صفحه اصلی / اسلایدر / خسارات سیل بخش کشاورزی به ۱۰ هزار میلیارد تومان رسید/پیش بینی گرانی محصولات کشاورزی و گوشتی/جای خالی صندوق بیمه کشاورزی در بلایای طبیعی
خسارات سیل بخش کشاورزی به ۱۰ هزار میلیارد تومان رسید/پیش بینی گرانی محصولات کشاورزی و گوشتی/جای خالی صندوق بیمه کشاورزی در بلایای طبیعی

خسارات سیل بخش کشاورزی به ۱۰ هزار میلیارد تومان رسید/پیش بینی گرانی محصولات کشاورزی و گوشتی/جای خالی صندوق بیمه کشاورزی در بلایای طبیعی

کسب و کار نیوز- سیل اخیر که به دنبال پدیده ای با نام مونسان در ایران رخ داد خسارت 10 هزار میلیاردی به بخش کشاورزی وارد کرده است. کارشناسان بخش کشاورزی نتیجه این خسارات را کمبود و گرانی محصولات کشاورزی و گوشتی در آینده نزدیک عنوان کرده اند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، دامداران و کشاورزان در وسط تابستان داغ ۱۴۰۱ درگیر باران های سیل آسا شدند که بخش بسیاری از احشام و محصولات کشاورزی را از بین برده است. اخبار زیادی درباره بارندگی ها و برده شدن گوسفندان بر اثر سیل منتشر شده که ضرر و زیان آن به میلیاردها تومان می رسد. وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با سیل اخیر گفته است خسارات بسیاری متوجه این بخش شده و جبران آن نیاز به همکاری تمامی مسوولان و نهادهای مربوطه دارد.

این اتفاق در حالی افتاده که بسیاری از دام ها و زمین های کشاورزی فاقد بیمه بوده و دست دامدار و کشاورز از دریافت خسارات هنگفت آن خالی خواهد ماند. متاسفانه آمد و رفت های متعدد مسوولان نیز دردی از دردهای این قشر را دوا نخواهد کرد و به عقیده فعالان بخش کشاورزی این خسارات در روزهای آینده و با ادامه این بارش ها به اوج خود خواهد رسید.

مدیرعامل اتحادیه دام سبک در این رابطه در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: چیزی که مشخص است اینکه در فصلی از سال که انتظار برای این حجم از بارش ها وجود ندارد، با وقوع آن بیشترین خسارات به بخش کشاورزی و دامداری کشور وارد می شود. در سیل اخیر نیز بیشترین خسارت متوجه کشاورزان و دامداران شد. بخشی که تامین کننده بزرگی در حوزه خوراکی ها است.

افشین دادرس اضافه کرد: انتظار افزایش خسارت نیز وجود دارد. چراکه در بخش های بسیاری که سیل رخ داده هنوز برآورد دقیقی از میزان ضرر و زیان وارده نشده است. دامداری ها هم زیرمجموعه بخش کشاورزی کشور هستند که در بحران اخیر بسیاری از دام ها به دلیل عدم استفاده از بیمه های مربوطه، درگیر خسارت زیادی شدند. باید دید جبران خسارات در این بخش به چه صورت انجام می شود. در صورت به طول انجامیدن پرداخت خسارات، مشکلات دیگری متوجه بازارها خواهد شد.

دادرس اظهار داشت: اطلاع رسانی برای استفاده از بیمه ها برای بیمه شدن دام ها و محصولات کشاورزی می تواند از بروز خسارات دیگر در آینده بکاهد. باید دامداران و کشاورزان به استفاده از این بیمه ها ترغیب شوند. البته شرایط استفاده از این نوع بیمه ها نیز برای این بخش باید تسهیل شود.

اما ساداتی نژاد، وزیر کشاورزی در بازدید از مناطق سیل زده روستای مزداران فیروزکوه گفت: خسارت سیل به حوزه کشاورزی بالا بود. وی افزود: برآورد ابتدایی ما حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان بود و ممکن است این برآورد از خسارات ناشی از سیل به حوزه کشاورزی افزایش یابد. ساداتی نژاد اضافه کرد: برخی از استان‌های کشور از جمله چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد دچار بحران شده‌اند که با ریزجزئیات در حال برآورد خسارات وارد شده به حوزه کشاورزی هستیم و تمام تلاش ما این است در کنار کشاورزان و دامداران و باغداران باشیم و حداکثر کمک و حمایت را برای این عزیزان انجام دهیم.

وزیر جهاد کشاورزی، نجات و احیای باغاتی را که دچار رسوبات ناشی از سیل شده اند، دارای اولویت دانست و خاطرنشان کرد: همکاران من در مجموعه وزارت جهاد کشاورزی و بسیج آمادگی دارند با آبرسانی در محل‌های مورد نیاز به کشاورزان و باغداران کمک رسانی کنند تا محصولات موجود را حفظ کنند. وی گفت: در بحث طیور با هماهنگی‌های صورت گرفته با شرکت پشتیبانی امور دام نهاده‌های دامی در اختیار بهره‌برداران قرار خواهد گرفت. همچنین شرکت بازرگانی دولتی ما نیز در بخش عشایر آرد را در محل‌های برنامه‌ریزی شده توزیع خواهد کرد.

ساداتی نژاد از خرید تضمینی دام عشایر توسط وزارت جهاد کشاورزی خبر داد و گفت: صندوق بیمه کشاورزی تاکنون ۲۵۰ میلیارد تومان خسارت قطعی را شناسایی کرده و در حال تکمیل است، خسارت بخش‌هایی که بیمه هستند پرداخت خواهد شد و بخش‌هایی که بیمه ندارند نیز پس از طرح در جلسه دولت تعیین تکلیف خواهد شد تا ان شاءالله بتوانیم خسارات وارد شده به این بخش از کشاورزان را از طریق مدیریت بحران پرداخت کنیم. وی افزود: صندوق بیمه کشاورزی نیز از دیروز کار خود را شروع کرده است و تاکنون ۲۵۰ میلیارد تومان خسارت قطعی را شناسایی کردند و دو موضوع در بخش تسهیلاتی پیشنهاد دادیم که جمع بندی شده و در جلسه هیئت دولت مطرح خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.