صفحه اصلی / اقتصادی / شفافیت؛ محصول عرضه استارتاپ‌ها در بازار سرمایه
شفافیت؛ محصول عرضه استارتاپ‌ها در بازار سرمایه

کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

شفافیت؛ محصول عرضه استارتاپ‌ها در بازار سرمایه


یک کارشناس بازار سرمایه گفت: یکی از ویژگی‌های مهم عرضه شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها در بازار سرمایه شفافیت اطلاعات و کاهش انحراف منابع و تسهیلات است.

کسب و کار نیوز: یک کارشناس بازار سرمایه گفت: یکی از ویژگی‌های مهم عرضه شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها در بازار سرمایه شفافیت اطلاعات و کاهش انحراف منابع و تسهیلات است.

خانکی در گفتگو با خبرنگار کسب و کار درباره تامین سرمایه استارتاپ‌ها و دانش‌بنیان‌ها از بازار سرمایه تصریح کرد: انحراف منابع در تسهیلاتی که دولت به اسم دانش‎بنیان و استارتاپ‌ها اختصاص داده، زیاده بوده و این مساله‌ای است که همیشه شاهد آن هستیم. دلیل آن هم این است که سیستم‌های شناسایی کسب‌وکارهایی که واقعا دانش‌بنیان هستند و قصد سرمایه‌گذاری این تسهیلات را در حوزه فعالیت خود دارند خیلی محدود و تخصصی است و انحراف منابع زیادی اتفاق می‌افتد و معمولا سوءاستفاده‌های متعددی هم صورت می‌گیرد.

وی در پاسخ به این پرسش که بازار سرمایه چه کمکی به رفع این معضل می‌تواند داشته باشد، گفت: در این راستا با مشکلاتی مواجه هستیم، معمولا شرکت‌های بزرگ وارد بازار سرمایه می‌شوند ولی این تسهیلات یا خرد هستند یا به شرکت‌هایی که در حال رشد و توسعه‌اند تخصیص می‌یابند.

خانکی معتقد است: اگر در بازار سرمایه بازاری نظیر SME داشته باشیم که تابلوی آن مهجور مانده؛ این تسهیلات می‌تواند توسط کمیته‌های سرمایه‌گذاری صندوق‌ها به شرکت‌ها تخصیص داده شود. به‌عبارتی این شرکت‌ها می‌توانند روی تابلوهای فرعی فرابورس لیست شوند و تسهیلات بگیرند و راحت‌تر سهام واگذار کنند تا مشکلات ارزش‌گذاری آنها کمتر شود.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: عرضه این شرکت‌ها در بورس و تخصیص تسهیلات از طریق بازار سرمایه چند ویژگی مهم دارد؛ اول اینکه اطلاعات شفاف‌تری در اختیار مردم قرار می‌گیرد و تقارن اطلاعاتی بیشتری ایجاد می‌شود، دوم اینکه احتمال ارزش‌گذاری‌های نامناسب را کمتر می‌کند، سوم انحراف منابع به دلیل گزارش‌هایی که باید براساس مقررات بورس ارائه شود، کاهش می‌یابد چون مشخصا محل هزینه‌کرد شفاف‌تر خواهد شد.

وی تصریح کرد: به‌نظرم این اتفاق می‌تواند بحث هدررفت منابع را کاهش دهد و حتی می‌توان کاری را به این شکل طراحی کرد تا بانک به شرکت‌هایی که در بازار SME یا بازاری نظیر هدف که قرار بود برای شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها طراحی شود؛ تسهیلات بدهد که به نوبه خود می‌تواند بخشی از انحراف در تخصیص منابع را از بین ببرد.

خانکی در پایان گفت: تامین مالی‌های دیگری که می‌تواند اتفاق بیافتد فقط به تسهیلات بانکی ختم نمی‌شود و به‌نظرم خرده سرمایه‌گذاران هم در بازار می‌توانند به این فرآیند کمک کنند و مثال آن تامین مالی جمعی است که البته در برخی از سکوها قابلیت انتشار و معاملات سهام هنوز وجود ندارد و اگر این موضوع اتفاق بیافتد خیلی از مردم می‌توانند با درجه ریسک‌پذیری مختلف روی این شرکت‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

همچنین مطالعه کنید:

افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیات دولت اجرا می شود

به گزارش کسب و کار نیوز ، اسفند سال گذشته بیش از ۲۰ جلسه با …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.