صفحه اصلی / اسلایدر / صادرات ۲.۷ میلیارد دلاری ۱۰۰۰ شرکت صادرات محور در شهرک‌های صنعتی
صادرات ۲.۷ میلیارد دلاری ۱۰۰۰ شرکت صادرات محور در شهرک‌های صنعتی

صادرات ۲.۷ میلیارد دلاری ۱۰۰۰ شرکت صادرات محور در شهرک‌های صنعتی

کسب و کار نیوز- معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی از صادرات ۲.۷ میلیارد دلاری ۱۰۰۰ شرکت صادرات محور در شهرک‌های صنعتی در سال گذشته خبر داد و گفت که سهم صنایع کوچک از کل صادرات غیرنفتی کمتر از ۱۰ درصد است، چراکه بیشتر نیازهای داخلی را صنایع کوچک تامین می‌کنند.

به گزارش کسب و کار نیوز ، عزیزالله قربانی با اشاره به فعالیت ۱۰۰۰ شرکت صادرات محور در شهرک‌ها که سال گذشته ۲.۷ میلیارد دلار صادرات داشتند، گفت: با توجه به اینکه بیشتر نیازهای داخلی را صنایع کوچک تامین می‌کنند، حجم صادرات آنها نسبت به شرکت‌های بزرگ کمتر است.

وی از حمایت سازمان صنایع کوچک از ۲۱ شرکت مدیریت صادرات خبر داد و گفت: این شرکت‌ها در حال ارائه آموزش به شرکت کوچک و متوسط هستند. معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در پاسخ به سوالی درباره سهم این صنایع از کل صادرات غیرنفتی کشور، اظهار کرد: سهم صادرات صنایع کوچک از کل صادرات غیرنفتی است که همانطور که اشاره شد علت اصلی آن تامین نیازهای داخلی از سوی این صنایع است.

۳۱ برند ملی تعریف می‌شود

به گفته وی، از جمله مهم‌ترین موانع صادرات برای صنایع کوچک نداشتن برند است. به همین دلیل توسعه برندسازی در دستور کار قرار گرفته و مقرر شده حداقل ۳۱ برند ملی تعریف شود و صنایع کوچک در قالب این برندها صادرات کنند. چراکه صنایع به تنهایی برای این کار مشکل دارند. مقدمات این فرایند تعریف شده است. قربانی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۱۰ کنسرسیوم صادرات تشکیل شده، تصریح کرد: همچنین قرار است برندسازی به این کنسرسیوم‌های صادراتی منتقل شود تا شرکت‌ها در قالب آنها بتوانند بازاریابی کنند.

بررسی آمارهای صادراتی سال گذشته نشان می‌دهد سهم گروه‌های کالایی با ارزش افزوده بالا مثل بخش‌های مختف صنعت، صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی و فرش ناچیز است. سهم صنعت ۹.۶ درصد، کشاورزی و صنایع غذایی ۱۱ درصد و فروش و صنایع دستی فقط ۰.۴ درصد است. حتی در بخش کشاورزی و صنایع غذایی، بیشترین صادرات مربوط میوه و تره بار با ارزش افزوده پایین است و سهم صنایع تبدیلی از ارزش صادرات بخش کشاورزی فقط ۱۲ درصد است. در عوض پتروشیمی و میعانات گازی بیش از نیمه از کل ارزش صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داده و معدن و صنایع معدنی هم که مشخص نیست چه بخشی از آن مربوط به خام فروشی است، ۲۷ درصد از ارزش صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که به طور میانگین صادرات یک میلیون تن از کالاهای صنعتی حدود یک میلیارد دلار ارز آوری دارد، اما این رقم برای یک میلیون تن محصول از گروه پتروشیمی و میعانات گازی بیش از ۳۸۰ هزار دلار است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.