چهارشنبه , ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / تولید یک میلیون و چهارصد هزار خودرو تا پایان سال تحقق خواهد یافت؟/عقب‌ماندگی در تولید خودرو
تولید یک میلیون و چهارصد هزار خودرو تا پایان سال تحقق خواهد یافت؟/عقب‌ماندگی در تولید خودرو

تولید یک میلیون و چهارصد هزار خودرو تا پایان سال تحقق خواهد یافت؟/عقب‌ماندگی در تولید خودرو

کسب و کار نیوز- وزارت صمت برای خودروسازان برنامه افزایش تولید را در نظر گرفته است. در شرایطی که بنابر آمار منتشر شده فروش خودرو توسط سه خودروساز ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو از تولید پیشی گرفته، مشخص نیست این برنامه چگونه قابلیت اجرایی شدن خواهد داشت. برنامه تولید خودرو در تیراژهای بالاتر توسط متولی در حالی اعلام شده که خودروسازان با زیان هزاران هزار میلیاردی روبرو هستند و در شرایط فعلی نیز بنابر اعلام خود شرکتها تولید برای شان صرفه ندارد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، سیاست گذار خودرویی، تکلیف تولید یک میلیون و چهارصد هزار دستگاهی را برای سه خودروساز بزرگ کشور در سال جاری در نظر گرفته است. این در حالی است که آمار تولید بهاری خودروسازان از فاصله ای حدود ۳۸ درصدی با هدف گذاری برای تیراژ تولید در پایان سه ماهه اول سال جاری حکایت می کند. آیا خودروسازان می توانند در مدت زمان باقی مانده تا پایان سال به تکلیفی که وزارت صمت روی دوش آنها قرار داده عمل کنند یا اینکه همانند سه سال گذشته به هدف گذاری صورت گرفته دست پیدا نمی کنند.

این در حالی است که کل فروش سه خودروساز بزرگ کشور در بهار امسال ۲۵۰‌ هزار و ۲۴۹ دستگاه بوده، تولید خودروسازان در بهار امسال ۲۲۶ هزار و ۲۴۵ دستگاه بوده که بیانگر پیشی گرفتن فروش از تولید است. بررسی آخرین آمار مربوط به تولید و فروش خودروسازان مربوط به بهار امسال نشان می‌دهد که کل فروش سه خودروساز بزرگ کشور (ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو) در بهار امسال ۲۵۰ هزار و ۲۴۹ دستگاه بوده، این در حالیست که تولید خودروسازان در بهار امسال ۲۲۶ هزار و ۲۴۵ دستگاه بوده که بیانگر پیشی گرفتن فروش از تولید است که می‌تواند یکی از نتایج تکمیل خودروهای ناقص و کاهش خودروهای دپویی باشد.

همچنین میزان فروش خودروسازان در مقایسه با بهار پارسال (فروش ۱۸۶ هزار دستگاه) رشد ۳۵ درصدی را نشان می‌دهد.بررسی جزئیات فروش خودروسازان نیز نشان می‌دهد که ایران‌خودرو با رشد ۵۱ درصدی فروش نسبت به بهار پارسال، توانسته ۱۳۵ هزار و ۳۳۹ دستگاه خودرو بفروشد که بیشترین فروش را در بین شرکت‌های تولیدکننده خودرو داشته است.این شرکت در بهار امسال ۱۲۳ هزار و ۸۸۷ دستگاه خودرو نیز تولید کرده که با توجه به آمار فروش، ۱۱ هزار و ۴۵۲ دستگاه محصول بیشتری نسبت به تیراژ بهار خود فروخته است.

ایران خودرو در این مدت، ۸۶ هزار و ۲۹۱ دستگاه در گروه پژو با متوسط قیمت ۱۶۷ میلیون و ۵۰۰ هزار، ۱۳ هزار و ۵۲۱ دستگاه سمند با متوسط قیمت ۱۹۸ میلیون تومان، ۱۵ هزار و ۵۸۸ دستگاه دنا با متوسط قیمت ۳۲۷ میلیون تومان، ۱۴ هزار و ۷۰۰ دستگاه رانا با متوسط قیمت ۱۹۱ میلیون تومان، ۳ هزار و ۴۱۵ دستگاه هایما با متوسط قیمت ۵۶۱ میلیون تومان و هزار و ۸۳۶ دستگاه تارا با متوسط قیمت حدوداً ۳۰۸ میلیون تومان فروخته است.

