صفحه اصلی / اقتصادی / بازرگانی و تجارت / رفع موانع تأمین مالی دانش‌بنیان‌ها، از مهاجرت نخبگان این حوزه پیشگیری می‌کند
رفع موانع تأمین مالی دانش‌بنیان‌ها، از مهاجرت نخبگان این حوزه پیشگیری می‌کند

غلامحسین شافعی در نشست شورای گفت‌وگوی خراسان رضوی

رفع موانع تأمین مالی دانش‌بنیان‌ها، از مهاجرت نخبگان این حوزه پیشگیری می‌کند

رئیس اتاق ایران با اشاره به نقایص تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان، می‌گوید: در پرداخت تسهیلات بانکی، سرمایه‌های حاصل از اندیشه افراد به‌عنوان دارایی قابل تضمین شناخته نمی‌شود و این مسائل هجرت نخبگان را تشدید می‌کند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: موضوع تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان، یکی از دغدغه‌های جدی موجود در این عرصه است؛ آن‌هم در بزنگاهی که خبرهای نگران‌کننده از افزایش مهاجرت این شرکت‌ها و سرمایه‌های فکری آن‌ها مطرح می‌شود.

غلامحسین شافعی در نودوپنجمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی افزود: با عنایت به نام‌گذاری سال جاری از سوی مقام معظم رهبری و تأکید ایشان بر تولید دانش‌بنیان، هم‌اکنون موضوع تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان مورد توجه است؛ امروز در پرداخت تسهیلات از سوی بانک‌ها به‌عنوان یکی از روش‌های تأمین مالی، شاهد مطالبه سند به‌منظور ضمانت تسهیلات هستیم. درواقع، هیچ بانکی به سرمایه‌های حاصل از اندیشه افراد تسهیلات ارائه نمی‌کند و این نقیصه، هجرت نخبگان را تشدید می‌کند.

وی افزود: سخت‌گیری‌ها و مصائب موجود در مسیر اخذ تسهیلات بانکی از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان، نگرانی مهاجرت افراد در این حوزه را به وجود آورده است. لذا امیدواریم با توجه صحیح و کافی به فعالان واقعی این بخش، زمینه فعالیت در عرصه دانش‌بنیان فراهم و موانع موجود در این مسیر، مرتفع شود.

رئیس اتاق ایران در بخش دیگری از این نشست با اشاره به اهمیت موضوعات مرتبط با محصول زعفران و رفع موانع موجود در حوزه صادرات این محصول عنوان کرد: ضروری است در جلسه ویژه‌ای با حضور استاندار خراسان رضوی، مسائل و مشکلات موجود در مسیر تولید و صادرات این محصول بررسی گردد. سیاست‌گذاران باید متوجه خطری باشند که در زمینه کاهش صادرات این محصولات وجود دارد.

غفلت از تقویت صنایع تبدیلی در حوزه زعفران

شافعی با انتقاد از بی‌توجهی به تقویت صنایع تبدیلی محصول زعفران، تصریح کرد: در مسیر تولید و صادرات زعفران، تنها به زیباسازی بسته‌بندی‌ها توجه شده و کمتر کسی به اقدامی اساسی در حوزه فرآوری محصول و کسب ارزش‌افزوده ناشی از آن توجه کرده است.

رئیس اتاق ایران ادامه داد: در موضوع راه‌اندازی صنایع تبدیلی زعفران نیز اقدام قابل‌ملاحظه‌ای مشاهده نکرده‌ایم و این غفلت‌ها باعث شده تا زعفران با ارزش‌افزوده واقعی آن صادر نشود و ما به‌عنوان کشور دارای مزیت در این محصول، از سود واقعی و سرشار این حوزه، بهره‌ای نگیریم.

شافعی گفت: در بعضی کشورها، محصولات غذایی یا آرایشی و بهداشتی عرضه می‌شوند که زعفران یکی از مواد پایه تولیدی آن‌هاست و به‌واسطه فرآوری‌های انجام شده بر روی آن، ارزش‌افزوده‌ای ۵ تا ۷ برابری در قیاس با محصولات مشابه دارد.

او افزود: فعالان حوزه زعفران باید تدبیری در این زمینه بیندیشند و فکری نو دراندازند. امروز اکثر بهره‌برداران محصول زعفران، روستاییان و قشر ضعیف جامعه هستند و لازم است تا در راستای کسب ارزش‌افزوده بیشتر از این محصول، توجه ویژه‌ای به آن صورت بگیرد و تصمیماتی اساسی در جلسه‌ای ویژه برای این محصول اخذ شود.

رئیس اتاق ایران در بخش دیگری از سخنانش به برخی اخبار و اتفاقات اقتصادی مهم کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر با توجه به برگزاری اجلاس سه‌جانبه ایران، روسیه و ترکیه، کشورمان در کانون توجه منطقه و دنیا قرار گرفته است و امیدواریم این اجلاس، نتایج مطلوبی برای اقتصاد ایران در پی داشته باشد.

