صفحه اصلی / اقتصادی / تغییر ماهیت اتاق ایران، طبق قانون اساسی امکان‌پذیر نیست
تغییر ماهیت اتاق ایران، طبق قانون اساسی امکان‌پذیر نیست

جهانبخش سنجابی :

تغییر ماهیت اتاق ایران، طبق قانون اساسی امکان‌پذیر نیست

دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق میگوید: با توجه به قانون اساسی و سیاست‌های اصل ۴۴ این قانون، هرگونه تغییر در سه رکن پذیرفته شده دولت، بخش خصوصی و تعاونی، غیرممکن است و انجام آن قانونی نخواهد بود.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از اتاق آنلاین، دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق می‎گوید: با توجه به قانون اساسی و سیاست‌های اصل ۴۴ این قانون، هرگونه تغییر در سه رکن پذیرفته شده دولت، بخش خصوصی و تعاونی، غیرممکن است و انجام آن قانونی نخواهد بود.

 

دبیر اتاق مشترک ایران و عراق بابیان این مطلب که سه رکن دولت، بخش خصوصی و تعاونی به صورت مستقل و در چارچوب مجموعه‌ای از حقوق و وظایف در قانون اساسی و سیاست‌های اصل ۴۴ پذیرفته شده‌اند، گفت: هر کدام از این ارکان با توجه به حضور شورای نگهبان که حافظ قانون اساسی است، خدشه‌ناپذیر هستند.

جهانبخش سنجابی، دبیراتاق مشترک ایران و عراق در گفت‌وگو با «اتاق ایران آنلاین» با نگاهی به هجمه‌های اخیر که نسبت به اتاق ایران و بخش خصوصی شاهد بودیم، گفت: از نوع حملاتی که می‌بینیم، این‌گونه استنباط می‌شود که ریشه بخش زیادی از آنها در پروپاگاندا و ضد تبلیغات است و وقتی که به عنوان یک فعال رسانه‌ای این سطح از هجوم را شاهد هستم، احساس نگرانی می‌کنم چراکه به نظر می‌رسد پشت این ظاهر، باطن دیگری نهفته است.

سه رکن دولت، بخش خصوصی و تعاونی در قانون اساسی خدشه‌ناپذیرند

او در ادامه با جایگاه بخش خصوصی در قانون اساسی اشاره و تصریح کرد: باید توجه داشت که در قانون اساسی جایگاه دولت‌، بخش خصوصی و بخش تعاونی به درستی و دقیق مشخص شده و هر کدام از آنها وظایف خاص خود را دارند. این بخش‌ها مستقل از هم هستند و هرگونه فعالیتی برای ایجاد تغییر در ماهیت و هویت ارکان مندرج در قانون اساسی و سیاست‌های اصل ۴۴ باطل است و بعید است به نتیجه برسد، مگر اینکه رفراندومی برگزار شده و قانون اساسی تغییر کند، در غیر این صورت این ارکان خدشه‌ناپذیر هستند.

به اعتقاد او این ارکان با توجه به حضور شورای نگهبان که حافظ قانونی اساس است حفظ خواهند شد.

این فعال اقتصادی در ادامه اینکه قانونی بعد از چندین سال مورد بازنگری و اصلاح قرار بگیرد را شایسته و اصلی مترقی توصیف کرد و گفت: چون قرار نیست یک قانون به صورت مادام‌العمر نوشته شود و قانون اتاق ایران هم جدای از این نبوده و باید متناسب با مقتضیات روز، تغییرات در عرصه تجارت جهانی و داخلی، به‌روز شود، پس اصلاح آن ضرورت دارد؛ اما به نظر می‌رسد عده‌ای دنبال تبدیل اتاق ایران به موسسه عمومی غیردولتی هستند که با توجه به مدنیت حاکم بر اتاق، این سیاست از هر جهت نادرست بوده و منتج به خیر نخواهد شد.

سنجابی خاطرنشان کرد: هر نقدی باید برای ارتقای جایگاه و کارایی اتاق ایران و بخش خصوصی مطرح و پیگیری شود.

به باور دبیر اتاق مشترک ایران و عراق هر اجتماعی نیازمند یک پیش‌نیاز به نام امنیت اجتماعی است. اتاق‌ ایران با قدمت ۱۳۰ ساله تشکل تشکل‌هاست و باید سه مشخصه اصلی آن بدون تغییر باقی بماند، اول موجودیت، دوم هویت و سوم ارزش‌های آن است. متاسفانه هجمه‌های امروز از هر سویی ارزش‌های اتاق را نشانه گرفته است در صورتی که هر اصلاحی باید در راستای حفظ این سه اصل انجام شود. در غیر این صورت تاریخ از متولیان این تغییر ناردست به نیکی یاد نخواهد کرد.

همچنین مطالعه کنید:

افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیات دولت اجرا می شود

به گزارش کسب و کار نیوز ، اسفند سال گذشته بیش از ۲۰ جلسه با …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.