صفحه اصلی / اجتماعی / مردم هم باید از جان مایه بگذارند و هم از مال؛ سهم مردم از پرداخت هزینه های درمان به ۷۰ درصد رسید
مردم هم باید از جان مایه بگذارند و هم از مال؛ سهم مردم از پرداخت هزینه های درمان به ۷۰ درصد رسید

مردم هم باید از جان مایه بگذارند و هم از مال؛ سهم مردم از پرداخت هزینه های درمان به ۷۰ درصد رسید

کسب و کار نیوز- سهم مردم از پرداخت هزینه های درمان طبق گفته رئیس سازمان نظام پزشکی به 70 درصد رسیده است. گویا بیمه‌ها تنها 30 درصد هزینه‌ها را تقبل می کنند و این یعنی اجرای برعکس قانون. ماجرای مردم، هزینه های درمان و بیمه ها ماجرای عجیبی است که هر روز ابعاد جدیدی از آن آشکار می شود. این در حالی است که 70 درصد مردم برای معالجات سرپایی به مراکز درمانی بخش خصوصی مراجعه می کنند. بیمه ها هم در بخش سرپایی بخصوص بخش خصوصی کارایی ندارند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، در ماده ۹۰ برنامه چهارم توسعه آمده است سم هزینه های سلامت برای مردم نباید از ۳۰ درصد بیشتر افزایش پیدا کند. یعنی تاکید شده است سهم هزینه های مردم در درمان حداکثر از ۳۰ درصد بیشتر نشود. در ماده ۷۸ برنامه ششم توسعه ابعاد دیگری از سهم پرداختی مردم مصوب شد. سهم پرداختی مردم در هزینه های سلامت به کمتر از ۲۵ درصد برسد.

از سوی دیگر در هفته های اخیر موضوع حذف ارز دارو نیز مساله ساز شده است. به گفته فعالان دارویی کشور ارز دارو اصلا پرداخت نمی شده که بخواهد حذف شود. در بهترین حالت ممکن ارز دارو برای واردات چند قلم دارو تخصیص داده شده است.

سرمدی واله، نماینده اسدآباد همدان گفته است تاثیرگذاری حذف ارز ترجیحی بر قیمت دارو از آن جهت حائز اهمیت است که قرار بود از ابتدای به اجرا درآمدن برنامه اصلاح ارز ترجیحی، دارو یک استثناء باشد و با مدیریت بیمه‌ها بهای آن تحت پوشش ارز ترجیحی دست‌نخورده باقی بماند.

مجلس به شرط آنکه قیمت اقلام ضروری از جمله دارو به نرخ شهریور ماه ۱۴۰۰ عرضه شود، با برنامه اصلاح ارز ترجیحی موافقت کرد اما در حال حاضر همه چیز گران شده است، از اقلام ضروری تحت پوشش ارز ترجیحی گرفته تا اقلام غیر ضروری که به ارز ترجیحی ربطی نداشتند، حتی قیمت دارو هم که قرار بود از ابتدا یک استثناء باقی‌ماند نیز ثابت نماید و تغییر کرد.

در رابطه با خدمات درمانی بیمه‌های پایه نیز، با سازمان فراگیری به نام تامین اجتماعی مواجه هستیم که نتوانستند به صورت عادلانه خدمات درمانی ارائه کنند. در بسیاری از شهرها مراکز درمانی این سازمان متناسب با حق بیمه‌های وصولی از بیمه‌شدگان مقیم نیست و در نتیجه شماری از بیماران ناچارند برای درمانی خود را به مراکز درمانی مستقر در شهرهای دیگر برسانند.

از این جهت نیازمند بازنگری در قوانین و مقررات موجود هستیم، به نحوی که هم ابزارهای نظارتی تکمیل شود و هم عدالت درمانی برقرار شود، در غیر این صورت با این وضعیت دولت نمی‌تواند به یارانه دارو دست بزند.

در همین زمینه یک کارشناس بخش سلامت و درمان در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: شکل گیری موج تورم در تمامی بخش ها منجر به سرایت آن به بخش درمان و سلامت شده است. تورم این بخش اما اهمیت ویژه تری دارد. مردم در این راستا هم باید از جان مایه بگذارند و هم از مال. در بهترین حالت و با هزینه کرد های کلان می توانند جان شان را نجات دهند.

محمدرضا واعظ مهدوی اضافه کرد: متاسفانه بیمه ها همکاری لازم را به بیماران ندارند. مابه التفاوت حذف ارز ترجیحی باید به جیب مردم می رفت اما این اتفاق هم نیفتاد. کمبود و نایاب شدن داروها معضلی است که هر روز با عبور از کنار داروخانه های بزرگ پایتخت می توان به آن پی برد. داروخانه های بیماران خاص نیز که دیگر جای صحبت ندارد. از شب قبل برای تهیه نسخه بیمار در پیاده روها و خیابان های اطراف داروخانه ها می خوابند تا اول وقت بتوانند با کمترین امید به سوی تهیه دارو بروند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.