صفحه اصلی / اقتصادی / بازرگانی و تجارت / تحلیل کارنامه تجارت در فصل بهار
تحلیل کارنامه تجارت در فصل بهار

روند صادرات و واردات کالا واکاوی شد

تحلیل کارنامه تجارت در فصل بهار

تحلیل داده های منتشر شده نشان می دهد، تراز تجاری‌ ماه خرداد و سه ‌ماهه منتهی به خرداد امسال مثبت است؛ این یعنی صادرات از واردات سبقت گرفته است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از راه امروز رصد آمارها بیانگر این است؛ اگرچه صادرات در‌ ماه خرداد نسبت به‌ ماه اردیبهشت اندکی افزایش یافته، اما واردات در سومین ‌ماه سال ‌نسبت به‌ اردیبهشت با کاهش مواجه شده است.
همچنین براساس آمارها، در خردادماه سال‌جاری بیش از ۱۰میلیون کالا به ارزش ۴‌میلیارد و ۹۵۴‌هزار تن به کشورهای هدف صادرشده و در مقابل، ۲‌میلیون و ۹۷۴‌هزار تن کالای خارجی به ارزش ۴‌میلیارد و ۳۴۹‌میلیون دلار روانه بازارهای ایران شده است. تحلیل این داده ها از مثبت شدن تراز تجاری در خردادماه دارد.
تحلیل داده های تجاری
جدیدترین آمارهای اعلام‌شده از گمرک ایران حکایت  از تجارت غیرنفتی ۵/ ۲۵میلیارد دلاری کشور در ۳‌ماهه نخست امسال دارد. بر اساس ارائه شده از سوی او، در ۳‌ماهه امسال نزدیک به ۳۶‌میلیون تن کالا به ارزشی بیش از ۵/ ۲۵‌میلیارد دلار بین ایران و سایر کشورها مبادله شد که شاهد رشد ۵/ ۱۹‌درصدی تجارت خارجی کشور در بهار امسال بودیم.
سهم صادرات کشور از این میزان تجارت ۷/ ۲۷میلیون تن کالا به ارزش ۱۳‌میلیارد و ۶۹‌میلیون دلار گزارش شده که نسبت به بهار سال‌قبل با افزایش ۲۱‌درصدی همراه بوده است. در مقابل واردات در این مدت به هشت‌میلیون و ۱۵۴‌هزار تن به ۱۲‌میلیارد و ۴۶۴‌میلیون دلار رسید‌ه که ۱۸‌درصد نسبت به مدت مشابه افزایش را نشان می دهد.
 با پیشتازی صادرات نسبت به واردات در فصل بهار امسال، تراز تجاری کشور مثبت ۶۰۵‌میلیون دلار شد که این پیوستگی ۳‌ماهه برای کشور بی‌‌‌‌‌‌‌‌‌سابقه بوده است.
مقاصد صادراتی و وارداتی کدامند؟
اما ایران به کدام کشورها کالا صادر کرده است؟ آمارهای گمرک ایران درباه مقاصد صادرات کالاهای ایرانی در فصل بهار گویای این است که در ۳‌ماه نخست امسال کشورهای چین با ۴‌میلیارد و ۲۱۴‌میلیون دلار، عراق با یک‌میلیارد و ۸۲۴‌میلیون دلار، ترکیه با یک‌میلیارد و ۷۳۷‌میلیون دلار، امارات با یک‌میلیارد و ۶۴۵‌میلیون دلار و هند با ۴۲۴‌میلیون دلار، ۵‌مقصد اول کالاهای صادراتی کشورمان بودند.
 در زمینه کشورهای نخست طرف معامله با ایران در فصل بهار هم باید  گفت که کشورهای امارات با ۳‌میلیارد و ۴۲۶‌میلیون دلار، چین با ۳‌میلیارد و ۱۳۱‌میلیون دلار، ترکیه با یک‌میلیارد و ۲۷۳‌میلیون دلار، هند با ۵۱۲‌میلیون دلار و آلمان با ۴۵۶‌میلیون دلار، ۵ کشور نخست تامین‌‌‌‌‌‌‌‌‌کننده کالاهای موردنیاز کشورمان در فصل بهار بودند.
تجارت در خرداد
براساس آمارهای منتشر شده از سوی گمرک، در خردادماه سال‌جاری ۱۰میلیون و ۶۰۰‌هزار تن کالا به ارزش ۴‌میلیارد و ۹۵۴‌هزار تن به کشورهای هدف صادرشده و در مقابل، ۲‌میلیون و ۹۷۴‌هزار تن کالای خارجی به ارزش ۴‌میلیارد و ۳۴۹‌میلیون دلار به بازارهای داخلی واردشده است. این نشان می دهد، تراز تجاری خردادماه ۱۴۰۱ مثبت ۶۰۵‌میلیون دلار ارزیابی می‌شود.  بنابر آمارها صادرات ایران در‌ ماه قبل یعنی اردیبهشت،  وزنی معادل ۹‌‌‌‌‌‌‌‌‌میلیون و ۶۹۰‌‌‌‌‌‌‌‌‌هزار تن داشته و ارزش آن نیز به ۴‌‌‌‌‌‌‌‌‌میلیارد و ۸۱۷‌‌‌‌‌‌‌‌‌میلیون دلار می‌رسید.
