به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، مهدی صفری در حاشیه همایش ایران و سازمان همکاری اقتصادی دریای سیاه (BSEC) که صبح روز دوشنبه در تهران برگزار شده بود در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر این که به تازگی یکی از فعالان اقتصادی ایران در رشته توییتی مدعی شده است دولت چین به عنوان شرکای مهم اقتصادی ایران به تازگی به بازرگانان چینی دستور داده که در ایران سرمایه گذاری نکنند و یا این موضوع را کاهش دهند و از طرف دیگر شرکتهای اقتصادی ایران در چین هم برای انجام تبادلات بانکی در چین با مشکلاتی روبرو شدهاند، گفت: هیات چینی به تازگی اینجا بود و با آنها صحبت کردیم و درباره قرارداد ۲۵ ساله نیز کار خود را روی روال انجام میدهیم.
وی تصریح کرد: کار سرمایهگذاری روال خاص خودش را دارد. دو بخش است یا فاینانس است یا سرمایه گذاری مستقیم. ما در جلسات چنین محدودیتهایی را نشنیدیم. فقط در برخی موارد بعضی کشورها میگویند برجام به نتیجه برسد، سرمایه گذاری می کنیم، اما بعضی کشورها کار خود را زودتر شرع کردند به خصوص در زمینههای نفت و گاز.
صفری در پاسخ به این سوال که پس شما اعمال چنین محدودیتی را از سوی چین تایید نمی کنید ؟ گفت : ما چنین چیزی را رسمی نشنیده ایم.
وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درخصوص مشارکت تاجیکستان در بندر چابهار هم گفت: نه فقط تاجیکستان، بلکه قرقیزستان، قزاقستان، ازبکستان و ترکمنستان همه برای مشارکت در پروژه بندر چابهار ابراز تمایل کردند و از مکان ها هم بازدید کردند. قرقیزستان و قزاقستان مکان را دیدهاند که بتوانند برای خودشان ایستگاه هایی درست کنند که بار آنها که به آنجا می آید از آن طریق این بار ترانزیت شود.
صفری ادامه داد: فقط تاجیکستان نیست، بلکه بقیه هم هستند و وزیر راه قرقیزستان دو بار به چابهار سفر کرد. این کشورها به چابهار رفتند و در حال صحبت با بنادر و کشتیرانی هستند که مکانهایی را در اختیار آنها بگذارند که بارهای آنها به صورت ترانزیت و رفت و برگشت جا به جا شود.
این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سوالی درباره نهایی شدن موافقتنامه کریدور دریای سیاه – خلیج فارس هم اظهار داشت: کریدور جنوب خلیج فارس به شمال چند سالی است که هست و این کریدور به سمت روسیه، قفقاز و آسیای مرکزی میرفت. کریدوری هم داشتیم که از جنوب به ترکیه و از آنجا به اروپا میرفت و الان این کریدور که ترکیه هم عضو آن است، کریدور دریای سیاه است که یا ما میرویم جمهوری آذربایجان یا ارمنستان، گرجستان و دریای سیاه که میتوانیم به کشورهای همسایه از جمله رومانی، بلغارستان برویم و این پتاسیل بیشتری برای ترانزیت در اختیار ما قرار می دهد.
صفری ادامه داد : اگر فرض کنید یک ظرفیت ۵۰۰ میلیون تنی داشته باشیم میتواند در فاز اول به ۲۰ میلیون تن برسد. این به آن معنا نیست که ترکیه را کنار می گذاریم، در حال حاضر و در بعضی مواقع کامیونهای ما در ترکیه تا یک ماه آنجا می مانند.
معاون وزیر خارجه خاطرنشان کرد : مثلا در مورد آذربایجان و کاسپین، ما مسیرمان را از طریق آذربایجان میرویم و در حال احداث پل دوم در آستارا هستیم که کامیونهایمان به ۸۰۰ عدد برسد، اما از طریق دریای خزر هم می توانیم روزانه با ۴۰۰ کامیون یا با کانتینر بار خود را جابه جا کنیم. این هم افزایی است و دلیل بر این نیست که اگر ما مسیر خزر را باز کردیم مسیر آذربایجان را هم ببندیم. اینکه وزیر خارجه کشورمان بیان کرد این است که عمان، قطر، امارات، چین و هند بارهایی که میخواهند از طریق ما به آسیای مرکزی، قفقاز و اروپا از این کریدور میتواند شکل بگیرد.