صفحه اصلی / اسلایدر / افزایش ۳۲ درصدی قیمت مسکن نسبت به خرداد ۱۴۰۰/خانه باز هم گران تر می شود
افزایش ۳۲ درصدی قیمت مسکن نسبت به خرداد ۱۴۰۰/خانه باز هم گران تر می شود

افزایش ۳۲ درصدی قیمت مسکن نسبت به خرداد ۱۴۰۰/خانه باز هم گران تر می شود

کسب و کار نیوز- افزایش قیمت مسکن در خرداد امسال در مقایسه با خرداد سال گذشته برای خانوارهای ایرانی نزدیک به ۳۲ درصد و در یک ماه گذشته ۲.۳ درصد بود. البته آمار از افت ۸ درصدی شتاب تورم ماهیانه این بخش هم حکایت دارد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، در همین زمینه یک کارشناس مسکن در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: راهکارهای نخ نما و شکست خورده که اصرار بر اجرای آن وجود دارد موجب رشد قیمت مسکن شده است.البته متغیرهای بسیاری در افزایش قیمت مسکن تاثیردارند. نرخ ارز، تحریم ها، قیمت زمین و نهاده های ساختمانی و… به تورم بخش مسکن دامن زدده اند.

حسن محتشم اضافه کرد: عقب نشینی از ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال و کاهش آن به ۲ میلیون مسکن نشان می دهد دولت از مشکلات بخش مسکن آگاه است اما راهکاری که بتواند بر مشکلات فائق آید، در دست ندارد. مشخص بود دولت نمی تواند سالانه یک میلیون مسکن بسازد. بخصوص که قیمت مصالح و نهاده های ساختمانی رشد داشته و مرتباً پیمانکاران خواهان افزایش آورده اولیه متقاضیان هستند.

به گفته این انبوه ساز، با افزایش قیمت ارز و برهم‌خوردن برجام، شرایط تورمی به گونه‌ای خواهد شد که ارزش پول ملی کاهش می‌یابد و در نتیجه با توجه به تورم اقتصاد کلان، قیمت نهاده‌های ساختمانی افزایش می‌یابد و ساختمان نیز گران می‌شود. بنابراین در بخش مسکن نیز با افزایش قیمت مواجه خواهیم بود.

اما رئیس هیات‌ مدیره انجمن انبوه‌سازان خراسان رضوی در گفت و گو با “ایسنا” با اشاره به اینکه قیمت مسکن در بازار واقعی است، گفت: با افزایش قیمت‌ زمین، مصالح، دستمزدها، سایر خدمات زیربنایی و موارد دیگر روند افزایش قیمت مسکن ادامه خواهد داشت ولی جهش آن چشمگیر نخواهد بود. به طور کلی ممکن است در کوتاه‌مدت قیمت مسکن بین ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش یابد.

محمد پژوم در رابطه با وضعیت بازار مسکن در سال جاری اظهار کرد: بازار مسکن در سال ۱۴۰۰ و قبل از عید با رکود مواجه بود و این رکود تا پایان تعطیلات نوروز ۱۴۰۱ نیز ادامه داشت. در ماه رمضان هم به دلیل کم شدن فعالیت‌ها وضعیت بازار مسکن به همین ترتیب باقی ماند.

وی ادامه داد: در حال حاضر افزایش قیمت مصالح، افزایش دستمزد نیروی کار، افزایش قیمت‌ها در حوزه‌های دیگر از جمله در بخش دولتی مانند شهرداری‌ها بابت گرفتن پروانه، سازمان نظام مهندسی و مالیات، انشعابات آب، برق و گاز و… باعث افزایش قیمت تمام شده ساختمان و به تبع آن افزایش قیمت در بازار مسکن شده است.  رئیس هیات‌ مدیره انجمن انبوه‌سازان خراسان رضوی با اشاره به اینکه قیمت مسکن در بازار واقعی است، بیان کرد: حبابی که در بازار مسکن به آن اشاره می‌شود و در سنوات گذشته شاهد آن بودیم، به دلیل افزایش قیمت دلار یا رویدادهای جهانی به شکل مستقیم یا غیرمستقیم بوده است.

پژوم با اشاره به افزایش قیمت زمین طی چند سال گذشته ادامه داد: طی ۲ تا سه سال گذشته با افزایش قیمت زمین مواجه بوده‌ایم. همچنین افزایش قیمت دستمزد و مصالح نیز رخ داده است؛ بنابراین امروز تمام این موارد موجب شده شاهد واقعی شدن قیمت‌ها در بازار مسکن باشیم. حتی اگر اوضاع اشتغال و اقتصاد در کشور بهتر شود، شاید قیمت مسکن تغییری نکند. بنابراین افزایش قیمت‌ در حوزه مسکن واقعی است.

براساس پیش بینی های فعالان بازار مسکن، در سه سالی که قیمت مسکن افزایشی بود، بخش زیادی از تقاضای بازار، سرمایه‌ای و فقط بخشی از تقاضا مصرفی بود. با وجود انباشت و انبوه تقاضا، همه این تقاضاها پنهان است زیرا متقاضیان مسکن امکان تأمین نقدینگی و پول لازم برای خرید مسکن را ندارند؛ بنابراین تقاضاهایی که به وجود می‌آید ناشی از سرمایه‌گذاری پول‌های سرگردان جامعه است که تقاضای کاذب در بازار ایجاد می‌کند.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.