صفحه اصلی / اقتصادی / اقتصاد کلان / قیمت گذاری پیچیده تر و دستوری تر از قبل شد
قیمت گذاری پیچیده تر و دستوری تر از قبل شد

با اعلام شیوه نامه جدید سازمان حمایت از مصرف کنندگان

قیمت گذاری پیچیده تر و دستوری تر از قبل شد

به اعتقاد کارشناسان دولت تصویر می کند با این شیوه نامه جدید بتواند جلوی رشد قیمت ها را گرفته و تورم را کنترل کند درحالی که از نگاه کارشناسی و اقتصادی با قیمت گذاری دستوری نه تنها مشکلی حل نمی شود بلکه به التهاب بیشتر بازار دامن زده می شود.

درحالی که کارشناسان و فعالان اقتصادی، اعضا هیات نمایندگان اتاق های بازرگانی سراسر کشور، اعضا اتحادیه و تشکل های مختلف اقتصادی بارها و بارها از دولت و مسئولان دولتی خواسته اند دست از قیمت گذاری دستوری بردارند و این کار را فسادزا و ضد روند تولید و توسعه واحدهای صنعتی دانسته اند که می تواند باعث زیان انباشته و تعطیلی واحدهای تولید شود، اما سازمان حمایت شیوه جدید تعیین قیمت کالا را اعلام کرد که طبق آن هرگونه افزایش قیمت کالاها باید به تایید رئیس‌جمهور برسد. اتفاقی که حتما فرآیند قیمت‌گذاری را طولانی ‌تر و بروکراسی ها را پیچیده تر خواهد کرد و بیش از گذشته واحدهای صنعتی و تولیدی را با مشکل مواجه می سازد. همچنین در شیوه نامه جدید دفاتر تخصصی وزارت صمت و جهاد کشاورزی که تا پیش از این ماهیت کارشناسی داشتند، در پروسه جدید بخشی از عوامل تعیین‌ کننده قیمت کالا محسوب می ‌شوند. به اعتقاد فعالان اقتصادی این شیوه ‌نامه نشان می ‌دهد که دولت نه تنها عزمی برای کاهش دخالت در بازار ندارد، بلکه به دنبال مداخله بیشتر با بوروکراسی طویل‌ تر است. بر اساس شیوه جدید تعیین قیمت کالا، فرآیند قیمت‌گذاری بعد از پیشنهاد‌های صنوف و کارخانه ‌داران توسط دفاتر تخصصی وزارتخانه‌های جهادکشاورزی و صنعت، معدن و تجارت به سازمان حمایت مصرف‌ کنندگان و تولید‌کنندگان اعلام می ‌شود و بعد از بررسی سازمان حمایت به کمیسیون اقتصادی دولت ارجاع و بعد از بررسی مجدد و تایید محتوای پیشنهادی در ستاد تنظیم بازار تصویب می‌ شود و سپس به استحضار ریا ست‌ جمهوری رسیده و بعد از تایید نهایی اعلام رسمی خواهد شد؛ این روند بسیار پیچیده و طولانی خواهد بود و به اعتقاد کارشناسان نه تنها به مصرف کننده کمک نمی کند که در طولانی مدت باعث کاهش تولید در کشور شده و به کمبود کالاها منجر می شود.

به اعتقاد کارشناسان دولت تصویر می کند با این شیوه نامه جدید بتواند جلوی رشد قیمت ها را گرفته و تورم را کنترل کند درحالی که از نگاه کارشناسی و اقتصادی با قیمت گذاری دستوری نه تنها مشکلی حل نمی شود بلکه به التهاب بیشتر بازار دامن زده می شود. پیش از این قیمت‌گذاری در ستاد تنظیم‌بازار به‌ دنبال پیشنهاد تولیدکنندگان و نظر کارشناسی دفاتر تخصصی و تعیین قیمت سازمان حمایت انجام می ‌شد اما در شیوه جدید مراحل کار طولانی تر شده است.  حسین فرهیدزاده، سرپرست سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف‌ کنندگان، در نامه‌‌‌‌‌‌ای به معاونان وزیر صمت، فرآیند جدید قیمت‌ گذاری کالاها را اعلام کرد. فرهیدزاده در این نامه مطرح کرده است:«بر اساس تصمیمات‌ ستاد تنظیم‌ بازار درباره روند درخواست افزایش قیمت کالاها از طریق دفاتر تخصصی مرتبط در وزارت صمت، مقرر شده در فرآیند قیمت‌ گذاری پیشنهادات صنوف و کارخانه‌ داران از سوی دفاتر تخصصی وزارتخانه‌‌‌‌‌‌های جهادکشاورزی و صنعت، معدن و تجارت به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان منتقل شود. این پیشنهادات بعد از بررسی در سازمان حمایت به کمیسیون اقتصادی دولت ارجاع می‌ شود و بعد از بررسی و تایید، در ستاد تنظیم ‌بازار تصویب و سپس به استحضار ریاست‌ جمهوری می‌رسد. بعد از تایید رئیس‌جمهور نیز قیمت جدید اعلام رسمی می ‌شود.» در حال حاضر شیر، برنج، مرغ و انواع گوشت، نان، نهاده‌های دامی، لاستیک، لوازم ‌خانگی و پلاستیک و… از جمله کالاهای اساسی و پر مصرفی هستند که شامل قیمت گذاری شده اند.

همچنین مطالعه کنید:

سهم لوکس نشینان و سواران از مالیات در سال ۱۴۰۲

به گزارش کسب و کار نیوز ، مالکانی که ارزش املاک و خودروهای آنان بالاتر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.