صفحه اصلی / سرخط خبرها / حرکت نقدینگی به سمت بازارهای حقیقی
حرکت نقدینگی به سمت بازارهای حقیقی

کمیل طیبی، اقتصاددان

حرکت نقدینگی به سمت بازارهای حقیقی

سرمقاله

بازارهای دارایی از لحاظ سهمی که در سبد خانوار دارند بازدهی داشته اند. به عبارتی در بازارهای دارایی باید به حجم و ارزش دارایی که از سوی خانوارها به آن بازار اختصاص پیدا می کند، مورد بررسی قرار گیرد. در این بخش مسکن سهم بالایی را به خود اختصاص داده است. مسکن تحت تاثیر افزایش قیمت بازدهی مثبت داشته است. افزایش قیمت نیز عامل ترغیب کننده و اصلی برای سرمایه گذاری و گسیل سرمایه به این بخش شده است.
هر بازاری که رشد قیمت در آن بیشتر باشد انگیزه برای سرمایه گذاری در آن بیشتر می شود. بازدهی بازار مسکن بیشتر از بازارهای دارایی دیگر اعم از طلا، سکه، ارز، بورس، خودرو و… بوده است. پیش بینی هم این است که تا پایان سال همین منوال ادامه پیدا کند. باز هم مسکن در صدر بازدهی بازارهای دارایی خواهد ماند. در یک دوره خودرو با توجه به رشد ناگهانی و سرسام آور قیمت، هسته اصلی سرمایه گذاری شد. یعنی بازدهی آن به لحاظ قیمتی آنقدر افزایش پیدا کرد که مردم تمام سعی خود را برای خرید خودرو بکار بستند. در حال حاضر بازارهای دیگر به لحاظ اینکه سهم کمتری از نظر ارزش دارایی که توسط خانوارها به آنها تخصیص داده می شود، از بازده کمتری برخوردار بوده اند. از سوی دیگر بازار طلا و سکه تحت تاثیر بازار جهانی هم است. نوسان جهانی قیمت طلا بر بازار داخلی تاثیرگذار است.
بازار مسکن تا زمانی که به یک رکود وسیع و دامنه دار برخورد نکند، شرایط همین است. به نظر می رسد تداوم سرمایه گذاری در بخش مسکن را داشته باشیم. در بازار خودرو نوسان چندانی دیگر مشاهده نشد. اما آمارها در بخش مسکن به طور مثال میانگینی که هر دفعه برای هر متر مربع قیمت مسکن اعلام می شود، رشد قیمت را نسبت به آمار قبلی نشان می دهد. دلیل بازدهی بالا همین اتفاق است. هرچند خودرو باز هم نسبت به دیگر کالاها بازدهی بالاتری داشته اما در بازارهای دارایی دیگر این بازدهی به حداقل رسیده است.
به طور کلی باید میانگین بازده بازارهای دارایی را در یک فصل یا یک ماه درنظر گرفت. اما به نظر می رسد با توجه به شاخص ها، بیشترین بازده متعلق به بازار مسکن خواهد بود. اما در این شرایط بازار ارز برای اینکه از بازار سرمایه عقب نماند، حالت افزایشی به خود گرفته است.
به طور کلی اگر کاهش نرخ ارز باثبات باشد التهاب از بازارهای سودده که سوددهی آنی دارند به سمت بازارهایی خواهد رفت که شکل حقیقی بیشتری دارند. بنابراین نقدینگی نیز در همین راستا به سمت بازارهای حقیقی حرکت خواهد کرد. با کاهش نرخ ارز جهت‌دهی به نقدینگی بهتر خواهد شد و بخش صنعت، کشاورزی، تولید و… از سرمایه‌ها نفع می برند. هر چه ثبات بیشتری در نرخ‌ها ایجاد شود به‌طور قطع تأثیرگذاری بیشتری در بازارهای حقیقی‌تر ایجاد خواهد شد که اثرات مستقیم و غیرمستقیمی در اقتصاد خواهد گذاشت. البته مهم است که در شرایط ریزش نرخ ارز یک سیاست‌گذاری درستی وجود داشته باشد که به سود ثبات اقتصادی باشد.

همچنین مطالعه کنید:

صادرات نفت ایران به بالاترین رکورد ۶ ساله صعود کرد

به گزارش کسب و کار نیوز ، روزنامه فایننشیال تایمز با استناد به گزارش شرکت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.