این درحالی است که واردات در اردیبهشت نیز ۲‌‌‌‌‌‌‌‌‌میلیون و ۹۳۰‌‌‌‌‌‌‌‌‌هزار تن به ارزش ۵‌‌‌‌‌‌‌‌‌میلیارد و ۲۹۱‌‌‌‌‌‌‌‌‌میلیون دلار ثبت‌شده است.  از این‌رو تراز تجاری اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ معادل ۴۷۴‌‌‌‌‌‌‌‌‌میلیون دلار رقم خورده است.
رصد تجارت خارجی سومین‌ماه در سال‌های ۱۳۹۸، ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ نیز نشانگر این است که در سال‌۱۳۹۸ صادرات کشور وزنی معادل ۹‌میلیون و ۸۴۱‌هزار تن و ارزشی معادل ۲‌میلیارد و ۹۷۲‌میلیون دلار داشته است.واردات ۳‌میلیون و ۲۱۴‌هزار تن کالا به ارزش ۳‌میلیارد و ۵۱۸‌میلیون دلار کالا نیز در این بازه زمانی ثبت‌شده است که نشان از تراز تجاری منفی در ‌ماه سوم سال‌۱۳۹۸ دارد.
در سال‌۱۳۹۹ صادرات ۷‌میلیون و ۲۳۱‌هزار تن کالای ایرانی به ارزش ۲‌میلیارد و ۴۲‌میلیون دلار در کارنامه تجارت خارجی ثبت و به ازای آن هم ۲‌میلیون و ۴۹۹‌هزار تن کالای خارجی به ارزش ۲‌میلیارد و ۵۸۲‌میلیون دلار به بازارهای ایران وارد شد. تراز تجاری در این برهه زمانی نیز منفی بود، اما در سال‌۱۴۰۰ تراز تجاری با صادرات ۴‌میلیارد و ۶۰۴‌میلیون دلاری و واردات ۴‌میلیارد و ۷۰‌میلیون دلاری، مثبت شد. وزن کالاهای صادر شده به ۱۳‌میلیون و ۶۱۸‌هزار تن می‌رسید ‌و کالاهای واردشده نیز وزنی معادل ۳‌میلیون و ۳۱۷‌هزار تن داشتند.
صادرات و واردات در فروردین
کمی برگردیم به عقبتر و ببینم در نخستین ماه از سال جاری چه میزان کالا صادر شده است؟ ارزیابی داده های گمرک حاکی از این است که صادرکنندگان در فروردین‌ماه امسال، معادل ۷‌میلیون و ۳۲۴هزار تن کالا به بازارهای هدف داشته اند. ارزش کالاهای صادر شده از سوی این گروه تجار، به ۳‌میلیارد و ۶۳۳‌میلیون دلار رسیده است. صدور کالا در نخستین‌ماه امسال به‌رغم کاهش ۱۰درصدی در وزن نسبت به مدت مشابه، ۲۵درصد در ارزش رشد داشته است.
 در سال‌۱۴۰۰ صادرکنندگان ایرانی در نخستین‌ماه سال ‌۸‌میلیون و ۱۷۴‌هزار تن کالای ایرانی به بازارهای هدف صادر کردند که ارزش آنها به ۲‌میلیارد و ۹۴۴‌میلیون دلار می‌رسید.
در عین حال صادرات ایران در سال‌۱۳۹۹ نیز وزنی معادل ۵‌میلیون و ۳۲۲‌هزار تن داشته و ارزش آن نیز یک‌میلیارد و ۶۴۳‌میلیون دلار ثبت‌شده است.
در فروردین ۱۳۹۸ هم ۸‌میلیون و ۷۳۱‌هزار تن کالای ایرانی به ارزش ۲‌میلیارد و ۵۹۵‌میلیون دلار به بازارهای خارجی فرستاده شده بود. این ارقام نشان می‌دهد که صادرات فروردین امسال، نسبت به صادرات فروردین‌ماه در سه سال‌گذشته ارزش بیشتری داشته است، در عین حال در فروردین سال‌۱۳۹۴ که قبل از امضای برجام بود، ارزش صادرات ۲‌میلیارد و ۲۸۷‌میلیون دلار بود.
اما بر اساس آمارهای اعلام‌شده از سوی گمرک، در فروردین‌ماه امسال ۲‌میلیون و ۲۵۲هزار تن کالا از کشورهای مبدا به ایران وارد شده است که ارزش آن به ۲‌میلیارد و ۸۲۴‌میلیون دلار می‌رسد.
واردات در اسفندماه سال‌گذشته، وزنی معادل ۴‌میلیون و ۴۲۲‌هزار تن داشته و ارزش آن نیز ۶‌میلیارد و ۴۳۶‌میلیون دلار ثبت‌شده است.
 همچنین واردات در فروردین‌ماه سال‌۱۴۰۰ نیز وزنی معادل ۲‌میلیون و ۴۴‌هزار تن داشته و ارزش آن نیز ۲‌میلیارد و ۷۹۶‌میلیون دلار ثبت‌شده است.
