صفحه اصلی / اسلایدر / قیمت گذاری سلیقه ای بر اساس نیاز فروشندگان صورت می گیرد/کمبود عرضه در بازار خودرو
قیمت گذاری سلیقه ای بر اساس نیاز فروشندگان صورت می گیرد/کمبود عرضه در بازار خودرو

قیمت گذاری سلیقه ای بر اساس نیاز فروشندگان صورت می گیرد/کمبود عرضه در بازار خودرو

کسب و کار نیوز- گزارش های میدانی از بازار خودرو حاکی از ثبات نسبی قیمت‌ها در اکثر محصولات و البته تداوم رکود در خرید و فروش‌هاست. هرچند بسیاری از فعالان بازار بر این باورند که واردات خودرو می تواند بر قیمتها تاثیرگذار باشد اما سیگنال های هشدار دهنده خلاف این ادعا را ثابت کرده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، واردات خودرو تنها در حد حرف و مصوبه و موافقت وزارتخانه ها مانده و اصلا مشخص نیست چه کاری می خواهد در این زمینه انجام شود. نرخ دلار هم با پیشروی خود قیمتها را در بازار خودرو همچنان افزایشی کرده است. رکود در بازار حکمفرما است و هر کسی بر اساس نیاز خود برای خودروی خود قیمت گذاری می کند.

در همین زمینه رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی تهران در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: هنوز جزئیات طرح واردات خودرو مشخص نیست. توضیحاتی در این باره داده شده که هر کدام باهم اختلافاتی دارند. باید جزئیات واردات به صورت واحد و مشخص اعلام شود و تا آن زمان نمی توان اظهارنظری در این رابطه داشت.

سعید موتمنی اضافه کرد: اتفاقاتی که در بازار خودرو می افتد تماما بستگی به میزان عرضه دارد. در چند روز گذشته که قیمت ارز افزایش یافت آرامش در بازار حاکم بود. قیمتها تقریبا تغییری نداشتند. به جز چند خودرو که به دلیل کمبود عرضه افزایش قیمت را تجربه کردند. وی اظهار داشت: در هر صورت خودرو کالایی مصرفی است و خریداران نسبت به بودجه و سلیقه خود خودرو خریداری می کنند. اما بسیاری از مردم در حالت انتظار مانده اند تا شهریور که واردات خودرو قرار است آغاز شود. این افراد خرید خود را عقب انداخته اند و به مین دلیل رکود در بازار حاکم شده است.

به گفته وی، واردات خودرو صد در صد بر روی قیمتها تاثیرگذار است. هم بر خودروهای خارجی و هم بر خودروهای داخلی. چراکه عرضه فعلی جوابگوی تقاضایی که در بازار وجود دارد نیست. رشد قیمتها به دلیل کمبود عرضه در بازار است. اختلاف صد درصدی قیمت مصوب با بازار آزاد نیز به همین دلیل است. خریداری که قصد دارد خودروی ۲۰۶ تیپ دو بخرد باید ۱۵۰ میلیون تومان بالاتر از نرخ مصوب از بازار آزاد خودرو را تهیه کند. بنابراین نمی توان اثر واردات خودرو را بر قیمتها انکار کرد.

موتمنی گفت: عدم تعیین تکلیف راهکارها در بازار خودرو منجر به قیمت گذاری دلبخواهی و سلیقه ای فروشندگان در این بازار شده است. باید سیاست های درست و مناسب برای ساماندهی این بازار هر چه سریعتر به کار گرفته شود. مردم برای خرید خودرو سردرگم هستند و رکود منجر به صفر شدن معاملات در این بازار شده است.

بر اساس گزارش های منتشر شده در فضای مجازی و سایت‌های خودرویی، هر دستگاه پراید ۱۱۱ به ۲۰۲ میلیون تومان، پراید ۱۴۱ حدود ۱۸۱ میلیون تومان، تیبا صندوق‌دار ۲۰۱ میلیون تومان، کوئیک معمولی ۲۱۴ میلیون تومان، کوئیک آر ۲۲۲ میلیون تومان و خودروی شاهین ۳۸۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد.

در گروه ایران‌خودرو نیز هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ حدود ۳۰۳ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ مدل ۹۹ نزدیک به ۳۵۳ میلیون تومان، سمند ال. ایکس ۳۰۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ دنده‌ای ۴۰۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ اتوماتیک ۶۰۰ میلیون تومان، تارا دنده‌ای ۴۴۰ میلیون تومان و تارا اتوماتیک ۵۸۲ میلیون تومان ارزش‌گذاری شد که تارا اتوماتیک نسبت به هفته گذشته کاهش هشت میلیون تومانی نشان می‌دهد.

در دسته مونتاژی‌ها نیز هر دستگاه هایما اس ۷ حدود ۹۵۰ میلیون تومان، دیگنیتی یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان و پژو ۲۰۰۸ مدل ۹۹ نزدیک به یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد. آن‌طور که نمایشگاه‌داران اعلام کرده‌اند در هفته‌ای که گذشت پژو پارس تنها خودرویی بوده که با افزایش چهار تا پنج میلیون تومانی قیمتی همراه شده که دلیل آن نیز عرضه بسیار کم آن عنوان شده است.

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.