صفحه اصلی / اقتصادی / حمله به اتاق بازرگانی هدفی جز زمین‌گیر کردن بخش خصوصی ندارد
حمله به اتاق بازرگانی هدفی جز زمین‌گیر کردن بخش خصوصی ندارد

هادی حق‌شناس در گفت‌وگو با اتاق ایران آنلاین

حمله به اتاق بازرگانی هدفی جز زمین‌گیر کردن بخش خصوصی ندارد


هادی حق‌شناس، کارشناس اقتصادی معتقد است: تضعیف اتاق ایران به عنوان قدیمی‌ترین نهاد مدنی بخش خصوصی، به تضعیف فعالیت‌های سازمان‌یافته این بخش منجر شده و نتیجه‌ای جز تقویت اقتصاد زیرزمینی نخواهد داشت.

هادی حق‌شناس کارشناس اقتصادی با انتقاد از حملات سازمان‌یافته علیه اتاق ایران گفت: اتاق ایران قدیمی‌ترین تشکل مدنی بخش خصوصی است و تضعیف این نهاد یعنی تضعیف فعالیت‌های سازمان‌یافته بخش خصوصی و تقویت اقتصاد زیرزمینی. حمله‌کنندگان به اتاق ایران هدفی جز زمین‌گیر کردن بخش خصوصی ندارند.

او در گفت‌وگو با اتاق ایران آنلاین ادامه داد: به جرات می‌توان گفت در طول سال‌های بعد از جنگ تنها نهاد غیردولتی، جدی و کارآمد که با تحقیق و مطالعه مسائل اقتصاد ایران را مطرح کرد اتاق ایران بوده است.

او افزود: قبل از اینکه دولتی‌ها اهمیت و جایگاه بخش خصوصی را بدانند، قبل از اینکه آن‌ها از اهمیت بهره‌وری در اقتصاد آگاه شوند و قبل از آنکه از اهم چالش‌های جدی اقتصادی ایران مطلع شوند این اتاق ایران بود که با انجام دو کار مسائل اقتصاد کشور را در سطح ملی مطرح کرد: اول دعوت مقامات کشور با عنوان صبحانه‌های کاری و دوم راه‌اندازی مرکز پژوهش‌ها و ارائه گزارشان دقیق به مراکز تصمیم گیر و تصمیم‌ساز کشور.

حق‌شناس با اشاره به ادعاهای مطرح شده درباره مباحث مالی و بودجه اتاق ایران بیان کرد: از آنجا که اتاق ایران از جمع بازرگانان ایران تشکیل شده اطلاعات مالی و پولی آن‌ها شفاف است. اتفاقاً به نظر می‌رسد بخشی از اقتصاد ایران که زیرزمینی و دلالی است با اهداف مشخص به سراغ مجامعی مثل اتاق ایران آمده است که مناسبات مالی آن زیر ذره‌بین رسانه‌ها و نهادهای نظارتی قرار داشته و شفافیت عملکرد آن پرواضح است.

او گفت: اگر اتاق ایران و اتاق‌های استان‌ها نبودند شاید این سطح از اطلاعات اقتصادی که امروز در اختیار مردم است وجود نداشت. امروز عموم مردم می‌دانند مشکل اقتصاد ایران عدم کنترل نقدینگی، عدم کنترل تورم، عدم اجرای سیاست‌های باثبات بخش بازرگانی و … است و بخشی از این حاصل عملکرد اتاق‌های بازرگانی است.

حق‌شناس تأکید کرد: چه بسا اگر این اتاق‌ها بیشتر از سوی دولت‌ها حمایت می‌شدند در هنگام بحران‌هایی مانند تحریم و … کارآمدی آن‌ها هم بیشتر می‌توانست نمود داشته باشد. با همه این‌ها تحقیق و تفحص، طرح مسائل حاشیه‌ای و ادعاهای نادرست علیه اتاق ایران می‌تواند فرصتی تاریخی برای اتاق تا درباره ابعاد عملکرد خود و نقش خود در اقتصاد ایران اطلاع‌رسانی کند.

او با اشاره به تلاش برخی نمایندگان برای تبدیل اتاق ایران به یک نهاد عمومی غیردولتی گفت: اتاق‌های بازرگانی تنها در ایران وجود ندارد و در هر کشوری چنین تشکلی وجود دارد. اگر این نهاد هم دچار دست‌کاری شده و از هویت اصلی و استقلال خود دور بیفتد مانند برخی نهادهای دیگری که ما دست‌کاری کردیم کارآمدی آن از بین خواهد رفت.

حق‌شناس تأکید کرد: این اقدام تلاش برای سوق دادن این تشکل به سمت دولتی شدن و کاهش استقلال عملکرد و تهی کردن بخش خصوصی از ماهیت خود و زمین‌گیر کردن آن است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.