صفحه اصلی / اسلایدر / اینستاگرامی ها تا ۵۰ درصد از فروش خود را از دست داده اند/تیغ کندی اینترنت در گلوی کسب و کارها
اینستاگرامی ها تا ۵۰ درصد از فروش خود را از دست داده اند/تیغ کندی اینترنت در گلوی کسب و کارها

اینستاگرامی ها تا ۵۰ درصد از فروش خود را از دست داده اند/تیغ کندی اینترنت در گلوی کسب و کارها

کسب و کار نیوز- در حالی مردم و کاربران از کندی اینترنت شکایت دارند که در جدیدترین آمار منتشر شده آمده است به‌دلیل کندی اینترنت و اختلال در توزیع پهنای باند در مردادماه ۱۴۰۱ فروشگاه‌های فعال اینستاگرامی تا ۳۵ درصد از بازدید و تا ۵۰ درصد از فروش خود از طریق اینستاگرام را از دست داده‌اند. هرچند در این بین، بسیاری از کاربران معتقد هستند که قطع‌ و وصلی‌ها و کند شدن اینترنت در یک مدت اخیر، در واقع پیش‌رفتن تدریجی به سوی اجرایی کردن طرح صیانت از فضای مجازی است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در همین زمینه یک کارشناس فناوری اطلاعات در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: با ورود اینترنت به دنیای کسب و کار، بسیاری از مشاغل بنای درآمدزایی خود را بر بستر اینترنت گذاشتند. با شیوع بیماری کرونا نیز آن عده از کسب و کارها هم که در فضای مجازی فعالیت نداشتند وارد این فضا شدند. بنابراین درآمدزایی در بستر آنلاین به یکی از اصلی ترین روش های خرید و فروش تبدیل شد.

مهدی غیبی اضافه کرد: بسیاری از مردم در حال حاضر کسب و کار خود را بر بستر اینترنت جهانی بنا کرده اند. بنابراین اینکه حالا بخواهیم یک اینترنت داخلی جایگزین کنیم این کار نیاز به بستر‌های لازم دارد. درحال حاضر بسیاری از کسب‌وکار‌ها، خدماتی که ارائه می دهند وابسته به اینترنت‌ است. اگر بخواهیم این موضوع را بر روی یک شبکه داخلی سوئیچ کنیم، از سویی با توجه به مشکلات مالی کشور و کسری بودجه دولت به نظر می‌رسد این کار شدنی نباشد.

وی اظهار داشت: ضرباتی که این اقدامات از قبیل کاهش سرعت اینترنت، فیلترینگ و… بر پیکر کسب و کارهای مجازی وارد می کند جبران ناپذیر است. درآمدزایی بسیاری از مردم از طریق پلتفرم هایی است که در فضای مجازی ایجاد شده است. کندی اینترنت به کاهش فروش منجر می شود و کاهش درآمد را در پی دارد. نکات مهمی که در توسعه سرعت اینترنت باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد زیرساخت‌های شبکه اینترنتی کشور و تحولات جهانی است. ما در داخل کوچکترین زیرساختی در این زمینه نداریم بنابراین اگر بخواهند طرحی داخلی سازی اینترنت را اجرا کنند بسیاری از مردم شغل خود را از دست خواهند داد.

به هر ترتیب این در حالی است که ۴۰۰ هزار فروشگاه ایسنتاگرامی فعال در کشور داریم که از طریق همین شبکه‌های اجتماعی معیشت خود را تامین می‌کنند. طبق محسابات انجام شده بیش از ۴۰۰ فروشگاه اینستاگرامی فعال با بیش از ۷۰۰ هزار تراکنش روزانه در ایران وجود دارد. این حجم از تبادلات مالی در فضای آنلاین بسیار قابل توجه است و اختلال در اینترنت و کاهش پهنای باند اپلیکیشن‌های پرکاربردی مثل اینستاگرام و واتساپ، به شدت بر بازار این کسب‌وکارها اثرگذار است.

در ایران، با توجه به فیلتر بودن بیشتر شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار، صرفا اینستاگرام و واتساپ به عنوان شبکه اجتماعی و پیام‌رسان پرطرفدار و آزاد باقی مانده است و به همین واسطه، بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک و خانگی، از این بسترها برای فروش محصولات و خدمات خود استفاده می‌کنند. آمار و اطلاعات موجود نشان می‌دهد که بیش از یک میلیون شغل به واسطه اینستاگرام در ایران وجود دارد و بازاری بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان در سال را ایجاد کرده است. درواقع سهم بازار تجارت اجتماعی در ایران چند برابر تجارت الکترونیک است و این نشان‌دهنده تراکنش‌ مالی وسیعی است که به خود اختصاص داده است.

روابط عمومی یکی از اولین پلتفرم های فروشگاه‌ساز اینستاگرامی با بیش از ۳۶هزار فروشگاه ثبت شده اعلام کرد که از اوایل مردادماه ۱۴۰۱ به طور محسوسی میزان بازدید و فروش فروشگاه‌های اینستاگرامی فعال در این پلتفرم دچار کاهش شده است.

پشوتن پورپزشک مدیرعامل این استارتاپ می‌گوید: علی‌رغم رشد ۲۵ درصدی تعداد فروشندگان فعال در پلتفرم پادروشاپ، مجموع فروش انجام شده توسط فروشندگان این پلتفرم در مرداد ماه تنها ۱۰ درصد رشد داشته است. این در حالی است که با بررسی تک به تک ۱۰ فروشگاه برتر در تیرماه و مقایسه بازدید همان فروشگاه‌ها در مردادماه، بازدید آن‌ها تا ۳۵ درصد کاهش یافته است. به گفته او این کاهش علی‌رغم افزایش فعالیت‌های بازاریابی این فروشگاه‌ها از ابتدای مرداد هم‌زمان با شروع اختلالات اینترنت بوده است و به نظر می‌رسد این افت همچنان ادامه داشته باشد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.