صفحه اصلی / اسلایدر / نااطمینانی در بازار ارز منجر به عقب نشینی معامله گران شده است/عقب نشینی خریداران ارز
نااطمینانی در بازار ارز منجر به عقب نشینی معامله گران شده است/عقب نشینی خریداران ارز

نااطمینانی در بازار ارز منجر به عقب نشینی معامله گران شده است/عقب نشینی خریداران ارز

کسب و کار نیوز- به نظر می رسد آینده بازار ارز کاملا به اتفاقات و موضوعات سیاسی گره خورده است. به عقیده فعالان بازار ارز، مادامیکه شرایط مذاکرات به همین روند باشد نرخ ارز در کانال فعلی خود روند ملایم افزایش قیمت را طی خواهد کرد. از سوی دیگر علاوه بر اینکه آینده بازار ارز کاملا سیاسی شده، معامله‌گران می‌گویند برای خرید و فروش دلار، تا آمدن و رفتن انریکه مورا باید صبر پیشه کرد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، مهم ترین دلیل افزایش قیمت دلار، اخبار مرتبط با مذاکرات هسته ای در وین عنوان می شود. به نظر می رسد معامله گران در برهه فعلی، اخبار مذاکرات را مثبت ارزیابی نمی کنند و دلار که با انتشار خبرهای مثبت درباره نزدیک شدن به توافق، سیر نزولی به خود گرفته بود، حالا دوباره خیز برداشته است.

به هر ترتیب بازار ارز این روزها خیلی در نوسان است. اما اتفاق عجیب در این بازار خارج شدن صرافی ملی از گردونه است. به عقیده فعالان بازار، قیمت‌هایی که صرافی ملی می‌زند نه توان بازدارندگی دارد نه خاصیت سیگنالی. این در حالی است که هسته مرکزی بازار ارز تهران تعداد معامله‌گران ارزی به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. کمبود عرضه دلار به شکل اسکناس توسط صرافی‌ها در کنار نا اطمینانی نسبت به آینده نرخ ارز را می‌توان از عوامل مهم این عدم حضور معامله‌گران در بازار دانست.

بلاتکلیفی بازار ارز

کامران ندری، اقتصاددان

موضوعی که می تواند اثر اساسی در بازار ارز داشته باشد نتیجه مذاکرات برجام است. این موضوع است که می تواند جهت بازار ارز را در روند کاهشی یا افزایشی تعیین کند. اگر نتیجه مثبت باشد نرخ ارز به سمت پایین جهش می کند و اگر نتیجه منفی باشد نرخ ارز به سمت بالا جهش پیدا می کند. در حالتی که در حال حاضر مذاکرات در آن قرار دارد و به هر حال خبر قطعی در رابطه با حصول نتیجه منتشر نشده است، خبر مثبت می تواند نرخ ارز را کمی کاهش دهد. اگر توافق حاصل شود نرخ ارز به صورت ناگهانی و بدون معطلی به کانال ۲۳ تا ۲۴ هزار تومان ریزش خواهد کرد.

اما با انتشار یک خبر منفی مادامی که که نتیجه قطعی مشخص نباشد، نرخ ارز در همین کانال روند افزایشی ملایم خود را طی خواهد کرد. به طور کلی بازار ارز تحت تاثیر اخبار مثبت و منفی حاصل از این اتفاق است و با ادامه شرایط فعلی نرخ به صورت پیوسته در کانال خود بالا و پایین می شود. البته نوسانات نرخ ارز به کیفیت اخبار منتشر شده نیز بستگی دارد. ممکن است یک خبر که خبری مثبت و قوی است روی کاهش نرخ ارز تاثیر بیشتری بگذارد.

سایر عوامل هم ممکن است در تعیین نرخ ارز اثرگذار باشد اما به اندازه مذاکرات تاثیرگذار نخواهد بود. در ایام حج تقاضای متقاضیان هم ممکن است در بازار ارز تاثیر گذار باشد. اما میزان این تاثیر بسیار کم و ناچیز است و باعث جهش نرخ ارز نخواهد شد. اما دامنه ای را دارد و نرخ ارز را در همان دامنه خود در نوسان نگاه خواهد داشت.

البته مذاکرات هم حداقل در شرایط فعلی به بن بست خورده است. همین موضوع روند نرخ ارز را به صورت ملایم به سمت بالا نگاه خواهد داشت. از سوی دیگر دو راهی دولت برای حذف ارز دولتی نیز مزید بر علت شده است. سمت و سوی حذف ارز دولتی مشخص نیست. نشانه هایی که مشاهده می شود این است که ممکن است دولت در سیاست حذف ارز دولتی تجدید نظر کند. چراکه حذف این ارز در شرایط فعلی تبعات بسیار زیادی دارد و دولت به آن واقف شده است. حذف ارز دولتی تبعات منفی دارد اما می تواند تا حدی در تعدیل جزئی نرخ ارز به سمت پایین موثر باشد. هرچند هزینه های آن از تعدیل جزئی نرخ ارز بیشتر است.

تغییر نرخ ارز با حذف ارز دولتی آنقدر نخواهد بود و به هزینه های اقتصادی و اجتماعی آن حداقل در کوتاه مدت نمی ارزد. خود دولت هم به این موضوع در هفته اخیر آگاه شده و در دوراهی مانده است. دولت برای حذف ارز دولتی راهی را رفته و برای ادامه آن نه راه پس دارد و نه راه پیش. دولت واقف شده که نمی تواند به سرعت شوک به اقتصاد وارد کند چون تبعات آن را در هفته اخیر مشاهده کرده اند. خود دولت هم خیلی برای کاری که می خواهد انجام دهد مطمئن نیست.

 

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.