صفحه اصلی / اجتماعی / بهداشت و سلامت / روند صعودی کرونا در کشور در هفته ۱۲۵ همه‌گیری
روند صعودی کرونا در کشور در هفته ۱۲۵ همه‌گیری

روند صعودی کرونا در کشور در هفته ۱۲۵ همه‌گیری

پس از طی دوره‌ای آرامش در آمارهای کرونایی، دوباره روند بیماری در کشور صعودی شده و اکنون در آغاز موج هفتم آن قرار داریم؛ موجی که پیش بینی دقیقی از قله آن وجود ندارد و متخصصان تکمیل واکسیناسیون و رعایت جدی پروتکل‌ها را شرط عبور کم‌خطر از آن و نزول مجدد آمارها می‌دانند...

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، چند روزی است که آمار مبتلایان بیماری در کشور دوباره چهار رقمی شده و بالطبع میزان مراجعات و بستری‌های بیمارستانی نیز افزایش یافته است. همچنین پس از طی دوره‌ای حدود ۶۰ روزه که تعداد فوتی‌های روزانه کووید در کشور تک رقمی بود و چند روز صفر را نیز تجربه کردیم، مجددا جانباختگان این بیماری دو رقمی شده و روز گذشته نیز ۱۳ فوتی کرونا در کشور ثبت شد.

بر همین اساس هم شمار شهرهای قرمز و نارنجی دوباره افزایش یافته است؛ به طوری که  طبق آخرین اعلام وزارت بهداشت، تعداد شهرهای با وضعیت قرمز از ۴ به ۱۵ و تعداد شهرهای با وضعیت نارنجی از ۱۴ به ۳۵ شهر افزایش یافته و تعداد شهرهای با وضعیت زرد از ۱۴۲ به ۲۰۸ و تعداد شهرهای با وضعیت آبی از ۲۸۸ به ۱۹۰ شهر رسید.

روند صعودی کرونا در کشور در هفته ۱۲۵ همه‌گیری

بنابر اعلام وزارت بهداشت، در هفته سوم تیرماه مصادف با هفته ۱۲۵ همه‌گیری در کشور، موارد بستری ناشی از کرونا به ۱۴۷۱ مورد رسیده است که این رقم در هفته قبل از آن ۵۹۱ مورد ثبت شده بود. همچنین موارد مثبت شناسایی شده سرپایی از ۳۲۶۰  مورد در هفته دوم به ۹۳۴۹ مورد در هفته سوم تیرماه و فوتی ها نیز در کل کشور از ۱۸ نفر در هفته دوم به ۴۰ نفر در هفته سوم تیرماه افزایش یافته است.

روند صعودی کرونا در کشور در هفته ۱۲۵ همه‌گیری

روند صعودی کرونا در کشور در هفته ۱۲۵ همه‌گیری

در مجموع در هفته سوم تیرماه، افزایش بارز بیماران بستری کووید در ۱۹ استان کشور، افزایش در ۹ استان دیگر و کاهش مختصر در دو استان و ایستایی موارد بیماری در یک استان کشور گزارش شده است.

همچنین افزایش بارز موارد فوت نیز در پنج استان طی هفته اخیر گزارش شده است.

روند صعودی کرونا در کشور در هفته ۱۲۵ همه‌گیری

روند صعودی کرونا در کشور در هفته ۱۲۵ همه‌گیری

افزایش فوتی‌ها دور از انتظار نیست

وزیر بهداشت نیز در جدیدترین اظهارت خود با اعلام آغاز موج هفتم بیماری در کشور، تاکید کرد که «از یکی دو هفته پیش، شاهد افزایش موارد ابتلا و بستری بیماران در بیمارستانها هستیم و در این شرایط، افزایش موارد مرگ و میر، دور از انتظار نیست.»

بنا بر اعلام عین‌اللهی، «در حال حاضر بین هفته دوم تا سوم موج هفتم کرونا به سر می بریم و شمار جانباختگان این بیماری دوباره دو رقمی شده است و البته تعداد موارد فوتی کرونا در روزهای آینده، قابل پیش بینی نیست». وی در عین حال توصیه می‌کند که مردم جهت تکمیل واکسیناسیون خود اقدام کرده و رعایت پروتکل‌های بهداشتی را جدی بگیرند.

