صفحه اصلی / اجتماعی / هزینه های کمرشکن خرید دارو
هزینه های کمرشکن خرید دارو

گرانی چراغ خاموش ۵۶۰ قلم دارو و کمرنگ بودن حمایت‌های بیمه‌ای

هزینه های کمرشکن خرید دارو

کسب و کار نیوز- رشد روزافزون هزینه‌های نظام‌های سلامت به ویژه افزایش قیمت دارو موجب نارضایتی مردم و نگرانی بیماران شده است. به رغم اعلام تامین ارز دولتی دارو به میزان یک میلیارد دلار برای سال جاری، باز هم شاهد گرانی و کمبود اساسی در بخش دارویی کشور هستیم. فعالان صنعت دارو معتقدند ارز دولتی اقلام دارویی باید حذف شود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، در مقابل حمایت از بیمه‌ها را هوشمندانه‌ترین راه جلوگیری از افزایش شدید قیمت دارو عنوان کرده اند. چرا که می‌توان آن‌را به صورت هوشمند هدایت کرد. بنابراین پول در جایی می‌نشنید که هزینه آن کمر شکن است و فشار هزینه‌ای توسط بیمه مدیریت می‌شود.

معاون بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت با اشاره به افزایش قیمت دارو طی سال گذشته، گفت: به دنبال عدم تامین منابع مالی مناسب برای بیمه سلامت در جهت برقراری پوشش کافی بیمه دارو، قیمت‌ها افزایش یافت و افزایش قیمت‌ها تحت پوشش قرار نگرفت و این بار به مردم تحمیل شد.

دکتر مهدی رضایی درباره افزایش قیمت دارو‌ها طی سال گذشته، بیان کرد: افزایش قیمت دارو سال گذشته بیشتر از پیش‌بینی‌ها بود. هر سال با مشخص شدن تعرفه‌ها سهم افزایش هر بخش هم مشخص می‌شود و وزن درصد افزایش قیمت دارو را هم پیش‌بینی می‌کنیم که جزو تعهدات سازمان بیمه‌گر می‌شود. سال قبل این تعهدات برای دارو ۱۵ درصد بود و سازمان‌های بیمه‌گر موظف بودند تا ۱۵ درصد افزایش در قیمت دارو را تعهد کنند که مصوب هیئت وزیران هم شد. بر همین اساس تا ۱۵ درصد افزایش را اعمال کردیم.

او ادامه داد: سال گذشته ۵۶۰ قلم دارو افزایش قیمت داشتند که پوشش بیش از ۱۵ درصد آن در تعهد ما بود و حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد افزایش قیمت اعمال شده بود. ما تا آبان ماه ۱۴۰۰ حدود ۴۶۰ قلم را پوشش دادیم، اما دیدیم این روند ادامه دارد و تا آن مقطع زمانی حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان بار مالی به سازمان بیمه سلامت تحمیل شده است و اعلام کردیم که منابعی برای این افزایش دیده نشده و اگر قرار بر افزایش قیمت دارو است باید برای تامین منابع مالی فکری کنید تا بیمه‌ها هم بتوانند پوشش خود را افزایش دهند که متاسفانه هیچ اتفاقی نیفتاد و بدون اینکه منابعی به ما بدهند قیمت دارو افزایش یافت و افزایش قیمت‌ها تحت پوشش قرار نگرفت و این بار به مردم تحمیل شد.

وی افزود: امیدواریم در سال جدید و در اولین جلسه شورای عالی بیمه ان‌شاءالله بتوانیم این اقلامی که سال گذشته تحت پوشش قرار نگرفتند را تحت پوشش بیمه بیاوریم که فشار از دوش مردم برداشته شود.

در همین زمینه عضو هیئت مدیره انجمن اقتصاد و مدیریت دارو در گفت و گویی با “کسب و کار” گفت: سیاست های اشتباه منجر به گرانی و کمبود دارو در کشور شد. آشفتگی بازار دارو نتیجه سازوکارهای غلط دولتهای گذشته بوده و می بایست با راهکارهای نتیجه بخش این بازار را نجارت داد.

حسام الدین شریف نیا اضافه کرد: دارو و تهیه آن به دلیل اینکه ارتباط مستقیمی با سلامت مردم دارد باید مورد توجه ویژه ای باشد. پیاده کردن سیاست های نادرست موجب آسیب رساندن به سلامت مردم می شود. تصمیم غلط ایجاد ارز ترجیحی به حوزه دارو مشکلات را ایجاد کرد. می بایست با اصلاح روند اجرای این طرح جلوی گرانی و سختی های تهیه دارو گرفته شود.

به گفته وی، ارز دولتی که خود یارانه داده شده دولت به مردم است به جای اینکه از طریق بیمه ها  به  دست بیمار برسد به شرکت‌های وارد کننده و تولید کننده دارو داده می شود. قاعدتا شرکت‌هایی که نقدینگی بهتر و یا روابط بهتری دارند زودتر به این ارز دسترسی پیدا کرده و این موضوع باعث ایجاد ناعدالتی در صنعت دارو شده است.

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.