صفحه اصلی / اجتماعی / خروج سرمایه توسط پزشکان پردرآمد برای دریافت گذرنامه دوم/افزایش پزشکان دو تابعیتی
خروج سرمایه توسط پزشکان پردرآمد برای دریافت گذرنامه دوم/افزایش پزشکان دو تابعیتی

خروج سرمایه توسط پزشکان پردرآمد برای دریافت گذرنامه دوم/افزایش پزشکان دو تابعیتی

کسب و کار نیوز- در سال گذشته حدود چهار هزار پزشک درخواست مدارک لازم برای انجام امور مهاجرت کرده اند. محمد رئیس‌زاده، رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور می گوید: در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۴ هزار و ۲۷ نفر درخواست گود استندینگ یا عدم سوءپیشینه پزشکی کردند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، هرچند این قدامات به این معنا نیست که تمام این افراد از کشور خارج شدند، اما درخواست داده‌اند. به گفته فعالان حوزه سلامت، بحث مهاجرت پزشکان موضوع جدیدی نیست و از قدیم بوده، اما به دلایل متعدد از جمله دلایل اقتصادی که هم تعرفه‌ها واقعی نیست و هم متناسب با شرایط کلی اقتصاد جامعه که نسبت به سال‌های قبل کاهش یافته این موضوع مطرح است.

یک کارشناس بازار کار در گفت و گو با “کسب و کار” در رابطه با شرایط کادر درمان و افزایش درخواست ها برای مهاجرت از ایران می گوید: علت مهاجرت دلایل مختلفی دارد. چیزی که بر اساس نظریات اقتصادی مهاجرت وجود دارد تفاوت سطح درآمد است.

احمد میدری اضافه کرد: بدون تردید در ایران هم تفاوت سطح درآمد پزشکان در ایران با کشورهای دیگر از عوامل اصلی مهاجرت کادر درمان است. اما در رابطه با اینکه چه تعداد پزشک در ایران در حال مهاجرت هستند اطلاعات دقیقی وجود ندارد. آماری که در مورد دریافت گواهی عدم سوءپیشینه پزشکی اعلام شده، احتمالات زیادی را برای آن می توان متصور شد.

تنها مرجعی که می تواند آمار دقیق در این رابطه اعلام کند نیروی انتظامی است. این آمار هم بر این اساس است که آمار افرادی را که از کشور رفته اند و بعد از سالها بازنگشته اند را بررسی می کنند و یا آمار افرادی را می بینند که در حالی از ایران رفته اند اما برای مدت دو الی سه ماه به ایران باز می گردند و مجدد می روند.

میدری اظهار داشت: در بسیاری از موارد آمار غیر دقیق بحث هایی را در کشور مطرح می کند که آمار با برداشت های اولیه ناسازگار است. این اتفاق و آمارهای نادرست در رابطه با تعداد نوزادان رها شده نیز اتفاق افتاد. بنابراین اینکه چه تعداد پزشک در حال مهاجرت هستند مشخص نیست. اما آینده روشن و تصور افزایش درآمدها در آینده از دلایل اصلی تشدید مهاجرت در میان کادر درمان است.

به گفته این کارشناس بازار کار، پزشکانی هم هستند که در داخل ایران درآمدهای بالایی دارند و برای گذرنامه دوم و خرید دارایی به خارج از کشور می روند. این افراد برای گرفتن اسپورت دوم از کشور خارج می شوند و هم در ایران زندگی می کنند و هم در کشورهای دیگر اموال و دارایی دارند و البته خانواده این پزشکان در خارج از ایران زندگی می کنند و خود پزشک بین ایران و کشور مذکور در رفت و آمد است. مهم ترین آسیب این اتفاق خروج سرمایه از ایران به کشورهای دیگر است.

به هر ترتیب در سال های اخیر بسیاری از مشاغل تصمیم به ادامه زندگی در خارج از کشور گرفته اند. در این بین متخصصان با شرایط اقامتی بهتری رو به رو هستند. یکی از شغل های تخصصی که به راحتی امکان پیدا کردن کار در خارج از کشور را دارد، رشته پزشکی است. در این مقاله به بررسی بهترین کشور برای مهاجرت پزشکان می پردازیم. در ادامه همراه موسسه حقوقی سایرس باشید.

بر اساس گزارش های منتشر شده سوئیس یکی از بهترین و مناسب ترین کشورها برای مهاجرت پزشکان به حساب می آید. این کشور با برخورداری از یک سیستم رفاهی مناسب در کنار خدمات آموزشی و بهداشتی توانسته نخبگان بسیاری را به خود جذب کند. درآمد پزشکان در کشور سوئیس بسیار بالا است. یک پزشک متخصص در سوئیس نزدیک به ۱۳ هزار دلار و یک پزشک عمومی حدود ۱۵ هزار دلار در سال درآمد کسب می کند. این کشور از لحاظ معیارهای رفاه اجتماعی نیز در بالاترین استانداردهای اروپایی قرار داد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.