صفحه اصلی / اقتصادی / بازرگانی و تجارت / ۲۰ شریک عمده تجاری ایران
۲۰ شریک عمده تجاری ایران

در دوماهه سال جاری چه کالاهایی وارد یا صادر شده است؟

۲۰ شریک عمده تجاری ایران

آمارها حاکی از این است که «چین»، «امارات»، «عراق»، «ترکیه»، «هند»، «افغانستان»، «عمان»، «پاکستان»، «اندونزی»، «تایلند»، «آذربایجان»، «روسیه»،«سنگاپور»، «ترکمنستان»، «آفریقای جنوبی»، «موزامبیک»، «نیجریه»، «ارمنستان»، «ساحل عاج» و «سودان» جزو ۲۰مقصد صادرات کالاهای ایرانی در دو ماه نخست امسال بودند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از راه امروز آمارهای ارائه شده از سوی سخنگوی گمرک به «راه امروز» حاکی از این است که تجارت خارجی غیر نفتی کشور در دو ماهه نخست امسال به ۲۲میلیون و ۱۹۶هزارتن و به ارزش ۱۶میلیارد و ۶۳۱میلیون دلار رسیده که نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ رشد ۴دهم درصدی در وزن و ۳۰,۵۱درصدی در ارزش داشته است.
جزئیات تجارت خارجی نشان می دهد، صادرات غیرنفتی در این دو ماه ۱۷میلیون و ۱۴هزارتن کالا به ارزش هشت میلیارد و ۵۱۶میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه ۱,۶درصد در وزن و ۳۶.۹۸درصد در ارزش افزایش داشته است.
همچنین مطابق آمارهای ارائه شده، واردات کشور تا پایان اردیبهشت ماه پنج میلیون و ۱۸۲هزار تن کالا به ارزش هشت میلیارد و ۱۱۵میلیون دلار بوده که با کاهش ۳,۳۷درصدی در وزن، با رشد ۲۴.۳۴درصدی در ارزش همراه بوده است. در این گزارش، از لیست شرکای تجاری ایران تا پایان اردیبهشت ماه رونمایی شده است.
 بنابر آمارهای اعلامی از سوی روح ا… لطیفی، سخنگوی گمرک نشان از این دارد، «امارات متحده عربی»، «چین»، «ترکیه»، «هند»، «روسیه»، «آلمان»، «هلند»، «انگلستان»، «عمان»، «پاکستان»، «سوییس»، «مالزی»، «سنگاپور»، «کره جنوبی»، «ایتالیا»، «هنگ کنگ»، «فرانسه»، «تایلند»، «قزاقستان» و «گرجستان» ۲۰ کشور طرف معامله برای واردات با ایران بودند. اما ایران به کدام کشورها کالاهای خود را صادر کرده است؟ آمارها حاکی از این است که «چین»، «امارات»، «عراق»، «ترکیه»، «هند»، «افغانستان»، «عمان»، «پاکستان»، «اندونزی»، «تایلند»، «آذربایجان»، «روسیه»،«سنگاپور»، «ترکمنستان»، «آفریقای جنوبی»، «موزامبیک»، «نیجریه»، «ارمنستان»، «ساحل عاج» و «سودان» جزو ۲۰مقصد صادرات کالاهای ایرانی در دو ماه نخست امسال بودند.
۱۰ قلم عمده صادراتی
اقلام عمده صادراتی کدامند؟ بنابر آمارهای ارائه شده از سوی سید روح… لطیفی، سخنگوی گمرک در سبد صادراتی ایران ۱۰ قلم کالا بیشترین ارزش صادراتی را داشتند. «پروپان مایع شده با ۶۷۳میلیون دلار، روغن های سبک  با ۶۴۶میلیون دلار،اوره با ۵۸۹میلیون دلار،متانول با ۴۷۱میلیون دلار، پلی اتیلن با ۳۷۱میلیون دلار، گاز طبیعی مایع شده با ۳۶۹میلیون دلار ، بوتان مایع شده با ۳۱۶میلیون دلار، قیرنفت با ۲۶۰میلیون دلار، کاتود و قطعات کاتود از مس با ۲۵۲میلیون دلار، شمش از آهن و فولاد غیر ممزوج با ۲۴۴میلیون دلار» ۱۰ قلم اول کالاهای صادراتی کشور در دو ماهه نخست سال ۱۴۰۱ بودند.
۲۰ مقصدصادراتی ایران
اما کدام کشورها خریدار کالاهای ایرانی بودند؟ در این گزارش ۲۰ مقصد صادراتی ایران ترسیم شده، که بیشترین حجم کالاها به این کشورها صادر شده اند. «چین» با دو میلیارد و ۷۲۰میلیون دلار همچنان در صدر خریداران کالاهای ایرانی است.
