صفحه اصلی / اقتصادی / تشدید بی‌اعتمادی سهامداران
تشدید بی‌اعتمادی سهامداران

تصمیمات خلق الساعه و سیاستگذاری‌های غلط بورس را در مسیر ریزش بیشتر قرار داد

تشدید بی‌اعتمادی سهامداران



در روزهایی که بازار سرمایه، با خروج نقدینگی و بی‌ اعتمادی سهامداران رو به روست و ثابت ماندن نرخ ارز نیمایی با وجود افزایش نرخ دلار، به مانعی برای رشد بورس تبدیل شده است،تصمیمات خلق‌الساعه و بدون بنیه کارشناسی، بیاعتمادی به این بازار و روند خروج سرمایه را تشدید کرده است. تنها از ابتدای تیرماه تاکنون در مجموع 4 هزار و 261 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج است.

مریم بابایی

در روزهایی که بازار سرمایه، با خروج نقدینگی و بی‌ اعتمادی سهامداران رو به روست و ثابت ماندن نرخ ارز نیمایی با وجود افزایش نرخ دلار، به مانعی برای رشد بورس تبدیل شده است،تصمیمات خلق‌الساعه و بدون بنیه کارشناسی، بی‎اعتمادی به این بازار و روند خروج سرمایه را تشدید کرده است. تنها از ابتدای تیرماه تاکنون در مجموع ۴ هزار و ۲۶۱ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج است.
بورس تهران در حالی کانال حساس یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی را از دست داد که به واسطه تصمیم‌گیری‌های غلط مستعد ریزش بیشتر طی روزهای آینده است. اخیرا طرحی در کمیسیون صنایع و معادن مجلس با عنوان “طرح تنظیم بازار کالاهای مشمول الزام به عرضه در بورس‌های کالایی” مورد تصویب قرار گرفته که قرائن موجود در فرایند تدوین طرح و محتویات پیشنهادی باعث نگرانی از گسترش فساد در دستگاه‌های اجرایی و رواج امضای طلایی شده است.

در همین زمینه عضو هیات مدیره کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار از ارائه طرح مجلس برای تشکیل کارگروه عرضه محصولات بورس‌های کالایی؛ بدون نماینده بازار سرمایه خبر داد و در گفتگو با (سنا) گفت: طرح تنظیم بازار کالاهای مشمول الزام به عرضه در بورس‌های کالایی که اخیرا مطرح شده است، اصلاح شده‌ی طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد است که در سال‌های گذشته در کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گرفته و در صورت تصویب آن در مجلس شورای اسلامی می‌تواند آثار نامطلوب بر صنعت و بازار سرمایه داشته باشد و ضمن افزایش تصمیمات خلق الساعه، قیمت‌گذاری دستوری، عدم شفافیت‌ها به مخاطره انداختن امنیت سرمایه گذاری و قابلیت پیش‌بینی پذیری اقتصاد را تهدید می‌کند.

وی افزود: این طرح ضمن کاهش اختیارات و تضعیف جایگاه بورس‌های کالایی باعث افزایش اختیارات وزارت صنعت معدن و تجارت شده و می‌تواند مداخلات دولت در محیط کسب و کار را افزایش دهد در حالی که در قوانین فعلی به دفعات بر اهمیت و ضرورت بورس های کالایی اشاره شده است.

در همین راستا فعالان بازار سرمایه خواهان بررسی دلایل سرپیچی وزارت صنعت، معدن و تجارت و کمیسیون صنایع و معادن مجلس از تصمیم دولت در مخالفت با خروج محصولات از بورس کالا شدند.
بورسی‌ها معتقدند وزارت صنعت و مجلس با طرح تنظیم بازار کالاهای مشمول الزام به عرضه در بورس‌ کالا، علاوه بر اینکه ریسک‌های جدیدی بر بورس تحمیل می‌کنند، خلاف مصوبه دولت است.

در معاملات روز دوشنبه بیستم تیر ماه، شاخص کل بورس پایتخت با ریزش ۱۰ هزار و ۸۹۰ واحدی نسبت به روز شنبه به رقم یک میلیون و ۴۸۷ هزار و ۶۲۲ واحد رسید.

شاخص هم وزن بورس نیز با افت ۶ هزار و ۲۷۰ واحدی در سطح ۴۰۹ هزار و ۵۵۹ واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) ۲۲۲ واحد پائین آمد و در سطح ۱۹ هزار و ۸۲۲ واحد قرار گرفت.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.