صفحه اصلی / اسلایدر / تداوم افزایش قیمت کالاهای اساسی در بازارهای جهانی/رشد ۲۰ دلاری قیمت گندم در یک روز
تداوم افزایش قیمت کالاهای اساسی در بازارهای جهانی/رشد ۲۰ دلاری قیمت گندم در یک روز

تداوم افزایش قیمت کالاهای اساسی در بازارهای جهانی/رشد ۲۰ دلاری قیمت گندم در یک روز

کسب و کار نیوز- تداوم افزایش قیمت کالاهای اساسی در بازارهای جهانی همچنان ادامه دارد و گندم به عنوان مهمترین کالای اساسی 20 دلار در یک روز افزایش یافت.

به گزارش کسب و کار نیوز ، افزایش قیمت کالاهای اساسی مدتی است با شتاب بیشتری در کل کشورها پیش می تازد، این افزایش قیمت ها تنها محدود به یک یا چند محصول نیست بلکه تقریبا همه محصولات را در برگرفته است و روزی نیست که خبری از افزایش عجیب و غریب قیمت ها در جهان نشنویم، در این میان هرچه محصول اساسی تر رشد قیمتش هم بیشتر.

امروز قیمت اساسی ترین محصول کشاورزی که تاثیر مهمی در امنیت غذایی کشورها دارد یعنی گندم، جهش شدید داشت به طوری که ۲۰ دلار تنها در یک روز افزایش یافت.

قیمت هر بوشل گندم امروز ۱۱۲۸ دلار و ۵۰ سنت در لحظه انتشار خبر معامله می شود که ۱.۸ درصد نسبت به روز گذشته افزایش را نشان می دهد.

اگرچه رشد کالاهای اساسی از جمله گندم از سالها پیش آغاز شده اما در دوران کرونا و بویژه درگیری نظامی اوکراین و روسیه شدت بیشتری به خود گرفته است.

گزارش‌ها‌ حاکی از رشد ۱۰۰ درصدی‌ بیشتر قیمت‌ها در بازارها است؛ از آنجایی که دولت گندم را با ارز ۴۲۰۰ تومانی وا رد می کند میزان ارز دولتی برای واردات گندم هم دوبرابر باید باشد، یعنی روز به روز ارز یارانه ای که از خزانه دولت بیرون می آید بیشتر می شود.

گزارش بلومبرگ نشان می‌دهد که در یک سال گذشته نرخ جهانی گندم ۱۲۳ درصد رشد داشته یعنی بیش از دو برابر افزایش یافته است.

قیمت های جهانی پس از درگیری نظامی بین روسیه و اوکراین تشدید شده است، این درگیری ها در تردد کشتی‌ها اختلال ایجاد کرده و امکان بارگیری و تخلیه بار در بندر دریای سیاه که بندر مشترک دو کشور روسیه و اوکراین است میسر نمی شود، این دو کشور ۳۰ درصد تامین غلات جهان را برعهده دارند.

رشد قیمت‌های جهانی یک مسئله فراگیر در کشور ها شده که عمده دلایل آن، بیماری کووید ۱۹، تغییرات آب و هوایی، افزایش تقاضای جهانی و پُر کردن انبارها به دلیل نگرانی از آینده است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.