رئیس اتاق ایران، حضور رئیس‌جمهوری در مراسم بزرگداشت روز ملی صنعت و معدن را نیز به فال نیک گرفت و خاطرنشان کرد: پس از چندین سال، شاهد حضور رئیس قوه مجریه در این مراسم و اخذ تصمیماتی مطلوب از سوی ایشان بودیم که این امر، نشان‌دهنده توجه ویژه به بخش صنعت و معدن است.

راهکارهای افزایش تولید و صادرات زعفران

یعقوب‌علی نظری، استاندار خراسان رضوی نیز در این جلسه گفت: به‌منظور حل مشکلات حوزه تولید زعفران می‌بایست به موضوع کشت قراردادی توجه بیشتری داشت و با توجه به اینکه تصمیم‌گیری در این زمینه، جنبه استانی دارد، نیازی به معطل ماندن برای تصمیم از مرکز نداریم.

وی ادامه داد: از دیگر مباحثی که در رفع مشکلات حوزه تولید زعفران بایستی مورد توجه قرار گیرد، تدوین بسته آموزشی برای تولیدکنندگان از سوی جهاد کشاورزی است. ضروری است در این بسته مسائل و مؤلفه‌های لازم در حوزه کشت زعفران مطرح گردد؛ زیرا میزان برداشت محصول از سطح زیر کشت از این موضوع تأثیر می‌پذیرد.

نظری خاطرنشان کرد: زعفران کالایی استراتژیک برای استان ماست و بایستی بر موضوع افزایش برداشت محصول از هر هکتار تمرکز نماییم. همچنین، در جهت افزایش صادرات، توجه به مسائل مرتبط با صنایع تبدیلی در این حوزه می‌بایست مورد توجه قرار گیرد.

در ادامه نودوپنجمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی، علی‌اکبر لبافی، رئیس دبیرخانه این شورا در توضیح مهم‌ترین پیشنهادهای موردتوافق بخش خصوصی و دولتی در موضوع زعفران توضیح داد: پیگیری موضوع تفویض اختیارات کارگروه ماده ۱۶ با تأکید بر ارزش‌گذاری کالای صادراتی (زعفران) به استان خراسان رضوی، تقاضای بازنگری و حذف نیم درصد عوارض صادرات آب مجازی از محصول زعفران از طریق طرح در جلسات شورای مرکز و با همکاری مجمع نمایندگان استان در مجلس، پیگیری به‌منظور ثبت برند ملی زعفران ایران و تلاش برای تجدیدنظر و اصلاح قیمت پایه گمرکی این محصول، ازجمله مصوبات این نشست شوراست.

تأکید شورا بر پیگیری کاهش تعرفه صادرات زعفران به چین و هند

لبافی در رابطه با مصوبه شورا درباره تعرفه صادرات زعفران به چین و هند خاطرنشان کرد: با هدف ایجاد رقابت در صادرات زعفران از مبادی رسمی و قانونی و جلوگیری از قاچاق و ضرورت تقویت بازارهای صادراتی به کشورهای چین و هند و رقابت با کشورهای همسایه، شورا پیشنهاد و تصویب می‌کند که وزارتخانه‌های ذی‌ربط ازجمله وزارت کشور، جهاد کشاورزی، امور خارجه و صمت، موضوع رایزنی و انجام تعاملات لازم برای کاهش تعرفه صادرات زعفران و…، (پیشنهاد حذف یا کاهش تعرفه‌ها) با کشورهای چین و هند را در دستور کار خود قرار دهند.

او پیرامون پیشنهادهای شورا برای رفع موانع و مشکلات مربوط به ایجاد و فعال‌سازی ۴۰ شهرک صنعتی- صنفی مشهد، به‌عنوان دومین دستور کار این نشست نیز گفت: پیشنهاد می‌شود موضوع عدم نیاز به اخذ مجوز از هیات وزیران جهت استقرار شهرک‌های صنفی-صنعتی (با استفاده از قانون شهرک‌های صنعتی غیردولتی) پیگیری شود.

لبافی ادامه داد: با توجه به اینکه موضوع اخذ عوارض تغییر کاربری زمین (معادل ۸۰ درصد قیمت کارشناسی پس از تغییر کاربری) ایجاد شهرک‌های صنفی-صنعتی را عملاً از توجیه اقتصادی خارج می‌نماید، شورا مقرر کند تا موضوعاتی چون معافیت شهرک‌های صنعتی غیردولتی از عوارض تغییر کاربری زمین، احیای مجدد مصوبات مربوط به شهرک‌های صنفی که به‌منظور ساماندهی صنوف کارگاهی (مزاحم و آلاینده) ایجاد شدند و نیز، اخذ عوارض تغییر کاربری زمین جهت شهرک‌های صنفی-صنعتی غیردولتی به قیمت منطقه‌ای پیگیری گردد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.