صفحه اصلی / سرخط خبرها / ادامه گرانی ها در بازار خودرو
ادامه گرانی ها در بازار خودرو

بابک صدرایی، کارشناس خودرو:

ادامه گرانی ها در بازار خودرو

کسب و کار نیوز- به نظر می رسد دولت و وزرای اقتصادی اصولا علاقمند به بازی با اعداد هستند. تمام تلاش سیاست گذار این است که رکورد تولید خودرو در سال 90 را شکسته و رکورد جدیدی برای خود ثبت کند.

به گزارش کسب و کار نیوز ، در سال ۹۰ بیشترین میزان تولید خودرو داشتیم. یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو در سال ۹۰ تولید شد. به همین منظور وزارت صمت در تلاش است و به هر دری می زند تا اعلام کند در این دوره تولید خودرو به بالاترین میزان خود رسیده است. تحقق این اتفاق غیر ممکن است.

خودرو سمند و ۴۰۵ در حال توقف تولید است. تیبا شماره گذاری نمی شود. خودروی شاهین هم از نظر موتوری مشکل دارد که باید بررسی و مجدد تولید شود. بنابراین بعید است تا پایان سال جاری وعده تولید یک میلیون و ۴۰۰ هزار خودرو عملیاتی شود. از سوی دیگر تحریم ها در سالهای اخیر منجر به خروج شرکتهای خارجی از کشور شده است. همچنین با تامین قطعات خودرو به صورت جدی مواجه هستیم. با این تفاسیر رکود زنی تولید خودرو چطور ممکن خواهد شد.

رشد فروش نیز ناشی از چند عامل است. هر چقدر بازار نامتعادل تر باشد و ثبات اقتصادی حاکم نشود، تمایل مردم برای تبدیل پول به کالای سرمایه ای بیشتر خواهد شد. پیش بینی آینده حاکی از این است که تمام کالاها باز هم گران تر خواهند شد. پس تقاضا برای خودرو نیز افزایش یافته است. از طرف دیگر خودروهای سه خودروساز ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو همخوانی بیشتری با جیب مردم دارد. با مقداری پس انداز خرید خودرو از این سه خودروساز قابل دسترس تر است. محدوده قیمتی این خودروها در شرایط فعلی تقاضای بیشتری دارد. پس طبیعی است که فروش بیشتر خواهد شد.

بازار خودرو از دو فاکتور تاثیر پذیر دارد. فاکتور اقتصادی و فاکتور احساسی. اینکه برجام به سرانجام برسد یا نرسد. واردات خودرو تحقق پیدا کند یا به سالهای آینده موکول شود. این دو عامل بر قیمت خودرو تاثیرگذار است.

این در حالی است که کشور درگیر تورم فزآینده ای است که تاثیر آن بر تمام بازارها مشاهده می شود. وقتی کشور در شیب گرانی قرار دارد خودرو ارزان نخواهد شد. اگر خودرو ارزان شود با تورم فزآینده ای که وجود دارد جای سوال دارد. اصلا با عقلانیت جور در نمی آید که خودرو ارزان شود. خودرو جزئی از اقتصاد است. وقتی در چند سال اخیر تورم وجود داشته خودرو حتی از تورم نیز بیشتر افزایش قیمت داشته است. با علم به این اتفاقات و با اعلام اینکه بخشی از رشد قیمتها بر سال آینده مانده است، سال ۱۴۰۲ هم گرانی خودرو را داریم و این کالا هم گران تر خواهد شد.

 

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.