صفحه اصلی / اقتصادی / بازرگانی و تجارت / برگزاری نمایشگاه فرش دستباف ایران از ۳۱ مرداد/ ایجاد ۳۵ هزار شغل جدید در حوزه فرش دستباف از یک سال گذشته تا کنون
برگزاری نمایشگاه فرش دستباف ایران از ۳۱ مرداد/ ایجاد ۳۵ هزار شغل جدید در حوزه فرش دستباف از یک سال گذشته تا کنون

رئیس مرکز ملی فرش خبر داد:

برگزاری نمایشگاه فرش دستباف ایران از ۳۱ مرداد/ ایجاد ۳۵ هزار شغل جدید در حوزه فرش دستباف از یک سال گذشته تا کنون

در آستانه افتتاح بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین المللی فرش دستباف ایران رئیس مرکز ملی فرش در یک نشست خبری با حضور اصحاب رسانه به تشریح فعالیت های این نمایشگاه پرداخت.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از شاتا، فرحناز رافع رئیس مرکز ملی فرش ایران در نشست خبری از افتتاح ۲۹ امین دوره نمایشگاه بین المللی فرش دستباف ایران از ۳۱ خرداد تا ۶ شهریور در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی خبر داد و گفت: در دو سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا این نمایشگاه برگزار نشد و امسال پس از دو دوره توقف طولانی و رکود برگزار می شود.

وی با اشاره به اینکه این نمایشگاه در فضایی به مساحت ۴۰ هزار متر و ۶۰۰ غرفه تجاری و غیر تجاری در ۱۱ سالن برگزار می شود گفت: بر گزاری این نمایشگاه برای جامعه فرش بسیار مهم است.

رافع در ادامه از نامیدن هفته پیش رو تحت عنوان هفته دیپلماسی اقتصادی فرش دستباف خبر داد و با اشاره به اهمیت اقتصادی و فرهنگی فرش دستباف ایرانی گفت: هر کشوری را با یک نشانه و دستاورد میشناسند و ایران در دنیا به فرش دستبافش معروف و شهره است.

وی همچنین با تشریح برنامه های مرکز ملی فرش در نمایشگاه گفت: به دلیل بین المللی بودن نمایشگاه میزبان مهمانانی از سایر کشورها نیز خواهیم بود.

رئیس مرکز ملی فرش به نامگذاری هر روز از نمایشگاه به یک رویداد خاص اشاره کرد و گفت: تولید، اشتغال آفرین، دلنش بنیان، کسب و کارهای نوین و خلاق، دانش آموختگان، توسعه صادرات فرش دستباف، فرهنگ و هنر اصیل ایرانی، اشتغال خانگی اقتصاد درونزا و تار و پود مهربانی به ترتیب عناوین ۶ روز این نمایشگاه هستند.

وی در ادامه به تشریح فعالیت ها در هر یک از این روزها پرداخت و گفت: نفوذ فرهنگی و اقتصادی میتواند به وسیله فرش دستباف اتفاق بیفتد و در این نمایشگاه سعی کردیم با رقم زدن اتفاق های خاص به شناسایی هر چه بهتر این هنر صنعت بپردازیم.

وی از رونمایی از فرش های بسیار نفیس در سالن ۳۵ این نمایشگاه و همچنین به نمایش گذاشتن فرش جام جهانی قطر خبر داد و گفت: فرش ایران سفیر فرهنگی و صلح دوستی کشورمان است.

وی همچنین با بیان اینکه در حال حاضر ۱۱۵ هنرستان ویژه فرش در سراسر کشور فعال است از ضرورت توجه آکادمیک به هنر صنعت فرش دستباف گفت و افزود: ۵ هزار و ۵۰۰ نفر در رشته فرش دستباف در هنرستان ها، دبیرستان ها و دانشگاه کشور مشغول به تحصیل هستند و در روز چهارشنبه ۲ شهریور با نشست های هم اندیشی با این قشر و رونمایی از کتاب قوانین به مبحث مربوط به دانش اموختگان بیشتر پرداخته میشود.

رئیس مرکز ملی فرش در ادامه با اشاره به شایعه اهدا فرش بافته شده از طلا به رئیس جمهور روسیه آن را تکذیب کرد و گفت: اصلا هدیه ای در کار نبوده و آن فرش که با دقت و ظرافت بافته شده در نمایشگاه فرش دستباف به نمایش گذاشته خواهد شد و همه میتوانند ان را ببیند و در همین خصوص باید بگویم اگر از منظر هنری نگاه کنیم فرش ایران طلاست.

رئیس مرکز ملی فرش همچنین در پایان این نشست به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر وجود رقبای خارجی دراین عرصه و گرفتن بازار های جهانی گفت: فرش دستباف ایران یک کالای سرمایه ایست و ما هنوز در این زمینه بی رقیب هستیم. و با توجه به اینکه فرش دستباف ایرانی پس از ۱۰۰ هم که از بافتش بگذرد باز هم زیباست، تمرکز ما بر تولید فرش هنری است.

رافع در ادامه ناگذاری روز ملی فرش را یکی از دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه فرش معرفی کرد و گفت: با توجه به اینکه فرش دستباف ایرانی ۳ هزار سال قدمت دارد، آرزوی دیرینه فعالان حوزه فرش بود که یک روز را با عنوان روز ملی فرش نامگذاری کنند که در نهایت با همفکری های بسیار و با پیشنهاد شورای انقلاب فرهنگی روز ۲۰ خرداد که روز صنایع دستی هم هست به این عنوان اختصاص داده شد.

رئیس مرکز ملی فرش در خصوص میزان تولید، اشتغالزایی و صادرات فرش دستباف گفت: در سال گذشته حدود ۳۵ هزار شغل جدید در حوزه فرش ایجاد کردیم و از ابتدای امسال تا پایان تیرماه یک میلیون متر مربع فرش بافته شده است اما در خصوص صادرات نمی توانیم آمار دقیق بدهیم چرا که ما با صادرات پنهان در این حوزه روبرو هستیم اما این نوید را میدهم که صادرات فرش در مقایسه با سال های گذشته افزایشی بوده است.

رافع در خصوص مشکل تعهدات ارزی و بحث صادرات افزود: در ادوار مختلف فرش ایران پس از نفت دومین محصولی است که از طرف روسای جمهور آمریکا تحریم شده است و علیرغم محدودیت ها و مشکلات در تلاشیم تا مدت زمان رفع تعهدات ارزی را به ۳۶ ماه برسانیم.

وی از اهتمام رئیس جمهور در پرداختن و توجه به مسئله فرش دستباف ایرانی و حضور وی در نمایشگاه های مختلف فرش و تعامل با سایر کشور ها و همچنین توجه به اقدامات در خصوص اکوسیستم دیجیتال در این خصوص گفت: در همین راستا پلنفرم شناسنامه کردن و اصالت کالا را به جامعه فرش دستبافت ارائه کرده ایم. رئیس مرکز ملی فرش در پایان در پاسخ به سوالی در خصوص بیمه بافندگان گفت: در حال حاضر حدود ۲ میلیون بافنده در کشوروجود دارند که ۲۳۰ هزار نفر از آنها بیمه هستند و در تلاشیم تا با امضای تفاهم نامه هایی در این خصوص آمار بیمه شدگان را افزایش دهیم.

همچنین مطالعه کنید:

صادرات تا سقف یک میلیون دلار از رفع تعهد ارزی معاف می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز ، حسن‌زاده رئیس اتاق بازرگانی ایران  گفت: مذاکراتی در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.