همچنین سایپا توانسته ۸۶ هزار و ۸۱۱ دستگاه خودرو در بهار امسال بفروشد که در مقایسه با بهار پارسال، حدوداً ۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد؛ فروش گروه X۲۰۰ سایپا شامل تیبا، کوئیک و ساینا حدوداً ۶۰ هزار دستگاه بوده که با متوسط قیمت بیش از ۱۲۲ میلیون تومان فروخته شده‌اند. سایپا همچنین پنج هزار و ۵۱۶ دستگاه شاهین را نیز به فروش رسانده که قیمت آن حدوداً ۲۹۴ میلیون تومان بوده است.

پارس‌خودرو نیز فروشی ۲۸ هزار و ۹۹ دستگاهی را در بهار امسال به ثبت رسانده که نسبت به بهار پارسال رشد حدوداً ۶۸ درصدی را نشان می‌دهد. گروه Q۲۰۰ پارس‌خودرو ۱۵ هزار و ۲۲۰ دستگاه فروش در بهار امسال داشته و متوسط قیمت آن کمی بیش از ۱۴۰ میلیون تومان بوده است. پارس‌خودرویی‌ها همچنین در مجموع ۱۲‌ هزار و ۵۷۸ دستگاه انواع کوئیک را در بهار امسال به فروش رسانده‌اند که گران‌ترین آنها به مدل اتومات پلاس با قیمت کمتر از ۱۴۸ میلیون تومان مربوط می‌شود. همچنین این شرکت ۳۰۱ دستگاه ساینا را نیز در بهار امسال به فروش رسانده که متوسط قیمت آن کمی بیش از ۱۲۳ میلیون تومان بوده است.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت خودرو

بابک صدرایی، کارشناس خودرو

به نظر می رسد دولت و وزرای اقتصادی اصولا علاقمند به بازی با اعداد هستند. تمام تلاش سیاست گذار این است که رکود تولید خودرو در سال ۹۰ را شکسته و رکورد جدیدی برای خود ثبت کند. در سال ۹۰ بیشترین میزان تولید خودرو داشتیم. یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو در سال ۹۰ تولید شد. به همین منظور وزارت صمت در تلاش است و به هر دری می زند تا اعلام کند در این دوره تولید خودرو به بالاترین میزان خود رسیده است. تحقق این اتفاق غیر ممکن است.

خودرو سمند و ۴۰۵ در حال توقف تولید است. تیبا شماره گذاری نمی شود. خودروی شاهین هم از نظر موتوری مشکل دارد که باید بررسی و مجدد تولید شود. بنابراین بعید است تا پایان سال جاری وعده تولید یک میلیون و ۴۰۰ هزار خودرو عملیاتی شود. از سوی دیگر تحریم ها در سالهای اخیر منجر به خروج شرکتهای خارجی از کشور شده است. همچنین با تامین قطعات خودرو به صورت جدی مواجه هستیم. با این تفاسیر رکود زنی تولید خودرو چطور ممکن خواهد شد.

رشد فروش نیز ناشی از چند عامل است. هر چقدر بازار نامتعادل تر باشد و ثبات اقتصادی حاکم نشود، تمایل مردم برای تبدیل پول به کالای سرمایه ای بیشتر خواهد شد. پیش بینی آینده حاکی از این است که تمام کالاها باز هم گران تر خواهند شد. پس تقاضا برای خودرو نیز افزایش یافته است. از طرف دیگر خودروهای سه خودروساز ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو همخوانی بیشتری با جیب مردم دارد. با مقداری پس انداز خرید خودرو از این سه خودروساز قابل دسترس تر است. محدوده قیمتی این خودروها در شرایط فعلی تقاضای بیشتری دارد. پس طبیعی است که فروش بیشتر خواهد شد.

بازار خودرو از دو فاکتور تاثیر پذیر دارد. فاکتور اقتصادی و فاکتور احساسی. اینکه برجام به سرانجام برسد یا نرسد. واردات خودرو تحقق پیدا کند یا به سالهای آینده موکول شود. این دو عامل بر قیمت خودرو تاثیرگذار است.

این در حالی است که کشور درگیر تورم فزآینده ای است که تاثیر آن بر تمام بازارها مشاهده می شود. وقتی کشور در شیب گرانی قرار دارد خودرو ارزان نخواهد شد. اگر خودرو ارزان شود با تورم فزآینده ای که وجود دارد جای سوال دارد. اصلا با عقلانیت جور در نمی آید که خودرو ارزان شود. خودرو جزئی از اقتصاد است. وقتی در چند سال اخیر تورم وجود داشته خودرو حتی از تورم نیز بیشتر افزایش قیمت داشته است. با علم به این اتفاقات و با اعلام اینکه بخشی از رشد قیمتها بر سال آینده مانده است، سال ۱۴۰۲ هم گرانی خودرو را داریم و این کالا هم گران تر خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید:

طرح کالابرگ در ۱۴۰۳ ادامه می‌یابد/ امسال کسری بودجه نخواهیم داشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.