صفحه اصلی / اسلایدر / تعیین نرخ اجاره بها با رفتار سلیقه ای مالکان/افزایش کرایه خانه نجومی شد/کمبود فایل‌ رهن و اجاره
تعیین نرخ اجاره بها با رفتار سلیقه ای مالکان/افزایش کرایه خانه نجومی شد/کمبود فایل‌ رهن و اجاره

تعیین نرخ اجاره بها با رفتار سلیقه ای مالکان/افزایش کرایه خانه نجومی شد/کمبود فایل‌ رهن و اجاره

کسب و کار نیوز- بازار مسکن از آن دسته بازارهایی است که تا به امروز بخشنامه و مصوبه نتوانسته جلوی رشد قیمتها را در آن بگیرد. بازار اجاره به دنبال رشد قیمتها در بازار مسکن دچار نابسامانی های بسیاری شده و بی اعتنا به مصوبه های پی در پی و تکراری، بار سنگین خود را بر دوش مستاجران گذاشته است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، بررسی های میدانی از افزایش اجاره بها در ۴۵ روزه نخست سال جاری در تهران و دیگر شهرها حکایت دارد. به گزارش مهر، بررسی‌های میدانی از وضعیت اجاره بها نشان می‌دهد که واحدهای مسکونی با متراژ کم در محله‌های متوسط نشین تهران علی رغم آنکه با افزایش عجیب قیمت در ۴۵ روز ابتدایی سال جاری نسبت به سال گذشته مواجه شده، اما به دلیل کم بودن فایل‌های رهن و اجاره همچنان با اقبال خانوارهای با بُعد کم مواجه است.

واحد مسکونی ۴۰ متری ۱۶ سال ساخت یک خوابه طبقه همکف در مجیدیه جنوبی با پارکینگ و انباری با ۲۶۰ میلیون تومان رهن کامل فایل شده است. واحد ۶۰ متری نوساز در شمال خیابان آزادی محله زنجان دو خوابه را آسانسور و پارکینگ با ۴۰۰ میلیون تومان رهن کامل به متقاضیان ارائه می‌شود.همچنین واحد ۵۸ متری ۵ سال ساخت یک خوابه با آسانسور و پارکینگ و انباری واقع در منطقه جیحون ۳۰۰ میلیون تومان رهن و ۱.۵ میلیون تومان اجاره بها از سوی موجر آماده واگذاری است.

آپارتمان ۵۴ متری یک خوابه ۳۰ سال ساخت در دهکده المپیک طبقه دوم با پارکینگ و بدون آسانسور ۱۰۰ میلیون ودیعه و ۴ میلیون تومان اجاره ماهانه در دفاتر مشاوران املاک فایل شده است.واحد ۶۰ متری در شهران جنوبی طبقه دوم یک خوابه ۱۴ سال ساخت با پارکینگ ۴۰۰ میلیون تومان رهن کامل شده است.واحد ۶۰ متری دو خوابه واقع در تهرانپارس غربی طبقه همکف ۱۹ سال ساخت بدون آسانسور و پارکینگ ۹۰ میلیون تومان ودیعه و اجاره ماهانه ۵.۸ میلیون تومان از سوی موجر آماده قرارداد است.

طبقه ۳ یک آپارتمان ۶۰ متری دو خوابه در شهر جدید اندیشه بدون آسانسور و پارکینگ ۲۰۰ میلیون تومان رهن کامل فایل شده است.واحد ۵۰ متری یک خوابه در محله جیحون بدون آسانسور انباری و پارکینگ با ۶۰ میلیون ودیعه و اجاره ماهانه ۵ میلیون تومانی، از دیگر فایل‌هایی است که نشان می‌دهد برخی موجران دنبال اخذ اجاره بیشتری هستند تا ودیعه مسکن.مالک یک واحد ۴۵ متری یک خوابه ۶ سال ساخت طبقه ۴ در محله سلسبیل با آسانسور، پارکینگ و انباری، تقاضای ۱۴۰ میلیون تومان ودیعه و اجاه ماهانه ۴.۵ میلیون تومانی کرده است.

در شهران جنوبی نیز موجر واحد ۴۵ متری ۱۶ سال ساخت در طبقه سوم بدون آسانسور ولی با پارکینگ را قصد دارد با رقم ودیعه ۲۰۰ میلیونی و اجاره ماهانه ۴ میلیون تومان به بازار اجاره مسکن عرضه کند.واحد یک خوابه ۵۵ متری ۱۱ سال ساخت در پیروزی نیز بدون آسانسور واقع در طبقه ۴ با ۱۰۰ میلیون تومان ودیعه و اجاره ماهانه ۳.۳ میلیون تومانی فایل شده است. مالک سوئیت ۱۲ متری در جیحون ۲۲ سال ساخت بدون پارکینگ، آسانسور و انباری از مستأجران تقاضای ۱۳ میلیون تومان ودیعه و اجاره ماهانه ۳ میلیون تومانی کرده است.

واحد ۵۰ متری یک خوابه در سهروردی ۲۷ سال ساخت طبقه ۴ بدون آسانسور و با پارکینگ را ۱۳۰ میلیون تومان ودیعه و اجاره ماهانه ۶ میلیون تومانی عرضه کرده‌اند.طبقه سوم آپارتمان ۵۰ متری یک خوابه در شهران شمالی ۱۱ سال ساخت با آسانسور، پارکینگ و انباری با رهن کامل ۴۰۰ میلیون تومانی به بازار عرضه شده است.مالک واحد ۵۷ متری یک خوابه ۲۰ سال ساخت طبقه همکف با پارکینگ و انباری در جنت آباد مرکزی نیز تقاضای ۷۰ میلیون تومان رهن و اجاره ماهانه ۸ میلیون تومانی کرده است.

در همین زمینه رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: وضعیت عرضه و تقاضا در بازار مسکن می‌تواند قیمت را تعیین کند. بدون در نظر گرفتن وضعیت عرضه و تقاضا نمی‌توان قیمت‌ها را کاهش یا افزایش داد.

مصطفی قلی خسروی اضافه کرد: با توجه به شروع فصل جابه‌جایی مستاجران، همه بنگاههای املاکی موظف به تنظیم قراردادها در محدوده سقف تعیین شده هستند، با این حال نزدیک به ۴۰ درصد مالکان مصوبات را قبول نداشته و با تعیین سلیقه ای اجاره بها، بازار را نابسامان می کنند.

به گفته وی، قوانین مربوط به مالکیت محترم است و وقتی مالکان تصمیم می‌گیرند ملک خود را چند برابر قیمت‌های مصوبه اجاره دهند، نقش واسطه‌های ملکی برای کاهش قیمت  بسیار ناچیز است. تعادل قیمت‌ها در بازار منجر به افزایش تعداد معاملات می‌شود و درآمد واسطه‌های ملکی را بالا می‌برد. بنابراین این گمان که واسطه‌های ملکی عامل افزایش قیمت‌ها هستند اشتباه است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.