«امارات» با یک میلیارد و ۵۰۲میلیون دلار، «عراق» با یک میلیارد و ۳۱۲میلیون دلار، «ترکیه» با ۷۶۶میلیون دلار و «هند» با ۲۹۰میلیون دلار، چهار مقصد مهم دیگر صادرات ایران است که به ترتیب در جایگاه دوم تا پنجم قرار دارند. بنابر آمارهای گمرک، «افغانستان» با ۲۲۶میلیون دلار، «عمان» با ۲۰۳میلیون دلار، «پاکستان» با ۱۶۹میلیون دلار، «اندونزی» با ۱۳۳میلیون دلار و «تایلند» با ۱۲ میلیون دلار نیز از دیگر شرکاری تجاری ایران به شمار می روند که جایگاه آنها در لیست صادراتی ایران رتبه شش تا دهم است.
«آذربایجان» با ۱۱۵میلیون دلار، «روسیه» با ۶۹میلیون دلار، «سنگاپور» با ۶۵میلیون دلار، «ترکمنستان» با ۵۹میلیون دلار، «آفریقای جنوبی» با ۵۷میلیون دلار، «موزامبیک» با ۴۹میلیون دلار، «نیجریه» با ۴۵میلیون دلار، «ارمنستان» با ۴۳میلیون دلار، «ساحل عاج» با ۴۰میلیون دلار و «سودان» با ۳۸میلیون دلار، ۱۰مقصد بعدی صادرات کالاهای ایرانی در دو ماه نخست امسال بودند.
۱۰کالای عمده وارداتی
اما ایران چه کالاهایی و به چه میزان در بازه زمانی دوماهه اول سال ۱۴۰۱ وارد کشور کرده است.  تحلیل داده های ارائه شده به «بازار پول» نشانگر این است که تا پایان اردیبهشت ماه، «گندم» با ۴۹۲میلیون دلار، «گوشی تلفن همراه» با ۴۵۵میلیون دلار، «واکسن های پزشکی» با ۳۶۳میلیون دلار، «ذرت دامی» با ۳۴۱ میلیون دلار، «برنج کامل سفید» با ۳۰۱میلیون دلار ۵ قلم اول و عمده کالاهایی بودند که روانه بازارهای داخلی شدند. مطابق آمارها، «روغن آفتابگردان» با ۲۸۴میلیون دلار، «دانه سویا» با ۲۷۱میلیون دلار، «تراکتورهای جاده ای» با۲۵۷میلیون دلار، «اجزا و قطعات نیروگاهی» با ۱۰۱میلیون دلار و «پالم» با  ۸۵میلیون دلار ۵ قلم دیگر واردات کشور از ابتدای سال تا پایان اردیبهشت بودند.
۲۰مبادی ورودی کالا به ایران
حال بنابر آمارها کشورهای عمده طرف معامله واردات با ایران تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری کدام کشورها بودند؟ رصدآمارهای گمرک نشان از این دارد که «امارات متحده عربی» با دو میلیارد و ۲۴۷میلیون دلار، «چین» با دو میلیارد و ۱۱۷میلیون دلار، «ترکیه» با ۸۷۵میلیون دلار، «هند» با ۳۴۰میلیون دلار، «روسیه» با ۳۱۹ میلیون دلار، «آلمان» با۳۱۷میلیون دلار جزو ۵ کشور اول واردکننده کالا به ایران به شمار می روند.
  «هلند» با ۱۸۹میلیون دلار، «انگلستان» با ۱۷۱میلیون دلار، «عمان» با ۱۲۸میلیون دلار، «پاکستان» با ۱۲۵میلیون دلار،«سوییس» با ۱۲۳میلیون دلار، پنج مبدا دیگر طرف معامله با ایران بودند، که تا پایان اردیبهشت سال ۱۴۰۱ کالاهای خود را به مشتریان ایرانی فروخته اند.
 همچنین براساس داده های ارائه شده از سوی سخنگوی گمرک، «مالزی» با ۱۱۳میلیون دلار، «سنگاپور» با ۱۰۴میلیون دلار، «کره جنوبی» با ۱۰۲میلیون دلار، «ایتالیا» با ۸۳میلیون دلار، «هنگ کنگ» با ۵۸میلیون دلار، «فرانسه»، «تایلند و قزاقستان» با ۴۰میلیون دلار و «گرجستان» با ۳۵میلیون دلار ۱۰ کشور دیگر طرف معامله برای واردات با کشورمان در دو ماهه نخست امسال بودند.

همچنین مطالعه کنید:

صادرات تا سقف یک میلیون دلار از رفع تعهد ارزی معاف می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز ، حسن‌زاده رئیس اتاق بازرگانی ایران  گفت: مذاکراتی در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.