صفحه اصلی / اسلایدر / چرا مسکن مهر میلیاردی شد؟
چرا مسکن مهر میلیاردی شد؟

مسکن مهر به همه رسید جز نیازمندان به سرپناه!

چرا مسکن مهر میلیاردی شد؟

کسب و کار نیوز- پروژه های مسکنی دولت ابتدا به نام مردم و متقاضیان و مستاجرانی تصویب می شود که قدرت خرید ندارند و اقشار آسیب پذیر کشور هستند. این پروژه ها در نهایت به کام پردرآمدها، دلالان و سوداگران، بساز بفروش ها و... می شود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مسکن مهر یکی از پروژه هایی است که پس از ۱۲ سال هنوز تکمیل نشده و از همان ابتدای کلنگ زنی با فعالیت دلالان حواله های تحویل آنها به دلایل مختلف توسط متقاضیان دو دستی تقدیم سوداگران شد. حال این واحدهای قیمتهای میلیاردی پیدا کرده اند. دلالانی که آن زمان با ترفندهای مختلف و برخی متقاضیان به دلیل طولانی شدن فرآیند تحویل، حواله ها را به دلالان فروخته بودند، سودهای کلانی کرده اند و با خرید و فروش این واحدها امپراطوری برای خود به راه انداخته اند.

اما تجربه مسکن مهر نشان می دهد به طور قطع همین اتفاق برای دیگر پروژه های مسکن دولتی نیز خواهد افتاد. البته دولت برای خود قوانین سفت و سختی را تصویب می کند اما گوش کسی بدهکار این حرف ها نیست. بلایی که سر متقاضیان مسکن مهر آمد بر سر متقاضیان دیگر پروژه های دولتی بخش مسکن نیز خواهد آمد.

یکی از متقاضیان مسکن مهر در این رابطه می گوید: من حدود ده سال است که در مسکن مهر ماهدشت کرج ثبت نام کردم. در سامانه مسکن مهر انتخاب واحد شدم و دارای واحد هستم. ولی هنوز به بانک معرفی نشدم و کارت قسط ندارم. در سامانه دارای قرارداد هستم اما قرار داد امضا نشده است. قرارداد بدون امضا را هم دارم. تاریخ تحویل واحد در آن ثبت نشده است. تا الان هم هر مبلغی که از طرف اداره راه وشهرسازی از ما درخواست شده به موقع پرداخت کردم.

در چند سال اخیر، خرید خانه تبدیل به رویای دست نیافتنی بسیاری از ایرانیان شده است، چرا که عمده خانواده‌ها قادر به تامین هزینه‌های میلیاردی برای تهیه سرپناه نیستند. در سال‌های گذشته همواره مسکن مهر جزو آپارتمان‌های ارزان قیمت به ویژه در اطراف شهرهای بزرگ محسوب می‌شد اما اکنون واحدهای مسکونی مهر نیز دچار جهش قیمت شده و برای خرید آنها در شهر جدید پردیس حداقل باید بین ۷۶۰ میلیون تا ۱۲۰۰ میلیارد تومان داشت.

شهر پردیس از سال ۹۸ تاکنون و به دلیل جهش نرخ‌ها در شهر تهران، میزبان بسیاری از کسانی شده که قادر نبوده‌اند در پایتخت خانه بخرند، این شرایط سبب شده تا قیمت‌ها در این شهر نیز افزایش داشته باشد به طوری‌که بررسی فایل‌های فروش مسکن مهر در پردیس نشان می‌دهد خرید واحدی ۶۸ متری با ۷۸۰ میلیون تومان امکان‌پذیر است.

همچنین فاز ۱۱، کوزو ترکیه یک آپارتمان ۹۲ متری را متری ۸.۲ میلیون و با قیمت ۷۶۰ میلیون تومان می‌توان خریداری کرد. در فاز ۵ یک آپارتمان ۸۶متری را متری ۱۰.۴ میلیون تومان برای فروش آگهی کرده‌اند که بودجه کل برای خرید این واحد برابر با ۹۰۰ میلیون تومان است.

در فاز ۱۱ می‌توان یک واحد ۹۰ متری را متری ۱۰.۱ میلیون و در همین فاز یک آپارتمان ۱۰۰ متری با قیمت ۹.۱ میلیون تومان و با قیمت کل ۹۱۰ میلیون تومان خریداری کرد. در فاز ۸ هم یک واحد ۹۷متری مسکن مهر را متری ۱۱.۲ میلیون تومان و با قیمت کل یک میلیارد و ۱۸۰ میلیون تومان آگهی کرده‌اند که قیمت بالایی محسوب می‌شود.

در پرند هم حداقل قیمت برابر با متری ۵ میلیون تومان است به‌طوری که یک واحد ۸۴متری را با ۴۲۰ میلیون تومان می‌توان خرید. در فاز ۶ پرند هم یک آپارتمان ۷۰ متری را با قیمت هر متر مربع ۶.۱ میلیون و با قیمت کل ۴۳۰ میلیون تومان برای فروش آگهی کرده‌اند.

بالاترین قیمت در این محدوده مربوط به یک واحد ۸۲ متری در فاز ۴ است که هر متر آن ۸.۳ میلیون تومان و با قیمت کل ۶۸۵ میلیون تومان ارزش‌گذاری شده است. در مهرآباد رودهن هم یک آپارتمان ۷۰متری برای فروش آگهی شده است که هر متر آن ۱۱.۴ میلیون تومان و قیمت کل ۸۰۰ میلیون تومان تعیین شده است.

در همین رابطه یک کارشناس مسکن به “کسب و کار” گفت: کمبود منابع مالی دولت و روند کند اجرای این پروژه موجب نارضایتی مردم شد. این اتفاق موجب شده تا از چند سال گذشته روند فروش واحدهایی که هنوز نیمه تمام بودند آغاز شود. مسکن مهر قراردادی دوطرفه بین متقاضی و دولت بود. دلیل عمده تاخیر در این پروژه ها عدم مدیریت و ناتوانی در اجرای برنامه هایی بوده که باید در زمان خود انجام می شد.

احمدرضا سرحدی اضافه کرد: مردم مسئول تورم و افزایش قیمت مصالح ساختمانی نیستند. طرف مقابل قرارداد که در این امر کوتاهی کرده باید هزینه های روبنایی و زیربنایی را پرداخت کند. عدم تحویل به موقع مسکن مهر با اصل فلسفه آن که قرار بود سرپناهی برای نیازمندان باشد مغایرت پیدا کرد.

 

 

 

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.