صفحه اصلی / اقتصادی / کشاورزی / ارز ۴۲۰۰ تومانی ذاتاً فساد زاست و باید حذف شود/ افزایش قیمت‌ها در همه کشورها اتفاق افتاده است
ارز ۴۲۰۰ تومانی ذاتاً فساد زاست و باید حذف شود/ افزایش قیمت‌ها در همه کشورها اتفاق افتاده است

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس:

ارز ۴۲۰۰ تومانی ذاتاً فساد زاست و باید حذف شود/ افزایش قیمت‌ها در همه کشورها اتفاق افتاده است

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس یازدهم با بیان اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی ذاتاً فساد زاد است، گفت: افزایش قیمت‌ها نه‌تنها در کشور، ما بلکه در همه کشورها اتفاق افتاده است، زیرا روسیه و اوکراین۳۰ درصد غله جهان را تولید می‌کردند که با جنگ این دو کشور، جهان با کمبود غله مواجه است.


“محمدجواد عسکری” در مورد سیاست ارز ترجیحی، اظهار کرد: ارز ۴۲۰۰ تومانی ذاتاً فساد زاد است و معتقدیم که باید جلوی فساد گرفته شود، از طرفی این ارز مشکلاتی مثل قاچاق آرد و دیگر کالاها را برای کشور ایجاد کرده است.

وی افزود : البته به دولت اعلام کردیم که برای حذف و اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی، باید سازوکارها را تعریف شود و تصمیم گیران هماهنگی داشته باشند؛ همچنین هم یک فضای اغنایی در جامعه شکل بگیرید.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم گفت: تجربه خوبی در بحث هدفمندی یارانه داریم، زیرا وقتی یارانه‌ها خواست هدفمند شود، فضایی اغنایی در کشور ایجاد شد، پول به حساب خانوارها واریز و همه مردم و مسوولان هماهنگ شدند و بعد این اتفاق افتاد که مشکل خاصی هم رخ نداد.

افزایش قیمت‌ها نه‌تنها در کشور ما بلکه در همه کشورها اتفاق افتاد

عسکری در مورد افزایش قیمت گندم و سایر غلات در جهان، ادامه داد: روسیه و اوکراین ۳۰ درصد غله جهان را تولید می‌کردند و با توجه به جنگی که بین این دو کشور ایجاد شد، کشورها با کمبود غله مواجه هستند و این موضوع باعث افزایش قیمت‌ها شده است.

وی اضافه کرد: افزایش قیمت‌ها نه‌تنها در کشور ما بلکه در همه کشورها اتفاق افتاد، منتها باید این موضوع را مدیریت کنیم؛ مدیریت کردن با اقدام و تصمیم گیری عجولانه متفاوت است.

این نماینده مجلس با اشاره به تجربه هدفمندسازی یارانه‌ها، ادامه داد: ارز ۴۲۰۰ تومانی چون فسادزا است، باید حذف شود و منتها برای آن باید برنامه ریزی کنیم، اینکه مابه التفاوت آن چگونه می‌خواهد به دست مردم برسد و این نکته مهمی است. در مجلس در این مورد تاکید کردیم که باید غذا و خوراک مردم باید مدیریت شود و مابه التفاوت ارز ترجیجی و ارز موجود باید در اخیتار مردم قرار گیرد.

آرد به کشورهای افغانستان و ترکیه قاچاق می‌شود

عسکری گفت: اگر دولت مبلغی را به حساب مردم واریز کند، اثر بخشی خیلی خوبی دارد؛ منتها این اتفاق نیفتاده و  فضا را پرتلاطم کرد. این موضوع را روز یکشنبه آینده در کمیسیون کشاورزی با حضور مسوولان بررسی می‌کنیم.

وی در مورد اصلاح قیمت آرد صنف و صنعت، بیان کرد: متاسفانه در سال‌های گذشته این‌گونه بود که آرد به کشورهای افغانستان، ترکیه و بعضاً عراق قاچاق می‌شود که باید در این موضوع جمع بندی و تصمیم گیری کنیم، البته اقدام دولت در کاهش قاچاق آرد به کشورهای منطقه قطعاً تاثیر گذار است.

همچنین مطالعه کنید:

۶۰ درصد صنعت طیور مشمول ارز دولتی است

به گزارش کسب و کار نیوز ، حمیدرضا کاشانی گفت: قیمت کنونی هرکیلو تخم مرغ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.