دکتر عباس شیراوژن – سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز با اشاره به روند صعودی کرونا در کشور طی دو هفته اخیر اعلام کرده است که در هفته اخیر نسبت به هفته قبل از آن «آمار بستری‌های کرونا دو و نیم برابر بیشتر و تعداد فوتی‌های هفتگی نیز ۴۰ درصد افزایش داشته است و اگر رعایت‌ها خوب نباشد، ممکن است این روند افزایشی، بیشتر شود.»

وی ضمن آنکه امیدوار است روند افزایشی موج هفتم به اندازه موج‌های سابق نباشد و زودتر از زمانِ پیک آن بگذریم، به آمار بالای این زیرسویه در کشورهای اروپایی و آمریکایی اشاره می‌کند و درباره پیش‌بینی‌ها از قله این موج در کشور، می‌گوید: «هرچند نمی‌توان به صورتی دقیق گفت، اما احتمالا در عرض دو – سه هفته آینده افزایش را موارد خواهیم داشت و امیدواریم بعد از آن شاهد افت موارد بیماری در کشور باشیم.»

ویژگی‌های سویه غالب در گردش در کشور

در هر حال بنابر اعلام متخصصان، ویروسی اکنون در کشور در گردش است زیرسویه BA۴ و بیشتر از آن، زیرسویه BA۵  اُمیکرن است. البته این زیرسویه بیشتر علایم تنفسی فوقانی و علایمی نظیر عطسه، سرفه، آبریزش بینی و در برخی‌ها اسهال و در برخی‌ها هم خستگی و کوفتگی و تب ایجاد می‌کند و اغلب درگیری شدید تنفسی نمی‌دهد. با این حال برای افراد دارای بیماری‌های همزمان مانند بیماران دیابتی، نارسایی کلیه، فشار خون و … می‌تواند دردسرساز باشد و لازم است که این افراد به صورت ویژه در نظر گرفته شوند.

همچنین به گفته متخصصان، هرچند میزان بیماری‌زایی و کشندگی این زیرسویه نسبت به سوش دلتا خیلی کمتر است، اما در عین حال نمی‌توان هیچ پیش بینی درباره این ویروس داشت.

تاکید بر تکمیل واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های ضد کرونا

در مجموع در شرایط فعلی بیماری و آغاز موج هفتم آن در کشور، بر ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی و بویژه استفاده از ماسک و همچنین استقبال بیشتر از واکسیناسیون دزهای یادآور بویژه اگر شش ماه از تزریق دز قبلی گذشته است، تاکید و توصیه می‌شود که مردم برای تکمیل واکسیناسیون خود اقدام کنند.

 بنابر اعلام عباس شیراوژن_ سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، «در حال حاضر نزدیک به ۲۹هزار مجموعه‌ بهداشتی و مراکز تجمیعی، آمادگی تزریق واکسن کرونا را دارند». همچنین تاکیدها بر آن است که بهترین واکسن در دسترس‌ترین واکسن است.

در مجموع در شرایطی که متخصصان و مسوولان سلامت کشور، علاوه بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تکمیل واکسیناسیون و تزریق دز یادآور در صورت گذشت پنج یا شش ماه از تزریق قبلی را شرط عبور کم خطر از موج هفتم می‌دانند، اما شاهدیم که پس از فروکش آمارها در چند ماه گذشته در کشور، آمار واکسیناسیون روزانه آن نیز کاهش یافت و هرچند که در سال گذشته به تزریق روزانه بیش از یک میلیون دز رسیدیم و حتی در روزهایی آمار تزریق بیش از یک میلیون و ۶۰۰هزار دز نیز ثبت شد، اما با بهتر شدن شرایط بیماری، مراجعات برای واکسیناسیون نیز کمتر شد و به حدود ۱۰ – ۱۲ هزار نفر رسیدیم. البته آمارها حاکی از آن است که با هشدارها درباره موج هفتم بیماری، میزان مراجعات به مراکز واکسیناسیون طی روزهای اخیر مقداری افزایش یافته است.

در مجموع تا ظهر روز گذشته بیش از ۶۴ میلیون و ۶۹۸ هزار نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۵۸ هزار نفر دُز دوم و ۲۸ میلیون و ۲۲۷ هزار دُز سوم واکسن کرونا را در کشور تزریق کرده‌اند و به این ترتیب مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۰ میلیون و ۹۸۴ هزار و ۴۸۷ دُز رسیده است.

همچنین مطالعه کنید:

آمادگی ایران برای صادرات دارو به ارمنستان

به گزارش کسب و کار نیوز، همزمان با برگزاری هجدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.