صفحه اصلی / اقتصادی / مجوز افزایش ۱۵-۱۰ درصدی قیمت لوازم خانگی
مجوز افزایش ۱۵-۱۰ درصدی قیمت لوازم خانگی

افزایش قیمت لوازم خانگی از اول تیرماه اجرایی می‌شود/بازار لوازم خانگی کشش افزایش قیمت دارد؟

مجوز افزایش ۱۵-۱۰ درصدی قیمت لوازم خانگی

مریم بابایی
سخنگوی وزارت صمت به تازگی از مجوز افزایش 15-10 درصدی قیمت لوازم خانگی خبر داده است. اما آیا بازار لوازم خانگی کشش افزایش بیشتر قیمت را دارد؟

سخنگوی وزارت صمت به تازگی از مجوز افزایش ۱۵-۱۰ درصدی قیمت لوازم خانگی خبر داده است. اما آیا بازار لوازم خانگی کشش افزایش بیشتر قیمت را دارد؟

به صورت میانگین نرخ مواد اولیه تولید لوازم خانگی، حداقل ۱۵ تا ۲۰ درصد در سال جدید افزایش داشته است و با توجه به اینکه قیمت ۵ قلم کالا از گروه لوازم خانگی در ستاد تنظیم بازار تعیین می‌شود، تولیدکنندگان از مدت‌ها پیش خواستار اصلاح قیمت‌ها با توجه به رشد هزینه‌ها در سال جدید بودند.

صنعتگران این حوزه ادامه سرکوب قیمتی را به نفع این صنعت نمی‌دانستند و به رغم رکود بازار خواستار افزایش قیمت‌ها برای جلوگیری از ورشکستگی و تعدیل نیرو در واحدهای تولیدی بودند.
در همین زمینه امید قالیباف، سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) از صدور مجوز افزایش ۱۵ درصدی قیمت برای تلویزیون و ۱۰ درصدی برای یخچال، یخچال فریزر و ماشین لباسشویی و ظرفشویی خبر داد و گفت که قیمت‌های جدید از اول تیر ماه اجرایی می‌شود.

قیمت‌گذاری دستوری، بلای جان تولیدکنندگان

در حال حاضر قیمت‌گذاری دستوری بلای جان صنعت لوازم خانگی شده است. در حالی که هزینه‌های تولید، از جمله نرخ مواد اولیه، هزینه واردات ماشین‌آلات و… افزایش داشته است، تولیدکنندگان موظف به رعایت نرخ‌های دستوری برای تولیدات هستند.
این وضعیت هشدار تولیدکنندگان را به دنبال داشته است. آمارهای اقتصادی نیز حاکی از این است که سهم صنعت و معدن از اقتصاد کاهش یافته است و ادامه فشار به این بخش تبعات زیادی برای اقتصاد دارد. براساس آمار رسمی سهم بخش صنایع و معادن از حجم حقیقی اقتصاد ایران در سال گذشته ۲۳.۷ درصد برآورد شده است، این در حالیست که در سال ۹۹ این سهم ۲۴.۵ درصد بوده است.
شامخ اردیبهشت ماه نیز نشان می‌دهد؛ شاخص قیمت مواد اولیه یا لوازم خریداری شده به بیشترین مقدار در ۱۹ ماه گذشته رسیده و همین مسئله به کاهش شاخص میزان موجودی مواد اولیه یا لوازم خریداری‌شده در هر سه بخش اقتصادی صنعت، خدمات و کشاورزی دامن زده است.

تشدید رکود در بازار لوازم خانگی

اما این تنها یک روی ماجراست. تورم قدرت خرید مردم را به شدت کاهش داده است و همین موضوع رکود بازار لوازم خانگی را تشدید کرده است. بسیاری از فروشندگان با توجه به این موضوع و فشارهای مالیاتی به اصناف نسبت به تعطیلی واحدهای صنفی فروش هشدار داده‌اند.
روی دیگر ماجرا در بازار لوازم خانگی اما قاچاق گسترده است. در حالی که واردات لوازم خانگی طی چند سال اخیر به طور رسمی محدود بوده است، اجناس قاچاق به آسانی در بازار در دسترس قرار دارند. تولیدکنندگان در حال حاضر خواستار برخورد با قاچاق لوازم خانگی در بازار هستند.
فشار مالیاتی به اصناف و فروشنده‌ها نیز بازار لوازم خانگی را ملتهب‌تر کرده است. بازاریان از یک طرف با محدودیت‌های تولیدکنندگان در تحویل کالا و یا الزاماتی همچون خرید سبدی رو به رو هستند و از طرف دیگر با تصمیمات جدید دولت برای اخذ مالیات از تراکنش‌های بانکی که ادامه کار را با توجه به رکود بازار برای آنها سخت‌تر می‌کند.
افزایش قیمت اجتناب‌ناپذیر است
عباس هاشمی در مورد تغییر قیمت لوازم خانگی، اظهار کرد: با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های تولید، دستمزد و هزینه‌های جانبی دیگر، تعدیل قیمت لوازم خانگی اجتناب ناپذیر است. البته تولیدکنندگان راضی به افزایش قیمت نیستند اما در حال حاضر تولید به مرحله ضرر رسیده است بنابراین چاره‌ای جز تعدیل قیمت نداریم.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در خصوص افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت لوازم خانگی، افزود: به صورت شفاهی صحبت‌هایی در این مورد با ما شده اما هنوز هیچ توافقی نکرده ایم و هیچ چیزی به صورت رسمی ابلاغ نشده است.

وی تصریح کرد: تولیدکنندگان بر اساس مستندات و مدارک تعدیل قیمت‌ها را دنبال می‌کنند و معتقدند بهتر است در دو مرحله افزایش قیمت صورت گیرد تا شوکی به بازار وارد نشود.

هاشمی گفت: مسئولان ذیربط از وزارت صمت تا ستاد تنظیم بازار باید بر اساس کار کارشناسی، تصمیم بگیرند. قیمت لوازم خانگی کالا به کالا فرق می‌کند، بنابراین بدون کار کارشناسی و به صورت دستوری نمی‌توان بازار را اداره کرد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.