خرید کالا از کشورهای مبدا در فروردین ۱۳۹۹ هم دارای ارزشی معادل یک‌میلیارد و ۸۷۷‌میلیون دلار و وزن آن هم ۲‌میلیون و ۴۹۱‌هزار تن بوده است. در فروردین‌ماه سال‌۱۳۹۸ نیز واردکنندگان توانسته بودند ۲‌میلیون و ۸۳‌هزار تن کالا به ارزش ۲‌میلیارد و ۳۳۵‌میلیون دلار به کشور وارد کنند. ارزیابی نشان می دهد، در فروردین امسال نسبت به نخستین‌ماه سه سال‌گذشته، واردات دارای بیشترین ارزش بوده است.
صادرات و واردات در اردیبهشت
ارزیابی آمارهای رسمی بیانگر آن است که صادرات در ماه دوم امسال، وزنی معادل ۹ میلیون و ۶۹۰ هزار تن داشته و ارزش آن نیز به ۴ میلیارد و ۸۱۷ میلیون دلار می رسد؛ این در حالی است که در فروردین امسال، ۷ میلیون و ۳۲۴ هزار تن کالا به ارزش ۳ میلیارد و ۶۹۹ میلیون دلار به بازارهای هدف صادر شده بود. بررسی صادرات در ماه دوم سال ۱۴۰۰ نیز حاکی این بود که صادرکنندگان در این بازه زمانی توانسته اند، ۸ میلیون و ۶۱۷ هزار تن کالای ایرانی را با ارزشی معادل ۳میلیارد و ۲۹۲ میلیون دلار به بازارهای مقصد صادر کنند.
همچنین بررسی صادرات در اردیبهشت ۱۳۹۹ نیز نشان می دهد، در این مدت ۹میلیون و ۱۱۰ هزار تن کالای ایرانی به ارزش ۲میلیارد و ۶۳۲ میلیون دلار به شرکای تجاری فروخته شده است. آنچه از صادرات در اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ ثبت شده نیز حکایت از فروش ۲۱ میلیون و ۳۹۰ هزار تن کالای ایرانی با ارزشی معادل ۵ میلیارد و ۷۹۲ میلیون دلار به بازارهای هدف دارد.
ارزیابی آمارهای صادراتی ۴ سال مذکور نشان می دهد صدور کالا در اردیبهشت سال ۱۳۹۸ نسبت به سه سال دیگر، هم از نظر وزنی و هم از نظر ارزش پیشتاز است.
در مقابل براساس ارزیابی های آماری گمرک، واردات کالا در ماه دوم امسال از نظر ارزش بیش از واردات در اردیبهشت ماه سال های ۱۴۰۰، ۱۳۹۹ و ۱۳۹۸ است. در اردیبهشت سال جاری ۲میلیون و ۹۳۰ هزار تن کالای خارجی به ارزش ۵ میلیارد و ۲۹۱میلیون دلار وارد کشور شده است؛ این در حالی است که در فروردین امسال ۲میلیون و ۲۵۲ هزار تن کالا به ارزش ۲ میلیارد و ۸۲۴ میلیون دلار از مرزهای کشور وارد ایران شده بود.
 در اردیبهشت ماه سال گذشته نیز ۳ میلیون و ۳۱۹ هزار تن به ارزش ۳ میلیارد و ۷۲۸ میلیون دلار واردات انجام شد. این رقم در سال ۱۳۹۹ معادل ۳ میلیون و ۹۳۳ هزار تن کالا به ارزش ۳ میلیارد و ۱۶۱ میلیون دلار بود. در سال ۱۳۹۸ نیز وارداتی معادل ۳ میلیون و ۶۹۶ هزار تن کالا به ارزش ۴ میلیارد و ۵۵۰ میلیون دلار در کارنامه تجارت خارجی این ماه ثبت شده بود. مقایسه ارقام واردات مذکور نشان می دهد که در اردیبهشت ماه امسال کالاهای گران تری وارد کشور شده است، زیرا اگرچه در اردیبهشت امسال واردات از نظر ارزش، بیشترین رقم را ثبت کرده ولی از نظر وزنی پایین ترین تناژ را نسبت به مدت مشابه سه سال گذشته تجربه کرده است.
 ارزیابی تراز تجاری در اردیبهشت چهار سال مورد بررسی، بیانگر آن است که در اردیبهشت ۱۳۹۸ تراز تجاری مثبت بوده و در سه سال دیگر با کسری تجاری مواجه بوده ایم. تراز تجاری ایران در ماه دوم سال منفی شد. در اردیبهشت ماه امسال واردات از صادرات سبقت گرفت و کسری تجاری نیز به ۴۷۴ میلیون دلار رسید. در سال ۱۴۰۰ تراز تجاری ایران منفی ۴۳۶ میلیون دلار و در سال ۱۳۹۹ نیز منفی ۵۲۹ میلیون دلار بوده است، اما در سال ۱۳۹۸ تراز تجاری مثبت یک میلیارد و ۲۴۲ میلیون دلار بوده است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.