صفحه اصلی / اسلایدر / توقف بسیاری از خطوط تولید، بحران دارویی را رقم خواهد زد/واردات مواد درجه سه تولید دارو از هند و چین/نامه سرگشاده تولیدکنندگان دارو به رئیس‌جمهور
توقف بسیاری از خطوط تولید، بحران دارویی را رقم خواهد زد/واردات مواد درجه سه تولید دارو از هند و چین/نامه سرگشاده تولیدکنندگان دارو به رئیس‌جمهور

توقف بسیاری از خطوط تولید، بحران دارویی را رقم خواهد زد/واردات مواد درجه سه تولید دارو از هند و چین/نامه سرگشاده تولیدکنندگان دارو به رئیس‌جمهور

کسب و کار نیوز- تولیدکنندگان دارو می‌گویند هزینه‌های دارو به طور سرسام‌آوری بالا رفته و واردات مواد اولیه دارویی متوقف شده است. سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور نسبت به تعطیلی خطوط تولید دارو از تیرماه سال جاری هشدار داد. کمبود و نایاب شدن بسیاری از داروها چه داخلی و چه خارجی منجر به سرگردانی مردم در داروخانه ها شده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، این در حالی است که داروهای موجود نیز دیگر کیفیت گذشته را ندارند و بیماران از این موضوع نیز گلایه مند هستند. بسیاری از فعالان دارویی کشور عنوان کرده اند به دلیل تحریم ها و افزایش شدید نرخ ارز دیگر مواد اولیه با کیفیت تولید دارو وارد کشور نمی شود. برای تولید دارو به ناچار مواد اولیه درجه دو و سه از کشورهایی نظیر هند و چین وارد کشور می شود.

اما در بخشی از نامه سرگشاده تولیدکنندگان دارو به رئیس‌جمهور آمده است همانگونه که مستحضرید صنایع داروسازی در سخت ترین شرایط جنگ تحمیلی، تحریم های ظالمانه، شیوع کرونا  و شرایط دشوار پیش آمده همواره ضامن استقلال و افتخار کشور در حوزه سلامت بوده اند ولی متاسفانه در شرایط کنونی بی توجهی به حداقل درخواست های این صنعت که از الزامات اولیه تولید می باشد همراه با بلاتکلیفی در تصمیم گیری شرایط را به گونه ای فراهم کرده که امکان تامین و تولید دارو را سخت تر و به مرز بحران رسانده است.

محمود نجفی‌عرب، یکی از اعضای هیات مدیره سندیکای صاحبان داروهای انسانی ایران می‌گوید که روند تخصیص ارز تامین مواد اولیه دارو متوقف شده و بانک مرکزی از ابتدای امسال فقط حدود یک میلیارد دلار ارز ترجیحی به دارو اختصاص داده است که البته بخش قابل توجه آن صرف واردات قبلی شده است که از دی ماه سال گذشته از گمرک ترخیص شده است و پس از آن هیچگونه ارز دیگری برای تامین مواد اولیه به تولیدکنندگان دارو پرداخت نشده است.

وی تاکید می‌کند در حال حاضر بسیاری از کارخانجات دارو معطل تامین مواد اولیه هستند و تولید بسیاری از اقلام ساده دارویی از جمله داروهای مربوط به بیماران دیابتی در کشور متوقف شده است.

این در حالی است که وزیر بهداشت در خصوص آخرین وضع تامین داروهای مورد نیاز مردم گفت: برنامه ما تامین داروهای مورد نیاز مردم است. بهرام عین اللهی وزیر بهداشت در پاسخ به سوالات تعدادی از نمایندگان در کمیسیون بهداشت در خصوص آخرین وضع تامین داروهای مورد نیاز مردم گفت: در این زمینه امروز با ستاد تنظیم بازار جلسه داشتیم وهدف ما تامین داروهای مورد نیاز مردم است. وی افزود: تلاش داریم بیمه هاپوشش خودشون را به سمتی ببرند که مشکل مردم حل و باری بر مردم اضافه نشود. وزیر بهداشت همچنین از ادامه روند تامین دارو با ارز۴۲۰۰ تومانی خبر داد.

در همین زمینه رئیس هیأت مدیره سندیکای صاحبان صنایع دارو‌ در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: صنعت دارو یک صنعت استراتژیک است. باید تلاش بسیاری برای پیگیری نیاز‌های صنعت انجام شود.

محمد عبده زاده  اضافه کرد: بازسازی و نوسازی صنعت داروسازی باید در اولویت قرار گیرد و امیدوارم به شکل عملیاتی اجرا شود. اولویت بعدی ما تورم در کشور است. به طوری که صنعت داروسازی نمی‌تواند بر اساس نرخ تورم خودش را تعدیل کند و قیمت دارو همچنان غیر واقعی تعیین می‌شود.

عبده زاده گفت: وقتی سایر هزینه‌ها بالا می‌رود، ثابت نگه داشتن قیمت دارو منجر به ورشکستگی صنعت خواهد شد. واقعی نشدن قیمت دارو منجر به تعدیل نیرو و تعطیلی خطوط تولیدی خواهد شد که عواقب آن متوجه مردم خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.