صفحه اصلی / اسلایدر / ظرفیت تولید با لغو تحریم ها و رفع موانع داخلی افزایش می یابد؟/فرصت برجام برای تولید
ظرفیت تولید با لغو تحریم ها و رفع موانع داخلی افزایش می یابد؟/فرصت برجام برای تولید

ظرفیت تولید با لغو تحریم ها و رفع موانع داخلی افزایش می یابد؟/فرصت برجام برای تولید

کسب و کار نیوز- چندین سال تحریم فضای کسب و کار در کشور را نامساعد تر کرده است. تولید در محاصره مشکلات قرار گرفته و صادرات افت قابل ملاحظه ای داشته است. امیدها به تحقق برجام به بخش تولید نیز سرایت کرده و فعالان اقتصادی بر این باورند که رفع تحریم ها می تواند تولید را به روزهای اوج خود بازگرداند. تسهیل ورود مواد اولیه و انتقال تکنولوژی دو دست آورد بزرگ برجام برای تولید خواهد بود و دو مانع اساسی که در چند سال اخیر تولید در ایران را زمین گیر کرده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، این شرایط اقتصادی اگرچه بر همه بخش‌ها تأثیرات نامطلوب خود را به جای گذاشت اما بخش صنعت را به‌جایی رساند که با احتمال بازگشت برجام، نیاز به احیا در بسیاری از بخش‌ها خواهد داشت. این چنین که شرایط ناخوشایند واحدهای صنعتی در این وضعیت حاکم بر اقتصاد کشور که با فشارهای ناشی از تحریم‌های خارجی، نوسانات ارزی و دیگر مشکلات روبرو هستیم، بحرانی را برای صنعت گران کشور موجب شده که نسبت به سال‌های گذشته شدیدتر توصیف می‌شود. قطعاً در این برهه حساس اقتصادی ضرورت اجرای راهکارهایی نظیر حمایت‌های دولتی و رفع موانع قانونی بسیار، محسوس‌تر به نظر می‌آید.

در همین رابطه معاون کل دادستانی در دیدار با اعضای انجمن صنایع سلولزی بهداشتی، بر ضرورت رفع موانع تولید تاکید کرد. سعید عمرانی معاون کل دادستان در جلسه فعالان صنعت سلولزی، بهداشتی و صنایع وابسته، بر اهتمام قوه قضائیه بر مانع زدایی از تولید مطابق فرمایشات رهبری و سیاست‌های ریاست قوه قضائیه تاکید کرد. عمرانی با تاکید بر ضرورت رسیدگی به مشکلات و رفع موانع از پیش پای فعالان اقتصادی تصریح کرد: تولیدکنندگان و تشکل‌های مربوطه می‌توانند نقش مؤثرتر و موفق تری در تنظیم بازار به نفع مردم و تولیدکنندگان ایفا کنند و باید تنظیم بازار کالاها را به تشکل‌های صنفی و صنعتی سپرد.

همچنین فیصل مرداسی، مشاور ارشد اقتصادی انجمن صنایع سلولزی بهداشتی ایران گفت: تولیدکنندگان از نوسانات قیمت مواد اولیه و در عین حال قیمت گذاری‌های دستوری ستاد تنظیم بازار ابراز گله دارند. به گفته مرداسی، به اعتقاد فعالان این صنعت، ادامه این روند باعث تعطیلی بنگاه‌ها و کاهش عرضه در بازار است.

شکاف تکنولوژی تولید داخل با دنیا

سهراب دل انگیزان، اقتصاددان

موانع تولید در دو گروه کلی دسته بندی می شوند. موانع برجامی و موانع داخلی. البته موانع داخلی مستقل از موانع برجامی نیستند. اگر موانع برجامی تولید برداشته شود می تواند کمک بسیار مهمی برای رفع موانع داخلی تولید باشد. یعنی با تحقق برجام موانع داخلی تولید راحت تر برداشته می شود. برخی از فسادها به دلیل موانع برجامی اتفاق افتاده است. جابجایی و نقل و انتقال پول، عملکرد صرافی ها و… در تولید منجر به ایجاد فساد شده است. به طور کلی تحریم ها کشور را دچار ناامنی و در نهایت خروج سرمایه کرده است. خروج سرمایه نیز تولید را زمین گیر می کند. از سوی دیگر انتخاب غلط مدیران ضعیف و هدررفت فرصت های کشور که در تمامی دولتها به چشم می خورد، مزید بر علت شده است. دولتها در تعیین نیروهای اداری، مدیریتی و حتی وزرای خود نمی توانند مستقل عمل کنند.

همچنین عدم تعهد پذیری برای رعایت قوانین دلیل دیگری برای افت تولید شده است. اگر قوانین درست رعایت شود بخش اعظمی از مشکلات حل خواهد شد. مدیران متاسفانه مستقل نیستند. مدیران دولتی به تنهایی نمی توانند برای انجام طرح ها تصمیم گیری کنند. در این بین عملا قانون به کار نمی آید. در کشور ما فقط قانون نیست که کار می کند و عوامل دیگری فراتر از قانون در تولید تاثیرگذار شده اند. با تحقق برجام حداقل بهانه های طرف داخلی برطرف می شود. واردات مواد اولیه و بخصوص انتقال تکنولوژی خارجی تسهیل می شود. تولید نیازمند تکنولوژی مطابق استاندارهای روز دنیا است. محرومیت چندین ساله از این فاکتور ضربات زیادی به تولید وارد کرده است.

کشوری که بالاترین ظرفیت منطقه‌ای را در تولید سرمایه‌های نمادین علمی دارد ولی در تولید تکنولوژی توان رقابتی و قابل قبولی ندارد و در طول زمان با وجود تولیدات علمی مناسب و در سطح بین‌المللی، به‌صورت مستمر ظرفیت‌های تولیدی و تکنولوژیکی خود را از دست می‌دهد، لازم است تا بخش قابل توجهی از این ظرفیت تولید محصولات علمی را به سمت و سوی تولید فناوری و تکنولوژی‌های مورد نیاز تولید کالاها و خدمات هدایت کند.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.