است. طبق گزارش هر چهار بخش اقتصاد شامل خدمات، کشاورزی، ‌صنعت و مسکن در وضعیت رکودی به سر می ‌برند.

تولید در مردادماه به ورطه رکود افتاد. گزارش بازوی پژوهشی اتاق ایران در مردادماه امسال نشان می‌دهد که شامخ صنعت به سطح کم‌‌‌ سابقه ۴۵/ ۴۸ واحد سقوط کرده است. سقوط ۵/ ۵واحدی شاخص مدیران خرید صنعت در میانه تابستان، انقباض بخش تولید را در کشور تایید می‌کند؛ کاهشی که ماه‌‌‌هاست آغاز شده و حالا به یکی از بدترین نقاط خود طی سالیان اخیر رسیده است.

گزارش نشان می‌دهد که صنایع کشور در مردادماه ۱۴۰۱ به دلیل افت همزمان تولید، موجودی مواد اولیه، میزان سفارش‌های جدید، میزان صادرات کالا، میزان فروش، میزان مصرف انرژی و میزان استخدام نیروی کار با شرایط بسیار سختی روبه‌رو بوده‌‌‌اند. این وضعیت در یک‌سال اخیر بی‌سابقه بوده و به‌جز فروردین که به دلیل تعطیلات، حجم فعالیت صنایع نصف می‌شود، این میزان از سقوط تولید سابقه نداشته است. کاهش ۱۰واحدی سفارش‌‌‌های جدید مشتریان در کنار سقوط ۹واحدی موجودی مواد اولیه، زنگ خطر تداوم رکود در ماه‌‌‌های آینده را به صدا درآورده است. سقوط نمره شامخ کل هفت‌رشته از ۱۲رشته فعالیت صنعتی به زیر عدد ۵۰واحد گویای انقباض سنگین بخش صنعت در مردادماه امسال بوده است.

در بین همه بخش‌‌‌های صنعتی تنها صنعت لوازم‌خانگی است که با نمره شامخ کل ۷۵/ ۵۳واحد وضعیت به‌نسبت بهتری دارد. از آن سو چرم و پوشاک بدترین وضعیت را در این ماه تجربه کرده است. در بخش اقتصاد نیز شامخ کل پس از سقوط به مرز رکود در تیرماه، در مرداد ۱۴۰۱ به منطقه رکود سقوط کرده که این موضوع ناشی از تنزل بخش صنعت به ناحیه رکود است. سیاستگذار در پاسخ به ادعای وضعیت رکودی در اقتصاد طی ماه قبل اعلام کرد، بخش صنعت مانع رکودی شدن شامخ اقتصاد شده است. تداوم سقوط تولید در مردادماه ۱۴۰۱ باعث شد تا پازل انقباض اقتصادی بعد از سقوط سطح فعالیت‌‌‌ها در حوزه‌‌‌های مسکن، خدمات و کشاورزی به حوزه صنعت نیز کشیده شده و تراژدی رکود اقتصاد ایران محقق شود. قطعی‌‌‌های مکرر برق، تعطیلات تابستانی و کاهش تقاضا از جمله دلایل گسترش دامنه رکود در کشور اعلام شده است.

طبق نتایج سی و پنجمین دوره شامخ کل اقتصاد و چهل و هفتمین دوره شامخ بخش صنعت، شاخص مدیران خرید برای کل اقتصاد ایران در مردادماه برای سومین‌ماه متوالی کاهش پیدا کرده و به ۰۶/ ۴۸واحد رسیده است. هم‌‌‌زمان، شاخص مدیران خرید صنعت در مردادماه ۴۵/ ۴۸واحد محاسبه شده که کمترین میزان طی ۱۲ماه اخیر (به‌‌‌جز فروردین) محسوب می‌شود. از نکات قابل‌‌‌توجه شامخ کل اقتصاد در مرداد ۱۴۰۱ این است که شاخص میزان سفارش‌های جدید مشتریان با ۳۳/ ۴۲واحد برای دومین ماه پیاپی رکود داشته و به کمترین میزان طی ۱۳ماه اخیر رسیده است. این شاخص در بخش‌‌‌های خدمات، کشاورزی و صنعت با کاهش همراه بوده است. به عقیده فعالان اقتصادی، انتظار خریداران برای مذاکرات برجام و کاهش قدرت خرید مشتریان باعث کاهش شدید میزان تقاضا شده است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.