صفحه اصلی / سیاسی / سیاست خارجی و هسته ای / آمادگی ایران برای آموزش به مرزبانان جدید افغان/ تاریخ سفر اردوغان به ایران نهایی نشده است
آمادگی ایران برای آموزش به مرزبانان جدید افغان/ تاریخ سفر اردوغان به ایران نهایی نشده است

خطیب‌زاده اعلام کرد

آمادگی ایران برای آموزش به مرزبانان جدید افغان/ تاریخ سفر اردوغان به ایران نهایی نشده است

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اعلام کرد: ایران آمادگی دارد که تعلیمات در خصوص نقاط مرزی و رفتار حرفه ای را به مرزبانان جدید افغانستان آموزش دهد.


به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، سعید خطیب زاده صبح روز دوشنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی با قرائت بیانیه وزارت خارجه به مناسبت فرا رسیدن روز قدس در پاسخ به سوالی در ارتباط با تشدید جنایت های رژیم صهیونیستی در فلسطین طی روزهای اخیر و واکنش ایران به این جنایت ها گفت: آنچه که امروز شاهد آن در جهان اسلام هستیم این است که موضوع اول جهان اسلام یعنی فلسطین در محاق قرار گرفته است.

وی افزود: رژیم صهیونیستی تلاش می کند که موضوع فلسطین را به موضوع ثانویه جهان اسلام تبدیل کند و در برابر این موضوع کشورهای مختلف جهان اسلام باید کاری کنند که این تلاش‌ها شکست بخورد.

این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه به رغم دسیسه های رژیم صهیونیستی، افکار عمومی جهان اسلام همچنان موضوع فلسطین را موضوع اول خودشان می دانند، افزود: متأسفانه رژیم صهیونیستی در پی عادی سازی روابط خود با برخی از کشورها اقدامات و جنایت هایش جری‌تر شده است. جمهوری اسلامی ایران همواره تلاش می کند دیدگاه های جهان اسلام را نسبت به موضوع فلسطین به یکدیگر نزدیک تر کند. تمام ابعاد مختلف قضیه فلسطین نشان می دهد که این موضوع، موضوع اول جهان اسلام است و امیدواریم وعده الهی در این زمینه هر چه زودتر محقق شود.

وی در ادامه گفت وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به خبرنگار اسپوتینک در ارتباط با تنش مرزی ایجاد شده بین ایران و افغانستان در منطقه دوغارون طی روزهای اخیر و اینکه این تنش ها پیش از این نیز تکرار شده و علت این درگیری ها چیست و ایران چه اقدامی می‌خواهد در این زمینه انجام دهد، گفت: مرزداران غیور ما در مرزهای کشور با افغانستان به خاطر اوضاع داخلی افغانستان و ناآشنایی احتمالی برخی از مأموران مرزی هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان که در مرزهای ایران مستقر شده اند تا به امروز با خویشتن داری رفتار کرده‌اند.

وی ادامه داد: البته تکرار این موضوع جای نگرانی دارد و ضمن اینکه مرزداران ما مسئولیت دارند از هر گونه تردد غیرقانونی جلوگیری کنند ما آمادگی داریم تعلیمات لازم را در خصوص نقاط مرزی و رفتار حرفه ای در این زمینه به مرزبانان جدید افغانستان ارائه کنیم. ما فکر می کنیم تکرار این موضوعات جای نگرانی دارد و این موضوع را از طرق مختلف به هیئت حاکمه سرپرستی موقت افغانستان انتقال داده ایم و امیدواریم این خویشتن داری باعث سوءبرداشت طرف مقابل نشده باشد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با اخبار منتشر شده در مورد سفر اردوغان رئیس جمهور ترکیه به ایران تصریح کرد: انجام این سفر در دستور کار است ولی هنوز تاریخ آن قطعی و نهایی نشده است. انجام این سفر نیاز به مقدمات دارد که باید این روند طی شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخشی از این نشت گفت: دور پنجم گفت وگوهای ایران و عربستان در روز پنچ شنبه هفته قبل برگزار شد.

وی ادامه داد: این گفت‌وگو ها رو به جلو و مثبت بود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در آینده نزدیک قرار است وزیران امور خارجه دو کشور ایران و عربستان با یکدیگر دیدار کنند با توجه به اخبار منتشر شده از دور پنجم گفت‌وگو گفت : هنوز در آن مقطع قرار نداریم.

خطیب زاده در پاسخ به ایسنا با بیان این که در جریان مذاکرات دور پنجم گفت وگوهای ایران و عربستان در مورد مسائل دو جانبه و منطقه‌ای صحبت شد؟ گفت: ان‌شاءالله امسال شاهد اعزام حجاج ایرانی به عربستان برای شرکت در مراسم حج خواهیم بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد برخی از اخبار منتشر شده در مورد تغییر سفرا  گفت : ۴۰ نفر از سفرا در لیست تغییر هستند و جانشین آنها مشخص شده اند و پروسه اداری آن در حال انجام است.

همچنین مطالعه کنید:

اسلامی: تولید اورانیوم ۶۰ درصد از روز گذشته در فردو آغاز شد

به گزارش ایسنا محمد اسلامی در حاشیه بازدید از بیستمین نمایشگاه محیط زیست درباره واکنش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.